În seara asta mă uitam pe ofertele eMAG, cât şi pe cele ale altor retaileri şi am început să pun pe lista de favorite produse într-un mod aproape obsesiv. Pe moment nu mi-am dat seama, însă ulterior am găsit un articol al celor de la hotnews.ro exact pe acest subiect şi am înţeles puţin ce se întâmplă cu noi.
Pe scurt, o luăm razna. În varianta lungă, aflăm că sunt multe schimbări ce au loc în creierul nostru, un cocktail de sentimente după cum ne sugerează autorul:
- Ideea de a cumpăra mult şi sub preţul normal (la reducere) activează centrii cerebrali ai plăcerii, cei care sunt „vinovaţi” de secreţia dopaminei;
- Şi frica este prezentă, frica de a pierde promoţia, adică acel preţ mic (creierul relaţionează această frică cu cea de a pierde lucruri importante din viaţa noastră);
- Să nu uităm nici de invidie. În perioada Black Friday toată lumea vorbeşte la muncă, pe stradă, acasă, despre ce vrea să îşi cumpere, deci „De ce să aibă doar el (vecinul, colegul, prietenul) şi eu nu ? Doar este Black Friday şi este la reducere.”;
- Ruşinea ? Da şi ea este oarecum prezentă, ruşinea că nu ai cel mai bun smartphone, cea mai nouă poşetă sau cel mai scump televizor. Până la urmă, ce o să zică cei din jurul nostru ?;
- Nu avea cum să lipsească mândria, acel sentiment cu ajutorul căruia speri să ieşi în evidenţă, să fi tu colegul cu cel mai nou iPhone.
La nebunia din capul nostru contribuie cu vârf şi îndesat tot ce înseamnă marketing, reclame, publicitate etc. Acestea creează aşteptări în creierul nostru, iar el răspunde în consecinţă.
Deci ce trebuie să facem mâine ?
Să cumpărăm ce ne trebuie, dacă preţurile sunt bune (teoretic aici ar trebui să cunoşti istoricul sau să foloseşti un comparator de preţuri) şi cât avem nevoie. Mai putem lua şi ceva cadouri pentru perioada sărbătorilor de iarnă. Dar cu cumpătare !!!