Am jucat Borderlands 4 pe un laptop MSI Katana 15 cu grafică NVIDIA GeForce RTX 5060 – DLSS 4 cu Multi Frame Generation și Reflex chiar fac diferența

Software
/
/
30 oct. 25
/

Așa cum am precizat și în celălalt articol în care am testat Borderlands 4 pe un sistem echipat cu grafică din seria NVIDIA GeForce RTX 50, amintesc și aici că jocul lansat la începutul toamnei 2025 a fost unul dintre cele mai așteptate ale sezonului.

Asta fiindcă Borderlands 4 reia tema grafică a edițiilor precedente, cea care amintește în mod clar de comic book-uri. Este cu siguranță altceva față de ceea ce suntem obișnuiți, însă această abordare nu înseamnă că nu ai nevoie de un PC de gaming puternic spre a te bucura la maxim de tot ce oferă acest joc.

Astfel, azi vedem cum rulează Borderlands 4 pe un laptop de gaming MSI Katana 15 HX B14W, sub a cărui carcasă se află montată o placă grafică NVIDIA GeForce RTX 5060 Laptop, cu 8GB memorie GDDR7. Înainte de a trece la cum am testat jocul pe acest laptop, aș vrea să spun câteva cuvinte și despre design și ecran, probabil două dintre cele mai importante aspecte care contează pentru clientul de notebook de gaming.

Laptop gaming MSI Katana 15 HX B14W

Ei bine, MSI Katana 15 HX B14W adoptă un design care scoate în evidență câteva elemente caracteristice segmentului de gaming. În primul rând, forma generală a laptopului nu este una perfect dreptunghică, fiindcă colțurile opuse celor cu balamalele sunt ușor „tăiate” la unghi. Apoi, pe capacul ecranului apar două linii care străbat oblic întreaga lățime, pentru ca în centru, dar ceva mai sus, să apară logo-ul cu deja celebrul dragon MSI. Acest logo nu este aplicat, ci integrat în întreg ansamblul capacului realizat din plastic. De fapt, tot exteriorul laptopului MSI Katana 15 HX B14W este din plastic, cu diferite texturi, dar peste tot de bună calitate și plăcut la atingere. Inclusiv cel de pe partea posterioară nu este rău deloc, iar acolo apreciez și designul, cu acele forme și grile hexagonale, care lasă să se vadă destul de mult de sub carcasă.

Vedem clar conductele de cupru, în timp ce radiatoarele din același material se lasă admirate, în parte, din spatele celor două grile de pe marginea cu balamalele. Apropo de acestea, permit o deschidere la 180 de grade pentru ecran.

Tot ce ține de calitatea de fabricație la MSI Katana 15 HX B14W este bine reprezentat. Laptopul este solid, zdravăn, nu flexează, în timp ce finisajele de detaliu sunt foarte bine executate, nimic de reproșat.

Ecranul IPS non reflexiv are diagonala de 15.6 inch și rezoluție QHD (2560 x 1440 pixeli), în timp ce rata de refresh este de până la 165 Hz.

Laptop gaming MSI Katana 15 HX B14W

Un panou căruia nu prea am ce să-i reproșez, întrucât afișează culori aprinse, dar nu exagerat de saturate, cu un contrast foarte bun, cu un negru profund, în timp ce luminozitatea maximă face față chiar și în camerele cu multă lumină ambientală.

Și unghiurile de vizualizare sunt largi, ceea ce conturează la final un ecran mai mult decât potrivit pentru un laptop din acest segment.

Aș mai vrea să amintesc aici de tastatura cu iluminare RGB pe patru zone distincte, precum și de conectivitatea bine reprezentată, cu Wi-Fi 6E tri-band (2.4, 5 și 6 GHz), cu Bluetooth 5.3, HDMI 2.1 (8K @ 60Hz, 4K @ 120Hz), un port USB-C 3.2 Gen2 cu suport DisplayPort și Power Delivery 3.0, precum și cu 3 porturi USB-A 3.2 Gen2. Să nu uit și de portul Gigabit LAN RJ-45 și jack-ul audio combo de 3.5 mm.

Dacă vorbim despre ansamblul hardware care permite rularea celor mai complexe programe și jocuri, atunci capul de afiș este ținut, fără discuție, de către placa grafică dedicată NVIDIA GeForce RTX 5060 Laptop, care este echipată cu 8 GB memorie GDDR7 și poate ajunge la un consum de 115W, deci este full power, cum s-ar spune.

