Volan Trust GXT 288 Taivo – review

01/10/2019

Atunci când credeam că am cam testat majoritatea gadgeturilor disponibile, iată că vin către voi cu un review în premieră pe site. Vorbim despre un volan de gaming, care, așa cum vom vedea, poate fi o alternativă pentru pasionații de jocuri cu mașini fără pretenții.

Trust GXT 288 Taivo este un volan de buget, chiar dacă nu este chiar dintre cele mai ieftine astfel de gadgeturi. Cum se descurcă vedem mai departe, deocamdată iată principalele caracteristici.

Specificații pentru volanul Trust GXT 288 Taivo

Cutie Volan gaming Trust GXT 288 Taivo

  • Compatibil PC cu Windows (7, 8 și 10) și Play Station 3;
  • Feedback prin vibrații;
  • Rotire a volanului la 270 de grade;
  • Diametrul volanului 10.8 inch (27.4 cm);
  • 18 butoane pe volan;
  • Mod X-input și Direct input;
  • Schimbător de viteze de tip levier secvențial pe partea dreaptă a modulului volanului;
  • Pedală de frână cu rezistență progresivă la apăsare;
  • Conectivitate prin USB de la volan la PC / consolă și prin mufă tip RJ11 cu 4 contacte între volan și pedale;
  • Dimensiuni modul volan: 360 x 300 x 260 mm (înălțime x lățime x adâncime);
  • Dimensiuni modul pedale: 260 x 330 x 165 mm (înălțime x lungime x lățime);
  • Greutate totală volan + pedale: 2920 grame.

Design

Volan gaming Trust GXT 288 Taivo

Cutia de retail este destul de voluminoasă, dar nu cu mult mai mult decât este nevoie pentru ca în ea să încapă volanul propriu-zis și modulul cu pedale, alături de un manual de utilizare, un pliant cu diferite informații de conformitate și un sticker cu logo-ul GXT.

Primul contact cu Trust GXT 288 Taivo relevă că avem de-a face cu un volan Full Size, adică cu unul ce se apropie (oarecum) de dimensiunile unui volan convențional sport. Diametrul volanului este de 10.8 inch, adică undeva la 27.4 cm, așa că nu-l vei simți neapărat ca pe unul de jucărie.

Unde se simte ca o jucărie este la materialul din care este fabricat volanul. Zona unde ții mâinile în mod normal este din cauciuc tare, aproape lucios, ce vrea să semene cu pielea perforată. Nu-i reușește decât poate ca aspect, la atingere nu-i tocmai cel mai plăcut cauciuc, putea fi mai moale. Însă mai mult deranjează că după câteva minute de joc (maxim 10) mâinile încep deja să transpire și trebuie să faci o mică pauză dacă nu vrei ca volanul să fie ud de-a binelea.

În rest, volanul Trust GXT 288 Taivo se prezintă bine din punct de vedere al construcției. Plasticul este într-adevăr peste tot unul tare și nu neapărat de cea mai bună calitate, dar asamblarea pare solidă. Finisările de detaliu nu sunt nici ele cele mai grozave, unele muchii sunt un pic cam ”tăioase”, dar per total, volanul Trust GXT 288 Taivo nu se simte mai ieftin decât prețul o arată.

Pe modulul volanului, în dreapta, este amplasat și un schimbător de viteze. Acesta este unul de tip secvențial și din fabrică setările sunt cele normale, cu ”+” în spate și ”-” în față.

Privit din partea opusă volanului, acest dispozitiv vrea să semene cu partea frontală a unei mașini. Sunt elemente de design ce fac trimitere către farurile și grila unui automobil, dar nimic nu ne duce cu gândul la vreun model anume.

Pe volan sunt multe butoane. Cele din partea superioară, din stânga și dreapta, aduc imediat aminte de cele de pe un gamepad de Play Station ori Xbox. Mai jos de acestea vedem în stânga un joystick ce se mișcă circular, iar în dreapta o rotiță pentru reglarea sensibilității direcției. Între acestea sunt butoanele ce amintesc din nou de un gamepad, anume Home, Select și Start.

Pe partea superioară a volanlui, cumva în interior, în dreptul degetelor opozabile, sunt două butoane marcate L2 și R2, iar pe spate, în dreptul degetelor arătător și mijlociu sunt butoane L1 și R1.

Butoanele L3 și R3, precum și logo-ul GXT din mijlocul volanului sunt ilumintae în roșu imediat ce volanul este conectat la un port USB.

