Înainte de a vă prezenta cele mai importante date oferite de acest studiu, haideţi să vedem cine a făcut studiul şi care sunt criteriile de punctare (de data aceasta nu vorbim de cercetătorii britanici😂).
ONG-ul Transport & Environment a evaluat 27 de companii feroviare de transport călători din Europa, printre care şi CFR Călători. Organizaţia a evaluat o serie de opt criterii pentru a realiza acest clasament, printre care preţurile (cel mai important criteriu), fiabilitatea, reducerile disponibile, politicile de despăgubiri în caz de întârzieri, experienţa călătorilor, dacă oferă sau nu curse de noapte şi dacă există locuri pentru biciclete.
Pe o scară de la 1 la 10, cel mai bun punctaj a fost obţinut de Trenitalia, operatorul italian obţinând un rezultat de 7.7 puncte. Următorii în clasament au fost SBB (operator elveţian), RegioJet (operator ceh), ÖBB (operator austriac) şi SCNF (operator francez).
CFR Călători a obţinut un surprinzător loc 11, cu un rezultat de 6.1 puncte. Într-o traducere liberă, cei de la Transport & Environment consideră că operatorul român se află în prima jumătate a companiilor feroviare de transport călători din Europa. Deloc rău, nu? Şi apropo, doar 11 operatori dintre cei analizaţi au o punctualitate mai mare de 80% (asta ca să nu vă mai plângeţi atât de ai noştri😂).
Interesant este că ultimul loc a fost ocupat de Eurostar, compania ce operează trenurile de mare viteză din Canalul Mânecii. Transport & Environment susţine că Eurostar practică preţuri nejustificat de mari, calitatea serviciilor este modestă, iar unele opţiuni (precum îmbarcarea bicicletelor) lipsesc cu desăvârşire.
În acelaşi studiu, ONG-ul a făcut un apel către state să investească în reţelele feroviare pentru a îmbunătăţi fiabilitatea circulaţiei şi a scădea tarifele de utilizare a infrastructurii feroviare, pentru a putea diminua preţul biletelor. Aceste tarife sunt foarte mari în Franţa, spre deosebire de Italia, unde statul a investit foarte mult în întreţinerea infrastructurii şi garantarea preţurilor moderate.