Laptop gaming MSI Katana 15 HX B14W

Această placă video nu este potrivită doar pentru gaming la cele mai înalte standarde, ci și pentru rularea aplicațiilor AI locale, grație unei puteri de 798 AI TOPS. În fine, noi aici vom analiza această placă,cu toate tehnologiile cu care vine la pachet, în jocul Borderlands 4. Puțin mai târziu însă, acum mai trec în revistă și celelalte componente care ajută placa video NVIDIA GeForce RTX 5060 Laptop.

Vorbim despre un procesor Intel Core i7 14650HX, unul cu 16 nuclee (8 x Performance cu până la 5.2 GHz + 8 x Efficient cu maxim 3.7 GHz), despre memorie RAM de 16 GB, de tip DDR5 la 5600 MHz și despre un SSD pe interfață PCIe 4.0 x4, cu capacitatea de 500 GB.

Capturi de ecran din CPU-Z cu informații despre ansamblul hardware al laptopului MSI Katana 15 HX B14W:

În jocuri precum Borderlands 4, orice placă video din seria NVIDIA GeForce RTX 50 nu pune la bătaie strict puterea hardware brută, ci este vorba despre un ansamblu de tehnologii software susținute de nuclee de hardware dedicat. Astfel, arhitectura Blackwell aduce un salt uriaș față de generațiile anterioare, concentrându-se pe două tehnologii esențiale: multiplicarea performanței prin DLSS 4 și revoluționarea calității vizuale prin Ray Tracing.

DLSS (Deep Learning Super Sampling) este probabil cel mai mare avantaj al plăcilor GeForce RTX, iar pe seria 50 ajunge la versiunea 4. Dacă ar fi să o descriem simplu, DLSS 4 este un „boost” de performanță generat de AI. Placa video randează prin GPU jocul la o rezoluție mai mică (pentru a-i fi mai ușor, cum s-ar spune) și apoi folosește noile nuclee Tensor din generația a 5-a pentru a genera cadre suplimentare și a scala imaginea la rezoluția ta nativă (de exemplu, 2K în cazul de față).

NVIDIA DLSS 4 comparatie

Marea noutate din DLSS 4 este Multi Frame Generation, o componentă avansată care folosește modele AI de tip Transformer pentru a crea mai multe cadre generate – până la trei suplimentare – între cele randate clasic. Asta înseamnă că poți obține un fps de până la de opt ori mai mari în jocurile compatibile, transformând jocurile ultra-solicitante (cu Ray Tracing la maximum) într-o experiență perfect fluidă.

Și apropo de Ray Tracing, putem spune că Trasarea Razelor este cheia realismului vizual. Ray Tracing-ul simulează aproape la perfecție modul în care lumina se comportă în lumea reală, creând reflexii corecte în oglinzi și pe suprafețe umede, umbre corespunzătoare și o iluminare globală fidelă.

Pe seria NVIDIA GeForce RTX 50, acest lucru nu mai este un lux care te costă fps-uri, fiindcă noile nuclee RT (Ray Tracing) din generația a 4-a sunt optimizate pentru o geometrie complexă, permițând rularea unor efecte de tip Path Tracing (Ray Tracing complet, cel mai solicitant) la viteze pe care nu le credeai posibile. În plus, DLSS 4 contribuie și aici prin funcția Ray Reconstruction, unde AI-ul intervine pentru a elimina zgomotul vizual specific Ray Tracing-ului, producând o imagine finală mai curată, mai detaliată și cu o calitate cinematografică, chiar și atunci când rulezi jocul la fps-uri foarte mari.

Nu putem ignora NVIDIA Reflex 2, o tehnologie care nu îmbunătățește grafica, ci timpul de reacție al sistemului. Reflex se asigură că întârzierea dintre mișcarea mouse-ului și acțiunea de pe ecran este redusă la minim. Noutatea de pe seria NVIDIA GeForce RTX 50 este Frame Warp (deformarea cadrelor), care analizează ultima mișcare a mouse-ului chiar înainte ca un cadru să fie afișat și ajustează imaginea în funcție de acea mișcare. Această optimizare la nivel de pipeline grafic taie semnificativ latența, oferindu-le gamerilor competitivi timpi de răspuns aproape instantanei și un avantaj major în jocurile rapide. Tehnologia Frame Warp este extrem de eficientă în scenariile în care CPU-ul este limitarea (bottleneck), cum ar fi în jocurile e-sports care rulează la sute de fps-uri.

nvidia reflex 2 frame warp explained

Reflex 2 a fost anunțat recent de NVIDIA și va fi lansat în curând, aducând acest nou nivel de reacție rapidă în titlurile viitoare și prin actualizările de drivere ce urmează. Conform NVIDIA, Reflex 2 poate reduce latența totală a PC-ului cu până la 75% în anumite scenarii, oferind un nivel de fluiditate și de răspuns fără precedent.

