Opinie

Subiectul este larg descris în presă, aveţi mai multe surse aici, aici sau aici. La o scurtă căutare pe Google puteţi găsi şi mai multe informaţii, însă în acest articol voi încerca să fac un rezumat a ceea ce se întâmplă.

2020 a plecat la drum cu stângul, pandemia COVID-19 a lovit puternic China ce a redus capacitatea de producţie, iar ulterior totul s-a mutat înspre vest, către Europa şi America de Sud / Nord. Cu cereri scăzute, cu blocaje uriaşe în transport, în 2-3 luni câteva firmuliţe mai mici din logistică chiar au dat faliment.

Totuşi, din a doua jumătate anului, de prin vară, cererea globală de orice a explodat. Asta după ce oricum luase amploare cererea de echipamente medicale. Şi cine produce mare parte din orice-ul ăsta ? Corect, China. Cu cererea crescută, firmele de transport au început să îşi revină. Din păcate a apărut o nouă problemă, capacitatea limitată de a transporta pe calea aerului (transportul de marfă se face în avioane cargo, dar şi cu avioane de pasageri). Cum avioanele de pasageri nu prea au zburat, mulţi s-au îndreptat către cargo. Companiile din domeniu au ridicat preţul şi astfel a apărut o a doua problemă: costul din ce în ce mai ridicat.

În acest moment toată lumea s-a îndreptat către un transport mai ieftin, cel pe apă. Cererea a crescut şi aici mult, foarte mult, extraordinar de mult. S-a ajuns astfel în acel punct în care cererea este atât de mare încât nu există suficiente containere şi nave pentru transport. Vincent Clerc, director comercial la Maersk (cel mai mare operator în transportul maritim containerizat și cel mai mare operator de vase de transport maritim), a declarat recent că “Pur și simplu nu există suficiente containere în lume pentru a face față cererii actuale. Este cu adevărat nebunesc cât de multă marfă mutăm acum – cantități uriașe”.

Care este rezultatul acestei crize ? Creşterea preţurilor pentru închirierea containerelor. Dacă în mod normal un container costă 1000 – 1500 de dolari, în prezent (ianuarie 2021) nu scade sub 8000 – 9000 de dolari (pentru Europa).

Şi din păcate veştile bune nu vin prea curând. China se pregăteşte de intrarea în Noul An în luna februarie, iar în acest context producătorii vor căuta să îşi prioritizeze livrările înainte de această mare sărbătoare naţională. Astfel că această criză a containerelor şi a navelor s-ar putea agrava pe termen scurt.

Se estimează că aceste costuri foarte ridicate de transport să vor menţine cel puţin până la jumătatea anului, astfel că foarte probabil în scurt timp vom asista la creşterea preţurilor la o gamă variată de produse importate din zona Asiei în mod special. Variabilele vor fi mari, de la 5-10% până chiar la 20-25%.

Şi uite aşa a început şi 2021. Va urma…