Conform unor estimări ale principalilor retaileri online din România împreună cu GPeC, în 2017 românii au cumpărat produse online în valoare de 2.8 miliarde de euro, adică cu peste 40% mai mult față de cât s-a înregistrat în 2016. La un calcul aritmetic simplu rezultă o medie de 7.67 milioane de euro / zi.
Această creştere ridică piaţa de e-commerce din ţara noastră la un procent de 5.6% din totalul pieţei de retail şi chiar dacă acesta este încă mic comparativ cu alte ţări din Uniunea Europeană, potenţialul de creştere a comerţului online în România este uriaş.
Valoarea de 2,8 miliarde de euro face referire strict la e-tail, adică la produsele fizice (tangibile) care au fost comandate online. Nu sunt incluse serviciile, plățile de facturi la utilități, biletele de avion, vacanțele, rezervările hoteliere, biletele la spectacole sau la diferite evenimente etc. Dacă le-am adăuga și pe acestea, valoarea totală a achizițiilor online ar crește considerabil.
Conform aceloraşi estimări, în ţara noastră există peste 7000 de magazine online, o creştere semnificativă raportat la 2016 atunci când existau doar 5000 de magazine online. Pentru 2018 se estimează o dublare a acestei cifre, la finalul anului existând posibilitatea să existe peste 14.000 de magazine online.
Topul principalelor categorii de produse vândute online în 2017 este format din produsele din gama Electro-IT&C, produsele de tip Fashion & Beauty, produsele pentru casă și decorațiuni, cărțile și produsele destinate copiilor. Clasamentul este similar cu anul 2016, dar potrivit estimărilor principalilor jucători, verticala de Fashion & Beauty crește acelerat și va devansa produsele din gama Electro-IT&C în aproximativ 5 ani, devenind principala categorie de produse comercializate online din punct de vedere volum generat.
O particularitate importantă a anului 2017 constă în creșterea valorii produselor achiziționate online, dar şi creşterea numărului de produse achiziționate la o cumpărătură și, implicit, valoarea medie a tranzacțiilor. De exemplu pe segmentul Electro-IT&C valoarea coșului mediu a crescut de la 669 lei în 2016 la peste 800 de lei în 2017, în timp ce pe segmentul Fashion & Beauty creşterea a fost de la 161 de lei în 2016 la 250–300 de lei în 2017.
Alte date susţin că 44% din utilizatorii de internet din mediul urban au făcut cumpărături online cel puțin lunar şi că un cumpărător online a făcut, în medie, 8,7 achiziții în decursul anului trecut, în creștere față de 2016 când media era de 8,4 achiziții, dar și față de 2015 când cifra se situa la 8,2 achiziții/an.