Într-o perioadă în care vorbim de posibilitatea ca inteligenţa artificială să înlocuiască oamenii în multe domenii, despre călătorii turistice în spaţiu, despre drone pe post de taxi şi multe altele, ne dăm două palme şi revenim cu picioarele pe pământ în România.
Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a publicat un raport oficial despre tot ce a înseamnat transportul feroviar în 2022. Raportul este al naibii de lung, are în total 206 pagini, însă cred că acesta poate fi rezumat la doar câteva statistici destul de ruşinoase.
Printre altele, aflăm că la nivelul anului 2022:
- viteza medie comercială a trenurilor de marfă a fost de 15.6 km /oră;
- viteza medie comercială a trenurilor de călători a fost de 44.83 km / oră;
- trenurile de marfă au înregistrat întârzieri totale de 40.1 milioane de minute;
- trenurile de călători au înregistrat întârzieri totale de 4.3 milioane de minute;
- la finalul anului 2022 erau în vigoare 378 de restricţii de circulaţie cu o lungime totală de 599 de kilometri.
Aici sunt incluse atât trenurile CFR, cât şi cele ale privaţilor. Şi totuşi, infrastructura este a statului, iar aceasta oferă rezultatele de mai sus.
Mie mi se pare incredibil ca în 2022 (bănuiesc că nici în 2023 nu vor fi diferenţe prea mari) un tren, fie el şi cu marfă, să meargă în medie cu 15.6 km / oră. Un atlet amator poate depăşi fără prea mare efort această viteză.