În urmă cu o săptămână s-a desfășurat a treia ediție a Orange SuperCoders. Primele două ediții au avut ca temă: Super eroii internetului și Siguranța pe internet, iar a treia s-a legat de protecția mediului. Pentru a doua oară am jucat rolul de prezentator și mi-a făcut mare plăcere să am o astfel de oportunitate.
Ce este Orange SuperCoders?
Orange s-a gândit să dezvolte o suită de evenimente în care elevii cu vârste între 10 – 13 ani pot învăța să programeze într-un mod inedit, prin joc. Programul folosit de fiecare dată se numește Scratch și-l găsiți în spațiul online, nu trebuie instalat, îl poți folosi direct din browser.
Se fac echipe la față locului de câte 2, la o masă pot fi 4 persoane, iar aceștia au un asistent din partea Orange sau Simplon. Asistentul îi ghidează, îi ajută în a-și pune ideile în practică.
Protecția mediului este și tema COP21, o conferință ținută în decembrie 2015. Temele pe care cei mici le-au dezvoltat în cadrul SuperCoders 3 le pot uploada în secțiunea dedicată de pe Scratch, până pe 26 noiembrie și astfel pot intra într-un concurs internațional.
Ce mi-a plăcut la Orange SuperCoders?
Mi-a plăcut să văd entuziasmul copiilor, dar și cel al asistenților implicați în organizare. Ca idee, au avut o pauză de 30 de minute în care să se hidrateze, să mănânce câteva ceva, iar majoritatea erau atât de prinși de ceea ce lucrau pe laptop că după 5 – 10 minute se întorceau la laptopurile din sală, cu gândul să mai aducă ceva nou în proiectele lor. Recunosc că nu mă așteptam să văd o astfel de atitudine, iar immplicarea lor să fie la cote maxime.
Se vede că generația 10 – 13 ani este pregătită a învăța să programeze, dacă modul în care se face învățarea aduce și un aspect ludic. Puteți încerca Scratch cu juniorul vostru și veți vedea că este prins de program și la vârste mai fragede, cred că de pe la 7 – 8 ani se poate juca pe acolo, cu un pic de ajutor la început.
Care sunt “învățămintele” Orange SuperCoders?
Trebuie să corelez eforturile Orange cu trendul existent la nivel global, în țările dezvoltate. Într-un orizont de timp veți vedea că pe lângă scris, citit, socotit la nivelul de bază se va adăuga și codatul. Acum nu vă gândiți că un copil se transformă în hacker de la 7 – 8 ani, dar prin programe adaptate învăța elemente legate de programare, de codat.
Și ăsta-i viitorul. Aplicațiile sunt cele ce pun în mișcare un PC, notebook / laptop, smartphone, tabletă, smartwatch, iar conceptul de casă inteligentă, de interoperabilitate se bazează tot pe programe.
În SUA, Japonia și Coreea de Sud, deja de la vârste fragede se predau elementele de bază, se lucrează pe PC etc. Învățământul se digitalizează, procesul de predare – învățare – evaluare se schimbă, beneficiind de aportul tehnologiei moderne ce face materia atractivă. Ultimele două propoziții trădează faptul că sunt profesor. Nu?
Mă uit spre exemplu, cât de ușor îmi este la istorie și geografie să le vorbesc prezentând imagini și clipuri cu ajutorul proiectorului video. Digitalizarea procesului de învățare nu se va limita doar în aduce elemente de informatică spre clasele primare, cred că va schimba modul de predare la toate materiile. Bineînțeles, anumite elemente clasice vor rămâne. Se va face o schimbare de la învățământul bazat pe ceea ce copilul aude și notează spre cel în care elementele interactive și conținutul foto & video predomină, stimuli mai puternici ce-l fac pe elev să participe la lecție.
Din postura de părinte pot să spun că ne putem ajuta copilul să învețe primele trepte în programare, asta o să fac cu juniorul meu peste 1 – 2 ani când împreună o să descoperim programe și aplicații în genul Scratch. Școala românească se va schimba greu, iar noi avem datoria să le arătăm copiilor că internetul nu înseamnă doar Facebook și YouTube.
Știu că Orange are planuri mari în continuare pentru SuperCoders și mă bucur să văd angajamentul lor în această direcție, o premieră pentru piața telecom locală. Mai ales că dacă vă aduceți aminte, tot Orange s-a angajat să susțină olimpicii din România, cei ce în clasa a IX-a s-au calificat la olimpiada națională la matematică. O altă campanie demnă de toată lauda.