Cum au rezolvat chinezii problema dunelor de nisip pe cea mai lungă autostradă de deşert din lume ?

/
/
16 iun. 24
/

Inaugurată în anul 1995, autrostrada Lumin este cea mai lungă autostradă de deşert din lume. Aceasta are o lungime totală de 552 kilometri, dintre aceştia 446 kilometri traversând zone de deşert pline cu dune de nisip.

Foarte mulţi ani aceste dune au creat mari probleme, chinezii curăţând periodic autostrada de nisipul care acoperea porţiuni importante de drum ce nu mai putea fi traversat de maşini. Însă toată această mentenanţă se făcea cu mari eforturi logistice şi financiare, aşa că era nevoie de o soluţie nouă, ceva inovator care să ajute.

Începută timid prin 2008, această soluţie a venit în 2022, iar de atunci totul s-a schimbat. Inginerii chinezi au decis să planteze fâşii de vegetaţie mari, copaci şi plante cu rădăcini dense în câteva straturi pe marginea autostrăzii.

Vorbim de plante rezistente în zone aride, unele care pot trăi mult timp cu puţină apă. Doar că până la urmă şi ele au nevoie de apă, aşa că aceeaşi ingineri au dezvoltat un sistem de irigaţii prin picurare care să aducă plantelor necesarul de apă.

Pentru ca totul să fie nepoluant, chinezii au folosit panouri fotovoltaice pentru a genera energie electrică, energie necesară pentru funcţionarea staţiilor de pompare a apei. Pe parcursul celor 446 de kilometri de autostradă se găsesc 86 de aglomerări de panouri fotovoltaice cu instalaţii electrice aferente, iar la nevoie există şi un sistem de baterii care poate furniza energie pentru 7 ore în caz că apar ceva probleme tehnice. Panourile la rândul lor au un sistem automatizat de curăţare.

După 2 ani de la implementarea acestei soluţii, inginerii chinezi o descriu drept un succes nesperat. Mai bine de 85% dintre copacii plantaţi au supravieţuit şi s-au dezvoltat, autostrada este protejata de dunele de nisip, temperatura la nivelul asfaltului a scăzut mulţumită vegetaţiei din jur şi totul se face cu câştig pentru mediu (procesul de menentanţă nu generează deloc CO2, în timp ce copacii de pe marginea autostrăzii captează anual undeva la 20.000 de tone de CO2 din atmosferă).

Sursa: piataauto.md
Cosmin Mușat
Editor la Gadget.ro, pasionat de tot ce înseamnă tehnologie de ultimă oră. Scrie despre cele mai noi informaţii din lumea IT&C, review-uri, gadget-uri nonconformiste etc. Utilizează Samsung Galaxy S25 Ultra și Acer Nitro 5 AN517-52.

De la 1 iulie 2026 se măreşte valoarea punctului de amendă (vom avea astfel amenzi de circulaţie mai mari)

După cum probabil aţi citit zilele acestea prin presă, guvernul intenţionează să mărească salariul minim pe economie de la 1 iulie 2026. Acesta va creşte de la 4050 lei, la 4325 lei (atenţie, vorbim despre salariul brut aici).

De la Dacia Logan de 5000 de euro în 2005, la Dacia Logan de 15.000 euro în 2025 (în 20 de ani preţul de plecare s-a triplat)

În septembrie 2004 Dacia începea să livreze primele unităţi ale celui mai recent model al său, Dacia Logan. „Maşina de 5000 de euro” cum era promovată atunci, a ajuns rapid la inimile românilor, iar din 2005 a fost an de an în topul celor mai bine comercializate autovehicule din România (2005 a fost primul an…

Ce anvelope de iarnă recomandați în 2025 și la cât timp sau număr de kilometri considerați că trebuiesc a fi schimbate?

Cred că deja mare parte dintre cei ce schimbă anvelopele între sezoane au făcut vizita la service sau au realizat operațiunea pe acasă. Temperaturile au coborât recent sub pragul a 0 grade Celsius, iar anvelopele de vară nu le-aș mai vedea recomandate.