Arhiva

Acum câteva minute am primit pe adresa redacției un comunicat de presă* care ne oferă câteva informații extrem de interesante referitoare la ce, și de unde au cumpărat românii de BlackFriday 2012.

Conform acestui studiu „în doar câteva saptamâni […] awareness-ul evenimentului Black Friday a crescut de două ori și jumătate, până la 69,8% din populație”. Dintre aceștia 11,1% au cumparat ceva în weekendul 23-25 noiembrie, însă doar 38,1% dintre cumpărători alegând să cumpere online.

Ce au cumpărat românii de BlackFriday 2012?

– pe locul 1, cu un procent de 44,4%, se află produsele electrocasnice;
– pe locul 2, cu un procent de 30%, se află segmentul IT (telefoane, tablete, laptopuri, etc);
– pe locul 3, cu un procent de 24,3%, se află  produsele electronice (televizoare, aparatură foto-video etc).

De Black Friday, românii au optat si pentru alte categorii de produse:

– segmentele de fashion, cosmetic sau food au atras 23,2% dintre cumpărături;
– jucăriile au reprezentat 2,4% din achizitii în timp ce doar 2% dintre români au optat pentru produsele de bricolaj.

De unde au cumpărat românii de BlackFriday 2012?

Haideți să trecem la partea cea mai interesantă. Ținând cont că evenimentul a fost mediatizat preponderent online, ne așteptam ca magazinele online să aibă cele mai multe vânzări. Se pare că ne-am înșelat:

1. eMAG.ro – 21,1%
2. Flanco – 18,4%
3. Altex+Mediagalaxy – 12,3%
4. Domo – 9,4%
5. Carrefour – 8,6%
6. Metro – 2,8%
7. evomag.ro – 2,2%
8. PCGarage.ro -1,6%
9. Kaufland – 1%
10. Azerty.ro, Clickshop.ro, Cel.ro – 0,6%

Ținând cont că oferta Flanco a fost – haideți să îi spunem – „extrem de asemănătoare” (asta ca să nu zicem că a fost aceeași ofertă de la aceiași furnizori folosind același shopping-cart), ajungem la concluzia că piața a fost dominata de „concernul” eMag+Flanco cu un procent de aproape 40%, în timp ce Altex+MediaGalaxy+Domo +Carrefour+Metro+Kaufland s-au „bătut” pentru restul cumpărătorilor (aproximativ 35%). Restul de 25% a fost „împărțit frățește” între restul magazinelor online.

Se pare totuși că, în 2012, românii preferă încă să cumpere „de la magazin” chiar dacă ofertele online au fost multe și destul de bune, lucru care personal nu cred că se va schimba în următorii 5-10 ani. Vremea cumpărăturilor preponderent online nu a venit, încă.

* Studiul a fost realizat pe un esantion reprezentativ de 2000 de respondenti din mediul urban si rural, cu vârste cuprinse între 18 si 50 de ani. Eroarea de esantionare a studiului este de +/-2,2%. Daedalus Millward Brown – compania care a realizat acest studiu – este în topul companiilor de cercetare de marketing din România, fiind cea mai mare companie de profil cu capital integral românesc.