Am testat destul de multe camere auto de tip DVR și o bună parte dintre ele au fost chiar de la Mio. Asta fiindcă această companie, care era cunoscută în trecut pentru producerea sistemelor de navigație, a trebuit să se reorienteze atunci când smartphone-urile au luat locul sistemelor GPS. Iată că într-un timp destul de scurt, Mio a devenit sinonim cu camere auto DVR – dashcam, oferta lor de astfel de gadgeturi fiind cu adevărat extinsă. Este greu să nu găsești ceea ce-ți trebuie ori ceea ce ai nevoie, iar noi astăzi vedem cum se descurcă una dintre cele mai performante camere auto DVR de la Mio. MiVue R850T este o cameră duală, una din zona premium, așa cum o prezintă producătorul, așa că ar trebui să nu aibă prea multe minusuri serioase.
Specificații pentru camera auto DVR duală Mio MiVue R850T
Cameră auto DVR
Date tehniceMio MiVue R850T
Cameră frontală Senzor Sony Starvis CMOS, F1.8, unghi captură 130°, filmează la rezoluție maximă 2.5K 1440p 30 fps cu sau fără HDR, Full HD 1080p cu 60 fps, Full HD 1080p cu 30 fps HDR, dimensiuni 293 x 74 x 23.5 mm, greutate 398 grame
Cameră spate Model Mio MiVue T60, senzor Sony Starvis, F1.8, unghi captură 130°, filmează la rezoluție maximă Full HD 1080p cu 30 fps, dimensiuni 59.9 x 35.6 x 22 mm, greutate 28.5 grame
Format de înregistrare SuperMP4 (H.264)
Ecran IPS touchscreen de 11.88 inch, luminozitate automată ce poate ajunge la maxim 1000 niți
Slot card microSD de până la 256GB (recomandare card microSD U3 V30)
Conectivitate GPS prin modul separat (prezent în cutie), Wi-Fi 5 802.11 a/b/g/n/ac pe 2.4 și 5GHz, senzor G pe 3 axe, microfon, difuzor, miniUSB
Baterie Super Condensator (Super Capacitor)
Review video
httpvh://youtu.be/MRQEQg1T7lI
Pachet, design și construcție
Cei de la Mio România mi-au trimis o unitate de test în cutia de retail sigilată. Înăuntru, frumos aranjate, bine fixate și protejate cu fel de fel de folii, pungi și bureți, sunt o mulțime de accesorii. Așadar, pe lângă cele două camere – cea frontală de tip oglindă și cea spate, mai avem cablul ce intră în „oglindă” și care se desparte apoi în trei alte fire, cablul de alimentare cu adaptor pentru priza de 12V a mașinii, cablul ce face legătura cu camera spate, modulul GPS, trei sisteme de prindere a camerei frontale pe oglinda retrovizoare interioară (două la fel, cu prindere adezivă + unul cu prindere prin benzi elastice și șuruburi), două folii electrostatice, un șablon pentru montarea exactă a camerei frontale, un ghid de pornire rapidă, certificat de garanție și alt pliant cu informații diverse:
Camera spate este micuță, foarte ușoară și se montează strict prin lipire, prin pad-ul gata pus pe suport. Unghiul lentilelor camerei este ajustabil pe înălțime, pe o rază de circa 180 de grade, mult mai mult decât ar trebui, indiferent de nevoi.
Cablul intră din lateral stânga (când privești camera din față) și nu mi-a plăcut că avem mufă dreaptă și nu la unghi de 90 de grade. Astfel, cablul iese prea în lateral și este mai greu de ascuns.
În ceea ce privește camera față, deși este destul de compactă și de subțire, este în schimb cam grea. Cu aproape 400 de grame va fi nevoie să o fixezi temeinic pe oglinda retrovizoare. Din fericire, sunt două moduri prin care poți face asta. Eu am ales să folosesc prinderea cu benzi elastice. Pentru a le folosi pe acestea, este nevoie ca mai întâi să atașezi un suport de cameră, pe partea spate, prin strângerea a 4 șuruburi. Apoi, totul devine destul de simplu.
Am apreciat că din camera frontală iese un singur cablu, unul plat, dar destul de gros. Din păcate, acesta nu este foarte lung, așa că celelalte trei cabluri care se conectează la acesta vor trebui oricum aduse destul de aproape de camera frontală. Eu le-am ascuns în spatele parasolarului pasagerului din dreapta.
