Aici m-am simţit ca peştele în apă şi să îmi scuzaţi exprimarea nu foarte la locul ei. În primul rând pentru că s-a vorbit despre aplicaţiile pe telefonul mobil şi sunt „open mind” când este vorba de lucruri noi. 2010 a fost proclamat deja a fi anul aplicaţiilor.
Au vorbit:
1. Sebastian Presecan, Project Manager la iQuest Technologies;
2. Jure Sustersic, Business Development Manager, Forum Nokia EMEA;
3. Dana Coldea, Team Leader, AROBS;
4. Mihai Bădiţă. Co-Founder, Startech;
5. Ionuţ Bălan, Head of Software Testlab, revista Chip;
6. Dragoş Rouă;
7. Lucian Cosoi, Team Leader, iQuest Technologies
Să mă scuzaţi dacă mi-a scăpat cineva. Ar fi extrem de util un comentariu ca să întregesc lista.
Acum şi informaţiile, datele oferite.
Sebastian Presecan:
Android a crescut precum Făt-Frumos. Multă lume nu ştie că are doar doi ani vechime şi nu îşi mai imaginează universul mobile web fără acest os. În 2010 a fost o adevărată explozie de la 3% la 25% din cota smartphone-urilor vândute. Au contribuit pleiada întreagă de modele, creşterea numărului de aplicaţii ajungându-se în prezent la 180.000. Bineînţeles şi caracteristicile s.o. S-a schimbat şi tipul de utilizator de la aşa-numitul geek pasionat de tehnologie la utilizatorul obişnuit. S-a produs trecerea şi pentru că Android s-a maturizat ca interfaţă permiţând o adoptare rapidă.
O situaţie statistică privind numărul de aplicaţii per s.o.:
– iOS – peste 300.000;
– Android – 180.000;
– Ovi (Nokia) – 25.000;
– BlackBerry – 15.000;
– Windows Phone 7 – 3000 (nr. va creşte în viitorul apropiat fiind cel mai recent sistem de operare mobil).
O aplicaţie trebuie să treacă prin mai multe etape: Idea, Explorare, Fezabilitate, Dezvoltare şi Evoluţie. Sunt diverse modele de monetizare şi aici s-a discutat vizavi de Angry Birds. Faptul că ei au mizat pe un preţ de 99 eurocenţi în iOS market iar pe Android Market l-au lăsat gratuit mizând pe reclame ajungând să facă 1 milion de dolari într-o singură lună.
Utilizatorul de la Apple faţă de cel al Android are un alt comportament dând mult mai uşor dolari pe aplicaţii. Abordările să fie diferite. Au observat că dacă laşi o aplicaţie prea ieftină s-ar putea să nu se bucure de succes. Creşterea preţului de la 99 de centi la 2 sau 4 dolari s-a soldat uneori cu creşteri pozitive.
iQuest şi-a făcut un nume pe afară cu Trip Journal ce a luat numeroase premii:
– Best Paid Application pe iPhone;
– Excelence in Design (ambele în UK);
– se adresează celor care fac călătorii (documentarea de dinainte);
– în viitor vor permite share-ul călătoriilor pe bloguri.
Trendurile în 2011:
– concurenţă şi mai acerbă între Android, iPhone şi Nokia (Series 40, Symbian, MeeGo);
– HTML5;
– NFC;
– web-ul va fi şi mai mult online more mobile – oriented;
– telefoanele vândute în anul viitor vor fi în mare majoritatea cu sistem de operare sau mai popular spus – smartphoneuri.
Dana Coldea – AROBS:
– a vorbit despre Windows Phone 7;
– iniţial s-a luat în considerare denumirea de Windows Phone 7 Series (a dispărut ultimul cuvânt);
– design Metro al interfeţei ce doreşte să afirme valorile: curat, deschis, iute, uşor;
– informaţie clară şi concisă;
– fluid în mişcare;
– API-ul este nedezvoltat satisfăcător;
– nu există o compatibilitate cu Windows Mobile anterior fiind făcut de la zero de echipa de la Zune;
– acces către serviciile cloud şi deocamdată nu suportă multitask apărând numeroase limitări;
– se dezvoltă mai uşor aplicaţii ca pe Windows Mobile seria precedentă;
– integrează web browser control;
– tile notification şi toast notification (mai intruzive).
Aici am cunoscut şi vorbit cu Ionuţ Bălan, Dan Dragomir, Bogdan Dăscălescu, Radu Dumitru, Daniel Gălbinişteanu.
Fotografii via N8:
Video făcute cu N8 de la MobileDev: