Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) a anunţat că intenţionează să cumpere 143 de trenuri electrice noi, pentru 58 dintre acestea existând deja finanţare pe fonduri europene prin Programul Transport 2021 – 2027.
“Am reuşit să înaintăm cu demararea noului proiect de achiziţie de trenuri electrice de scurt parcurs, în condiţiile în care Guvernul a aprobat recent Ordonanţa de Urgenţă care actualizează cadrul de reglementare al Fondului pentru Modernizare. Colegii mei au finalizat studiul de fezabilitate pentru achiziţia unui nou pachet de trenuri electrice de scurt parcurs – RE-R 2, 3 şi 4 au primit numele de cod. Practic, vorbim de un pachet de 143 de trenuri suplimentare faţă de cele 62 care sunt sub contract începând cu decembrie anul trecut. Din aceste 143 de trenuri, avem deja identificată sursa de finanţare prin fonduri europene, Programul Transport, pentru 58 de trenuri de 160 şi de 200 de locuri. Avem deja discuţii cu colegii noştri care gestionează fondurile europene şi vom aplica pentru atragerea unei noi surse de finanţare pentru o parte din aceste trenuri care încă nu sunt susţinute financiar.”, a declarat, preşedintele ARF, Ştefan Roşeanu.
ARF a contractat anterior 62 de trenuri la producătorul polonez PESA, în acest caz livrările începând a fi făcute din decembrie anul trecut (bănuiesc că vă mai aduceţi aminte cazul cu trenul testat la Făurei ce a trecut printr-un scurtcircuit chiar în primele minute de testare).
Conform aceluiaşi Ştefan Roşeanu, în aproximativ 3-4 ani România ar putea avea servicii regionale moderne în cadenţă de o oră pe direcţie (toate aceste peste 200 de trenuri sunt de scurt parcurs, adică regionale).
Există discuţii şi pentru achiziţia de trenuri pentru rutele neelectrificate, însă acestea nu sunt concretizate sub nicio formă în prezent.