În afară de cablul ce iese din camera frontală, toate celelalte sunt suficient de lungi, oricât de mare ar fi mașina în care montezi Mio MiVue R850T nu cred că vor fi probleme.
Lentilele camerei frontale se reglează pe toate direcțiile și chiar dacă nu pe distanțe extrem de largi, este greu să cred că nu vei putea găsi unghiul optim.
Modulul GPS este separat, adică nu este integrat în camera față. El trebuie lipit undeva în așa fel încât să fie cât mai puțin obstrucționat de elementele caroseriei sau de orice alt fel. Eu l-am pus pentru test pe bord, dar cred că nu este o idee rea nici să-l lipești undeva pe parbriz, totuși să nu-ți obstrucționeze vizibilitatea.
În rest, totul, dar totul, adică atât camerele, cât și toate accesoriile și chiar cablurile, sunt de foarte bună calitate, nimic în neregulă nici la construcție, nici ca materiale. Nu aș spune că aici se observă partea premium a camerelor Mio MiVue R850T, ci mai departe.
Utilizare
După ce ai montat ambele camere în mașină, precum și modulul GPS, după ce ai conectat toate cablurile și ai alimentat întreg ansamblul de la priza de 12V a mașinii poți începe să folosești Mio MiVue R850T. Bine, mai ai nevoie de un card de memorie de tip microSD, unul ce poate fi de până la 256GB și care este recomandat să aibă viteze mari, adică minim standard U3 V30.
Apoi, poți da o tură prin meniul cu setări, care poate fi parcurs prin intermediul ecranului tactil de 11.88 inch în diagonală. Acesta acoperă cea mai mare parte a „oglinzii”, marginile de jur-împrejur fiind foarte înguste. Deși nu are o rezoluție foarte înaltă (nu am găsit detalii oficiale) am apreciat la acest ecran în primul rând luminozitatea, care se pare că poate urca până la nu mai puțin de 1000 niți, dar nici contrastul și nici culorile nu sunt deloc rele.
Meniul cu setări este foarte simplu organizat, butoanele sunt mari și totul poate fi parcurs intuitiv și rapid. O interacțiune foarte plăcută prin intermediul ecranului tactil, care răspunde prompt și exact.
Interfața cu setări ale camerei Mio MiVue R850T:
Deși sunt multe opțiuni disponibile, nimic nu te încurcă, mai totul poate fi activat sau configurat după preferințe. Sunt mai multe moduri de afișaj pe ecran, mă refer la ce captează cele două camere. Poți avea pe tot ecranul ceea ce captează camera spate (recomandarea mea), ceea ce captează cea față, ori ceea ce captează ambele, simultan. Aici, sunt trei moduri distincte: camera spate în prim-plan cu camera față în colțul din stânga jos sau invers, precum și ambele camere simultan una lângă cealaltă, pe cât jumătate din ecran.
Eu am lăsat mai mereu să fie afișat pe ecran strict ce filmează camera spate, live. Este atât de ușor să te obișnuiești cu asta și atât de greu să revii la metoda clasică de a vedea în spate, adică prin oglinda retrovizoare. Spun asta fiindcă pe ecranul mare de 11.88 inch vezi totul complet și clar. Nimic din ceea ce se întâmplă în spatele mașinii nu este obstrucționat de ceva, nu există o lunetă prea mică ori prea înclinată, nu există tetiere sau pasageri spate care să acopere ceva din perspectivă. Mai mult, camera spate are un unghi foarte larg de captare, așa că vezi foarte bine inclusiv către laterale, iar asta te ajută și când vrei să ieși cu spatele dintr-un loc de parcare, dintr-un garaj sau o curte. Sincer, merită total să ai o astfel de cameră spate și un așa ecran mare și foarte wide, avantajele sunt greu de întrecut dacă nu ai o soluție similară din fabrică.
Aș mai aminti aici și că există o bază de date stocată în memoria camerei, în care sunt incluse camerele de viteză fixe din mai toate țările Europei (excepție Elveția, Franța, Germania și Turcia). Mai mult, sunt și câteva funcții de siguranță integrate (memento aprindere faruri și alertă de oboseală), dar nimic prea complicat.
Mai există o modalitate prin care poți accesa mai toate setările și opțiunile camerei. O poți face prin intermediul smartphone-ului, pe care este nevoie să instalezi aplicația Mio MiVue Pro, disponibilă gratuit în magazinele Google Play și Apple AppStore.
