gAuto

În 2019 cei de la EuroNCAP (oferă cunoscutele stele de siguranţă cu care unii producători se laudă prin prezentări) au lansat un nou proiect, unul care să arate utilizatorilor cât de prietenoase sunt maşinile noi cu mediul înconjurător. Acesta este finanţat de Uniunea Europeană.

Principiul de funcţionare este similar ca la EuroNCAP, se oferă mai multe note care la final sunt concentrate într-o formă finală formată din maxim 5 stele (cu cât sunt mai multe, cu atât este mai bine). Proiectul se numeşte GreenNCAP şi a trecut deja de faza beta. Analiza maşinilor se realizează pe trei mari segmente:

  • Index Aer Curat;
  • Index Eficienţa energetică;
  • Index Gaze de seră.

Dacă vreţi să citiţi mai multe despre fiecare, intraţi aici.

În teorie cu cât o maşină a primit un număr mai mare de stele, cu atât acea maşină poluează mai puţin sau chiar deloc, cu atât emite mai puţine gaze de seră, cu atât este mai eficientă din punct de vedere energetic (consum, costuri etc.). Testul analizează strict maşina, nu şi procesul de construcţie al acesteia.

Până acum nu au fost testate foarte multe vehicule, puţin peste 50 am numărat eu. Întreaga listă a maşinilor testate o găsiţi aici. Din ce am observat este că maşinile electrice şi cele cu hidrogen au primit toate 5 stele, iar în mod surprinzător unele hibride au scoruri mai mici decât cele termice (Mitsubishi Outlander, Honda CR-V etc.).

Sunt şi două modele Dacia testate: Dacia Sandero şi Dacia Duster, ambele cu 2.5 stele (cumva în media termicelor).