Reflex 2 funcționează perfect alături de DLSS 4. Deși generarea de cadre (Frame Generation) crește fps-ul, ea adaugă în mod normal și o mică latență, pe care Reflex 2 o compensează și o anulează. În același timp, această tehnologie generează o experiență vizuală fluidă, fiindcă deși „deformarea cadrelor” poate suna ciudat, algoritmii de randare predictivă asigură că ajustările sunt invizibile ochiului, oferind o experiență de joc mai rapidă și mai precisă.

În fine, cam atât cu teoria, cum s-ar spune, hai să vedem cum se aplică toate acestea în Borderlands 4 jucat pe laptopul MSI Katana 15 HX B14W cu grafică NVIDIA GeForce RTX 5060.

Prima dată trebui să specific că setările grafice la care am jucat Borderlands 4 se referă la o rezoluție 2K (2560 x 1440 pixeli) cu detaliile pe presetul High.

Vedem mai jos câteva capturi de ecran din aproximativ același cadru, prima dată cu DLSS 4 activat la pachet cu funcția Multi Frame Generation X4, al doilea exemplu este cu DLSS 4 On, dar fără Multi Frame Generation (MFG), în timp ce al treilea exemplu este fără DLSS 4 activ.

Aproape că nici nu-mi vine să cred că de la un fps de circa 150 – 170 cu Multi Frame Generation, se trece la aproximativ 60 – 70 fără MFG, dar cu DLSS activ pe setarea Ultra Performance, în timp ce fără DLSS jocul gameplay-ul devine de nejucat, fps-ul fiind în jur de 18 – 20.

Totodată, chiar dacă Borderlands 4 nu are control dedicat pentru Ray Tracing, jocul propune câteva setări dedicate iluminării, umbrelor și reflexiilor. Acestea apar ca reglaje în trepte de la „Low” la „Very High” pe segmentele Shadow Quality, Directional Shadow Quality, Lighting Quality, Reflections Quality și Shading Quality. Am făcut mai multe încercări cu aceste setări la „Low” și apoi „High”, iar diferențele care apar pot fi remarcate foarte ușor din capturile de ecran de mai jos.

Primele imagini din fiecare set de două este cu toate setările de iluminare, umbre și reflexii pe modul „High”, în timp ce a doua imagine din fiecare set este pe „Low”. Nu cred că mai are rost să aduc explicații, vedem cu toții foarte clar că nu merită să nu te bucuri de Borderlands 4 cu setări grafice pe High pe toate direcțiile, mai ales că DLSS 4 cu Multi Frame Generation nu lasă ca numărul de cadre pe secundă să scadă mai jos de 90 – 100 indiferent de cât de sus urci ca detalii grafice.

Închei prin a spune că am încercat Bordelands 4 pe laptopul MSI Katana 15 HX B14W cu grafică NVIDIA GeForce RTX 5060 și cu funcția Reflex activată, respectiv oprită. Nu sunt un gamer competitiv, ci unul care se mai bucură de ceva jocuri din când în când, dar chiar și așa am putut sesiza imediat ce treabă bună face NVIDIA Reflex în Borderlands 4. Timpul de reacție pare că este altul, în avantaj pentru mine cu Reflex activ, mișcările de pe ecran atunci când mut mouse-ul sunt instante, eu sincer nu percep niciun pic de lag. Probabil că gamerii entuziaști sau chiar profesioniști sunt mult mai în măsură să facă astfel de analize, dar, repet, chiar și eu pot remarca fără probleme diferențele în bine dintre modul de joc cu Reflex oprit, respectiv cu el pornit sau, și mai clar, pe modul Boost disponibil în Borderlands 4.

Nu mai ce prea multe de adăugat în finalul acestei analize, să o numim, cea în care am pus la încercare laptopul de gaming MSI Katana 15 HX B14W în jocul Borderlands 4. Încă o dată mi-au fost demonstrate capabilitățile incredibile ale unei plăci grafice din seria NVIDIA GeForce RTX 50, cu tot pachetul de tehnologii exclusive pe care aceste componente le pun la dispoziția utilizatorului.

Acest articol este susținut de MSI și NVIDIA.

Darius Pană
Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Realme GT 7, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM pentru fotografii și Sony ZV-E10 pentru video.