Dacă urmăriţi fenomenul, bănuiesc că aţi observat în ultimele luni o politică agresivă de reducere a preţurilor practicată de Tesla. În ianuarie am asistat la reduceri de până la 20%, iar mai nou avem parte de o nouă rundă de tăieri de preţuri de până la 5.6% (momentan aplicabilă doar în Statele Unite ale Americii).
De ce Tesla reduce prețul pentru automobilele sale electrice?
Tesla nu are adversar când vine vorba de profitabilitate la nivel de maşină electrică, în 2022 având un profit net mediu / unitate de aproximativ 9500 dolari. La foarte mare distanţă este GM cu un profit net mediu / unitate de 2150 dolari şi BYD cu 1550 dolari. Tesla a făcut în 2022 un profit net de 12.5 miliarde de dolari, în timp ce alţii investesc masiv în electrificare sacrificând profitul pe termen scurt.
Şi totuşi Tesla este în pericol. Cota de piaţă globală a scăzut de la 17% la început de 2021, la doar 12% la sfârşit de 2022, asta pentru că toată lumea vrea o felie din piaţa auto a viitorului şi periodic sunt lansate maşini cu preţuri din ce în ce mai competitive. Mulţi analişti susţin deja că avem un război tăcut al preţurilor pe piaţa EV-urilor. Un mare risc este reprezentant şi de producătorii chinezi, unii care pot vinde în pierdere doar pentru un plus de imagine şi cotă de piaţă.
În aceste condiţii Elon Musk & CO au luat decizia (una corectă şi la momentul potrivit din punctul meu de vedere) de a creşte volumele sacrificând profitul, pentru că au de unde. Astfel spus, Tesla este un nume important pe piaţa maşinilor electrice, iar scăderile acestea de preţ succesive nu fac decât să crească atractivitatea maşinilor în piaţă.
În plus, la nivel global este şi o puternică instabilitate macroeconomică, una care îi determină pe oameni să fie mai rezervaţi, mai calculaţi cu banii lor.
Între timp Tesla caută soluţii tehnologice de a reduce costurile de producţie astfel încât aceste scăderi importante de preţuri să fie sustenabile pe termen lung.