Capturi de ecran din aplicația Mio MiVue Pro App pentru Android cu camera Mio MiVue R850T:
Calitatea imaginii
Aici, mie mi s-a părut că există o diferență foarte clară între cum filmează camera față și cum o face cea din spate. Trebuie totuși să precizez că la mașina de test pe care am montat întreg „arsenalul” Mio MiVue R850T luneta era fumurie, una foarte închisă la culoare. Astfel, este foarte probabil ca în spate camera să fi fost nevoită să urce mai mult sensibilitatea ISO comparativ cu camera din față. Acum, asta nu înseamnă că găsesc scuze pentru camera spate, mai ales că mare parte din mașini vin din fabrică că geamuri spate și lunetă cu tentă închisă. Dar trebuia specificat, ca să știm mai exact ce și cum.
Nu am mai adăugat aici clipuri video cu filmări ale camerelor Mio MiVue R850T, sunt suficiente exemple în review-ul video de la începutul acestui articol. Aș vrea doar să spun că de la camera față mi se pare că primești de fiecare dată și în orice condiții ambientală o calitate bună spre foarte bună. Camera reglează corect expunerea așa încât să ai parte de lumină cum trebuie acolo unde contează, adică pe drum, cum s-ar spune, și nu pe cer ori în altă parte. Eu am filmat de probă doar 1400p cu 30 fps și fără HDR activat, dar cred că este foarte bine să filmezi cu camera frontală și Full HD 1080p cu 60 fps pentru a avea o imagine mai fluidă.
De la camera spate nu poți avea decât Ful hD 30 fps și, așa cum am spus deja, nu mi se pare că este cea mai bună calitate. La modul general și pentru o cameră posterioară este bine, dar pentru un produs precum Mio MiVue R850T, care are pretenții premium, consider că se putea mai bine.
Oricum, din partea mea, de bază este camera față pentru monitorizarea traficului, în timp ce pentru spate este bine să ai un martor și acolo, chiar dacă nu unul care să prezinte totul în mod perfect.
Conectivitate
Mio MiVue R850T aduce conectivitate Wi-Fi de tip dual-band, pe 2.4 și 5GHz, prin care camera se poate conecta la un smartphone și apoi, prin aplicația de mobil, să permită diferite ajustări, dar și să vezi și să descarci ceea ce au filmat ambele camere. Modulul GPS, cel dedicat, separat de cameră, asigură o localizare foarte precisă, dar stabilește și foarte exact viteza de deplasare, cu toate că există o mică întârziere între ceea ce este în realitate și ceea ce este afișat pe ecranul de 11.88 inch. Oricum, GPS-ul va fi de mare importanță în cazul unor evenimente rutiere, pentru că determină poziția mașinii.
Pe camera frontală, așa cum am spus, există un singur port de conectivitate, la care se conectează cablul care apoi se desparte în alte trei cabluri. Am explicat deja la capitolul design ce și cum.
Opus acestui port unde intră cablul plat, există slotul de card microSD, un LED de status și singurul buton de pe cameră. Acesta este mare, iese ușor în evidență spre a putea fi găsit rapid și nu face decât să activeze sau să oprească ecranul camerei față. Astfel, poți folosi ecranul ca atare sau îl poți stinge și să-l utilizezi pe post de oglindă, fiindcă reflectă într-adevăr destul de tare mediul ambiant.
De fapt, mai este un buton pe camera față, dar acela este de Reset și poate fi apăsat doar cu o agrafă sau un instrument asemănător.
Preț
Camera auto DVR duală Mio MiVue R850T – 439.99 Euro în magazinul online Mio sau 1.750 de lei pe Altex.ro, dar în versiunea MiVue R850 care nu este mai deloc diferită de cea prezentată până aici. (Prețuri valabile la data publicării acestui review).
Deși poate părea că am găsit cam multe puncte contra camerei Mio MiVue R850T de-a lungul recenziei, adevărul este că per total produsul este foarte bun. Da, sunt mici neajunsuri, dar, raportate la toate plusurile, la cum se dovedește această cameră în viața de zi cu zi și la ce experiență de utilizare oferă, o pot recomanda fără rezerve. Sigur că trebuie să ți-o și permiți, fiindcă nu este deloc ieftină. Dar, pe de altă parte, la ce mașini vedem în jurul nostru prin România cred că sunt totuși suficient de mulți solvabili pentru a monta un produs premium într-o mașină asemenea.
Camera auto DVR duală Mio MiVue R850T a fost testată timp de 4 săptămâni și va rămâne la noi. Întreg conținutul acestui review aparține strict autorului și nu a fost aprobat sau editat de altcineva.