Diverse

Bănuiesc că majoritatea dintre voi sunteţi la curent cu situaţia Canalului Suez. Acesta este blocat complet de câteva zile după ce o navă gigant de peste 400 de metri lungime a companiei Evergreen a eşuat în timpul traversării din cauza unor rafale puternice de vânt.

Din păcate situaţia este cât se poate de serioasă, prin Canalul Suez trecând anual aproximativ 12% din comerţul global şi aproximativ 30% din volumul total de containere. Pentru Europa este şi mai grav ţinând cont că majoritatea transporturilor din China trec pe aici.

În acest moment peste 200 de nave sunt blocate la unul dintre cele două capete ale canalului, acestea transportând de la petrol, produse de rafinărie şi gaz natural lichefiat, până la alimente, mobilier, haine, electronice, electrocasnice, piese auto, covoare şi multe altele. Vorbim de produse în valoare de sute de milioane de dolari.

În cursul zilei de astăzi oficialii egipteni au declarat că vor desfăşura o amplă operaţiune de eliberare a navei, una în care sunt implicate zece remorchere pentru dragarea malurilor şi a fundului canalului. Dacă această operaţiune nu va avea succes, nava riscă să rămână blocată alte câteva zile, iar foarte multe companii ar putea lua decizia de a redirecţiona prin alte rute navele staţionate, unele cu cel puţin 10 – 12 zile mai lungi.

Această perioadă va fi prelungită şi în porturi, acolo unde vor ajunge simultan zeci de nave ce nu vor putea fi descărcate în acelaşi timp.

Toate aceste operaţiuni vor costa timp şi resurse financiare suplimentare, iar acestea din urmă ar putea fi acoperite de consumatorul final. Pe termen scurt am putea plăti mai mult pentru acelaşi produs, creşterile urmând a varia de la 5 – 10%, până la chiar 25 – 30%.

De parcă criza containerelor şi cea a microprocesoarelor nu era suficientă, acum a apărut şi această situaţie neprevăzută. Este clar că 2021 este un an greu, poate mai dificil decât 2020.

Surse: hotnews.ro, digi24.ro