Avem review dedicat pentru placa video MSI GeForce RTX 4070 Ti Suprim X pe care o folosesc în desktop PC-ul meu de aproape un an, dar am zis că nu ar fi rău să vă arăt cum se descurcă aceasta și în unele dintre cele mai interesante jocuri ale momentului. Mă refer la S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl și Indiana Jones and the Great Circle, ambele titluri așteptate de comunitățile de gaming din toată lumea.
Cele două jocuri au fost lansate direct cu suport pentru NVIDIA DLSS, tehnologia unică, suportată exclusiv de plăcile video din seriile NVIDIA GeForce RTX. Așa cum vom vedea foarte concret, din cifre, NVIDIA DLSS reușește să aducă un salt uriaș de performanță în ambele titluri, mai ales că vorbim și de intervenția exemplară, să spunem, a funcției Frame Generation, parte a NVIDIA DLSS. Frame Generation generează cadre suplimentare prin puterea AI care analizează întreaga scenă între cadrele randate de GPU, pentru ca în final să te poți alege cu o dublare a numărului fps sau chiar și mult mai mult de atât.
Așa cum vom descoperi mai jos, nu sunt doar vorbe goale. Asta fiindcă, repet, atât S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, cât și Indiana Jones and the Great Circle au fost dezvoltate de la bun început cu compatibilitate pentru NVIDIA DLSS, deci suportul pentru această tehnologie nu a fost adăugat ulterior.
Totodată, atât S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, cât și Indiana Jones and the Great Circle sunt compatibile cu NVIDIA Reflex, parte a NVIDIA DLSS.
Reflex te asigură de cea mai redusă latență a sistemului cu putință, măsurătorile și optimizarea făcute în timp real fac ca timpul de răspuns de la mișcarea mouse-ului, apăsarea butoanelor acestuia sau ale tastaturii și până la acțiunea de pe ecran să fie cel mai redus. Bineînțeles că este nevoie în ecuație de o placă video NVIDIA GeForce RTX, dar și de un monitor cu suport G-SYNC.
Indiana Jones and the Great Circle aduce și suport pentru Full Ray Tracing, adică cea mai avansată și mai performantă formă de trasare a razelor de lumină.
Funcția face ca și reprezentarea reflexiilor și a umbrelor să fie extrem de exactă, cu comportament întocmai ca cel din realitate, așa că Indiana Jones and the Great Circle chiar arată în mare fel, calitatea imaginii, din toate punctele de vedere, este desăvârșită.
Din păcate, S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl nu a fost lansat cu suport Ray Tracing, dar este posibil ca această funcție să fie disponibilă ulterior, printr-un update / patch.
Înainte de a vedea cum au rulat cele două jocuri, haideți să vă arăt cum „vede” CPU-Z sistemul meu:
Începem cu S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, pentru care am ales detaliile grafice Epic, cea mai înaltă setare posibilă, în timp ce rezoluția ecranului a fost de 2560 x 1440 pixeli. Primele încercări au fost cu DLSS activat pe setarea Performance la Upscaling și cu Frame Generation pornit.
După cele câteva minute de gameplay în aceste condiții, am oprit complet upscaling-ul DLSS, precum și funcția Frame Generation. Ce a urmat puteți observa din capturile de ecran e mai jos:
Așa cum am remarcat împreună, diferențele cu DLSS și Frame Generation activate versus momentele în care acestea nu lucrează împreună sunt uriașe, practic numărul fps este aproape dublu în primul caz. Ca să fie și mai elocvent, am mai făcut un test, în aceeași scenă, unde vedem clar că de la 135 fps cu DLSS și Frame Generation On se ajunge la doar 63 când AI-ul nu-și face treaba:
Trecem la cel de-al doilea joc. În Indiana Jones and the Great Circle am mers pe aceeași rezoluție de 2560 x 1440 pixeli, dar detaliile grafice le-am lăsat la High, care nu este cea mai înaltă setare posibilă. Însă, funcția Full Ray Tracing, cunoscută și drept Path Tracing a fost împinsă la maxim. În primul set de test DLSS a fost fost activat, cu funcția Super Resolution pe nivelul Ultra Performance, iar Frame Generation a fost pornit și el. În atare condiții, Indiana Jones and the Great Circle a rulat cu un fps de la 123 la 139, deci un gameplay mai mult decât fluid.
Surpriza extrem de neplăcută a venit când am oprit complet DLSS, precum și Frame Generation. În atare condiții, dar cu Path Tracing (Full Ray Tracing) în continuare pe Ultra, am fost „răsplătit” cu un fps de doar 8 – 9, maxim 11. Imposibil de jucat Indiana Jones and the Great Circle în asemenea condiții…
Sincer, chiar nu mă așteptam ca DLSS și Frame Generation să facă o diferență atât de mare în acest joc. Vorbim în definitiv de un fps și de peste 12 ori mai ridicat când aceste tehnologii sunt activate și își fac treaba în spate, față de momentele în care strict GPU-ul este responsabil de tot ce înseamnă randare 3D.
Iată și două capturi de ecran din fix aceeași scenă, prima când avem DLSS și Frame Generation activate, a doua fără aceste tehnologii pornite:
Așa cum se poate observa mai sus, diferența în aceeași scenă, cu aceleași setări grafice, este uriașă. De la nu mai puțin de 139 fps cu DLSS și Frame Generation care „activează”, la doar 9 fps este de-a dreptul de necrezut!
Dacă analizăm o idee mai atenți toate capturile de ecran din gameplay-ul Indiana Jones and the Great Circle putem vedea cum lucrează DLSS. Practic, GPU-ul randează jocul la o rezoluție de doar 853 x 480 pixeli, iar mai apoi DLSS face upscaling și inclusiv îmbunătățește imaginea, cu detalii ce sunt chiar mai bine definite decât când nu avem DLSS, iar GPU-ul trebuie să randeze direct la rezoluția 2560 x 1440 pixeli.
Uimitor unde a ajuns DLSS 3 și cum îți poate permite să joci un titlu foarte complex, extrem de solicitant pentru hardware. Vedem cum intervenția precisă a proceselor AI, puse în aplicare de placa video NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti, face o diferență uluitoare.
În plus, nu ai de ce să nu ai activă funcția Path Tracing, aceasta face ca imaginile din junglă să fie extrem de realiste, cu razele soarelui ce își fac loc printre vegetație exact ca în realitate, cu reflexii din apă care sunt reprezentate fără artefacte și cu umbre ce urmăresc precis direcția luminii din scenă. Din nou impresionant!
Din păcate, timpul liber foarte limitat în această perioadă de pre sărbători de iarnă nu mi-a permis să mă bucur mai mult de aceste două jocuri, dar sper ca de mini vacanța de Crăciun și Anul Nou să explorez mai în amănunt atât S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, cât și Indiana Jones and the Great Circle.
Acest articol este susținut de NVIDIA