Mai sunt doar câteva zile și 2016 stă să se încheie. A fost un an interesant, din multe puncte de vedere. Gadgetul ce a atras cele mai multe discuții, dezabateri etc a fost smartphone-ul și pe anul în curs.
Piața se maturizează și consumatorul începe să se orienteze spre brandurile consacrate sau spre produsele de tip best-buy ce atrag prin specificațiile afișate, dar sunt atenți și la suportul software. Multe branduri B-list nu au reușit să-și consolideze prezența în această zonă. Mă uitam spre exemplu că în 2017 s-ar putea să vedem că doar Allview mai rămâne prezent pe telefoane mobile. Nu sunt sigur de acest aspect și cine știe, poate asistăm la o relansare a Evolio, E-BODA etc.
Totuși, șansele sunt minime. Subiectul articolului este altul – superlativele, elementele ce au atras atenția în 2016, produsele care merită a fi menționate drept – cele mai bune din nișa lor + tehnologiile și software-ul cu impact.
Cel mai bun smartphone din 2016;
Samsung GALAXY S7 Edge – așa a ieșit și în votul celor ce ne citesc, pe bună dreptate. Samsung GALAXY S7 Edge se evidențiază prin câteva elemente-cheie: design, cel mai bun display, rezistență la contactul cu apa și praful, hardware de top, customizare la nivel de UI, cea mai bună cameră foto și video, autonomie considerabilă.
Mixul în utilizare oferit de Samsung se situează peste ceea ce oferă concurență. Momentan, 2017 se anunță interesant. Alte companii investesc mult în R&D și caută cu febrilitate să ia locul Samsung.
Cel mai mare eșec / fail din 2016;
Samsung GALXY Note7 – compania sud-coreeană a livrat cel mai bun smartphone pe anul în curs, dar și cel mai mare eșec din istoria smartphone-urilor premium. Să ai un recall de peste 2.5 milioane unități, să nu ai idee ce a produs această scăpare. Nu știu, ar putea fi scrisă o carte legată de Note7, acest veritabil călcâi al lui Ahile. Samsung are nevoie de un reset la nivel de percepție asupra business-ului, asupra relației cu clientul, dar și cu cei ce lucrează acolo, o schimbare pe partea de management. Sper că și-au învățat lecția, iar produsele viitoare sunt dezvoltate și cu gândul în a oferi ceva safe, utilizabil pe termen mediu și lung.
Cea mai bună tabletă din 2016;
Huawei MediaPad M3 – tabletele au intrat în plan secund, locul lor a fost luat de smartphone-urile cu display de la 5.5 inch în sus. Nu am mai avut parte de efervescența de lansări din 2012 – 2015, iar concurența mai mică s-a văzut în prețurile de raft. Tabletele au dispărut din peisaj și pentru că aduceau o margine de profit de-a dreptul insignifiantă.
Lui MediaPad M3 o să-i fac un review la început de 2016 2017. Atrage prin design, prin interfața software light, prin lipsa de bloatware, prin capacitățile sale hardware, autonomie, iar sunetul cu tehnologia Harman / Kardon este o adevărată plăcere. Apropo, știți că Harman / Kardon a fost achiziționat de către Samsung.
Cea mai spectaculoasă achiziție din 2016;
LinkedIn a fost achiziționat de către Microsoft pentru 26 miliarde dolari – Facebook joacă de unul singur într-o ligă a sa pe rețele sociale, un pește prea mare ca să fie înghițit de către Google, Microsoft etc. Twitter a intrat pe o pantă descendentă, LinkedIn s-a specializat pe nișă a sa – locul în care fiecare își creionează un CV și o rețea de legături, o adevărată carte de vizită online ce ajută atât departamentele de HR cât și pe cei ce-și listează deprinderile dobândite.
Totuși, 26 miliarde dolari mi se pare a fi o sumă de-a dreptul uriașă. Pe de altă parte, cea mai spectaculoasă achiziție ca și sumă pe nișa tech în 2016 este dată de SoftBank ce a cumpărat ARM pentru 32.2 miliarde dolari. O companie cunoscută pentru software-ul dezvoltat se orientează spre partea hardware, de obicei se evoluează în sens invers.