Ce mi-a plăcut foarte mult la Trust GXT 288 Taivo este modul de prindere de masă / birou. Acesta este unul de tip clemă, ce asigură o fixare foarte solidă. Practic, odată ce ai prins de masă acest volan tot ansamblul se va mișca precum un întreg. Mai mult, clemele de prindere au atașate două bucăți de plastic la capete ce fac posibilă fixarea volanului și pe un birou mai subțire sau cu o ”buză” mică înainte de blat.

Pedalele sunt și ele de dimensiuni apropiate de cele de la o mașină convențională. Tot modulul este fabricat din plastic tare și ușor rugos, dar care rămâne destul de alunecos. Pe partea inferioară a modulului sunt 10 zone cu cauciuc ce ar trebui să ofere aderență pe suprafețe tari, precum parchetul sau gresia.

Din păcate, aceste elemente din cauciuc nu pot asigura cea mai bună aderență. Din cauză că pedalele sunt amplasate mai mult vertical decât oblic, este nevoie mai degrabă să le împingi decât să le apeși, așa că sunt șanse mari să plece din loc în timpul jocului.

Modulul cu pedale dispune de un element cu ”ace” pe care îl vei folosi pe mochetă sau covor. Acest element este rabatabil și iese la iveală la apăsarea unui buton opritor.

Recomand utilizarea pedalelor pe covor / mochetă, întrucât cu elementul special de fixare pe astfel de suprafețe modulul nu se mai mișcă absolut deloc, indiferent cât de tare apăsăm / împingem  pedalele.

Cablul USB ce iese din volan și care intră în PC / consolă are lungimea de 2 metri, la fel ca și cel ce conectează pedalele la volan. Acesta din urmă are la capăt o mufă de tip RJ11 cu 4 contatcte, cu care trebuie să avem puțină grijă, fiindcă pare un pic cam fragilă.

Una peste alta, la capitoul design Trust GXT 288 Taivo se prezintă bine pe partea de fixare a volanului și pedalelor (doar pe covor / mochetă) și la partea de asamblare, dispozitivul simțindu-se suficient de solid. La materiale se putea un pic mai bine, la fel și la finisările de detaliu, iar modulul cu pedale putea prinde un grip mai bun pe suprafețe tari, precum parchetul ori gresia.

Utilizare

De la bun început trebuie să vă spun că nu voi insista cu detalii despre cum s-a comportat acest volan în fiecare tip de joc pe care l-am încercat. Asta fiindcă, sunt titluri cu care acest volan se împacă mai bine și altele în care anumite funcții sunt indisponibile (feedback-ul prin vibrați, de exemplu). Știu că o să fie comentarii cu întrebări de genul ”cum merge în Forza Horizon 3 sau 4, cum se descurcă în Euro Truck Simulator, Grid sau NFS, Project Cars ori Formula 1”, dar trebuie să înțelegeți că pur și simplu nu pot scrie un review cu detalii despre comportamentul acestui volan în fiecare joc în care l-am încercat. Voi încerca să acopăr comportamentul general al acestui gadget, așa cum îl văd acum, după mai bine de 2 luni de utilizare.

Așadar, vă voi spune că pentru început trebuie să fii conștient de unghiul maxim de rotație pe care Trust GXT 288 Taivo îl oferă. Avem 270 de grade de la un capăt al cursei la celălalt. Pentru unii va părea prea puțin, pentru alții va fi suficient. Și chiar așa este. În jocuri cu curse va fi suficient, dar pentru Euro Truck Simulator va fi puțin, la fel ca și în curse de drift, când un control cât mai exact al razei de bracaj este obligatoriu.

Volanul revine la punctul central când nu este rotit de utilizator. Arcul ce se ocupă de asta este un pic cam prea tensionat, din punctul meu de vedere, în sensul că revenirea este prea bruscă. În schimb, din cauza acestui arc, pot spune că rotirea volanului necesită o forță ceva mai mare, așa că avem un control mai exact în acest fel.

Feedback-ul prin vibrație este cam slab, nu vorbim de force feedback, nici pe departe. În anumite jocuri chiar am oprit vibrațiile, fiindcă am simțit că sunt total ireale și mai rău încurcă.

Butoanele de pe volan sunt configurabile (în funcție de joc și permisiunile de acolo) și mi s-au părut bine amplasate. Cele de pe spate, ce vor să țină locul padelelor pentru schimbarea vitezelor, mi s-au părut cam mici, dar te poți obișnui cu ele.

Rotița de reglare a sensibilității direcției este de ajutor în jocurile cu mai multe tipuri de curse, spre a nu fi nevoit ca, în funcție de tipul de cursă, să reglezi din meniul jocului sensibilitatea de fiecare dată.

Levierul schimbătorului are o cursă față / spate cam lungă. Contactul ce produce comanda este însă la începutul cursei, așa că nu este nevoie de mișcări largi spre a schimba viteza prin intermediul levierului. Totuși, și arcul ce face ca maneta să revină la punctul central este cam prea tensionat și uneori, dacă tragi sau împingi prea tare levierul și-l lași apoi brusc să revină la poziția intermediară te vei trezi că se va mai produce o schimbare de treaptă, contrară celei pe care tocmai ai făcut-o. Deci vei reveni la treapta în care erai. De exmplu, ești în treapta a 3-a și vrei să treci în a 4-a. Faci o mișcare bruscă și arcul tensionat trece înapoi schimbătorul prin punctul central și acționează în plus și contactul de retrogradare. Astfel, te trezești din nou în treapta a 3-a, fără să fi vrut vreun moment asta.

Trecem la pedale și, după cum spuneam, ideal este să amplasezi acest modul pe un covor ori mochetă, unde se va fixa extrem de bine prin elementul cu ace. Pe parchet sau gresie te poți trezi că alunecă în față la o apăsare (mai degrabă împingere) a pedalei de frână.

Pe de altă parte, rezistența pe care o produce atât pedala de accelerație, cât mai ales cea de frână este chiar optimă. Accelerația este mai ușoară și are o cursă lungă, ideală spre a doza fin puterea, în timp ce frâna cu rezistență progresivă, ce se întărește către capătul cursei, chiar îți oferă un feedback bun.

Trust GXT 288 Taivo nu este un volan pentru adevărații pasionați de jocuri cu mașini, pentru gamerii înrăiți, ci mai degrabă pentru cei ce caută momente de relaxare când au timp de asta. Acest gadget nu este recomandat pentru simulatoare, ci pentru jocuri mai mult sau mai puțin simple, în care nu ții neapărat să scoți cel mai bun timp sau să joci la nivel avansat, ci doar să te distrezi.

Iar pentru distracție, pot spune că Trust GXT 288 Taivo este suficient de bun.

Preț

Volan Trust GXT 288 Taivo – 300 de lei pe PCgarage.ro

Concluzii

Volan gaming Trust GXT 288 Taivo

Cred că am spus ce era de fapt de precizat aici în ultimele două paragrafe de la capitolul Utilizare. Trust GXT 288 Taivo nu va fi apreciat de gamerii hardcore de jocuri cu mașini, ci de utilizatorii care vor să se distreze în anumite momente. Nu este un volan pentru cei ce se joacă zilnic.

Ca orice produs, acest gadget aduce unele avantaje, dar are și anumite minusuri. Cel mai important este dacă acest volan merită prețul. După mine, la 300 de lei (uneori cu anumite promoții ajunge și la circa 250 de lei) aș spune că merită, deși pot să existe și alte variante în aceeași zonă de preț care să fie cel puțin la fel de bune.

Cele mai importante puncte pro și contra pentru volanul Trust GXT 288 Taivo:

PRO

  • prindere de masă foarte solidă, ce face ca volanul să nu se clintească din locul său;
  • diametrul volanului este suficient de mare;
  • construcția pare solidă, robustă;
  • rezistența progresivă la apăsarea pedalei de frână și cursa lungă a accelerației chiar ajută;
  • suficient de multe butoane pe volan spre a controla mai toate funcțiile mașinilor din jocuri, plus dimensionare și amplasare coretă pentru majoritatea dintre ele.

CONTRA

  • cauciucul de pe volan este prea tare și face ca mâinile să transpire după maxim 10 minute de joc și în general materialele nu sunt de cea mai bună calitate;
  • tensiunea arcului ce face ca volanul și schimbătorul de viteze să revină la punctul central este prea mare;
  • feedback-ul prin vibrații nu este cel mai bun, uneori mai mult încurcă;
  • aderența pe suprafețe tari (parchet, gresie) a modulului pedalelor nu este suficient de ridicată, la apăsări mai tari ale pedalei de frână modulul pleacă înainte.

 

Darius Pană
Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Huawei Pura 70 Ultra, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM pentru fotografii și Sony ZV-E10 pentru video.