Cea mai precomandată mașină din istorie;
Tesla Model 3 urmează a fi lansată comercial abia prin 2018, în cel mai entuziast scenariu cu putință. Este un automobil electric al cărui preț pornește de la 35.000 de dolari. Peste 400.000 de persoane au făcut precomanda pentru Tesla Model 3, adică au fost de acord să plătească 1000 de dolari spre a câștiga un loc ipotetic pentru mașina a cărei producție ar trebui să înceapă în a 2-a parte a lui 2017, iar livrările din a 2-a parte a lui 2018 sau mai târziu.
Elon Musk a reușit să genereze o adevărată nebunie prin Model 3. S-ar putea să avem de-a face cu un adevărat Ford Model T din secolul al XXI-lea. Nu cred în povești și mi-aș dori, dar nu văd cum reușește Tesla să-și scaleze producția de la cât realizează în prezent la sute de mii de unități. Poți în procesul de evoluție să o iei de la zero și să arzi anumite etape, dar aici cred că avem un nod gordian prea complex, prea complex și pentru un geniu contemporan.
Cea mai mare creștere ca brand și reputație în 2016;
Huawei – în a face această afirmație nu mă bazez strict pe ceea ce văd în online, ci și pe partea de offline, în rețeaua de prieteni din jurul meu, de la serviciu etc. Compania chineză investește puternic în R&D, dar și în ce privește poziționarea sa ca brand, iar rezultatele se văd. În 2016 vor comercializa peste 140 milioane unități pe divizia de telefoane mobile, locul unde sunt cei mai vizibili. Au strâns bănuți din rețelistică și i-au alocat în mod inteligent pe smartphone-uri, dar încetul cu încetul se duc din ce în ce mai tare și pe software din mediul business, servicii în cloud, IoT. Ei vor să lucreze cu date, nu să producă datele respective.
Le-am văzut centrele de R&D din China și înțeleg într-un fel pe ce se bazează compania chineză, peste 80.000 din angajați săi sunt ingineri. Îl consider a fi drept o companie fanion, un Apple sau Samsung al Chinei, dacă-mi permiteți comparația.
Cea mai mare creștere și descreștere în gaming;
Pokemon Go – vara lui 2016 a fost legată de acest fenomen. A fost exact ca o ploaie de vară, a venit pe neașteptate și puternic, iar în câteva luni a pierdut din tracțiunea inițială. Generează sume importante și acum pentru universul gamingului pe mobil, dar nu mai este fenomenul de masă din primele săptămâni, când aveam titluri alarmiste etc.
Aștept momentul în care un joc va reuși să genereze un hype de genul Pokemon Go, dar să păstreze 50% din efectul inițial și la 5 – 6 luni, de ce nu și la 2 – 3 ani distanță. Atunci putem spune că avem de-a face cu un succes real, cu o adevărată revoluție în materie.
Tehnologiile cu impact în viitor;
5G-ul se află în proces de dezvoltare, iar până în 2020 vom avea telefoane compatibile + o rețea capabilă de viteze gigabit, de comunicare machine-to-machine. 5G-ul va fi un salt cu adevărat uriaș și urmează a permite aplicarea și implementarea conceptului de smart city.
Condusul autonom – Tesla îl aplică din 2016, au fost și destule controverse. Fie că vă place sau nu, viitorul aparține mașinilor ce nu au nevoie de pilot. Motivul pentru care șoferul va trece pe bancheta din spate – prevenirea accidentelor și a șofatului iresponsabil.
Rachetele reutilizabile – altă reușită a lui Elon Musk și a companiei sale SpaceX, pentru prima dată în 2016 au reușit să trimită o rachetă în spațiu și să o reîntoarcă la punct fix pe suprafața planetei noastre, de aici ies costuri mai mici în viitor pentru acest mijloc de transport și un întreg orizont se deschide.
Lista este deschis și în secțiunea de comentarii putem discuta pe această temă.