2025 se anunţa încă din primele zile un an extrem de provocator, asta deoarece de anul acesta restricţiile impuse de Uniunea Europeană la nivel de emisii sunt din cele mai dure:
- media emisiilor CO2 / maşină nu trebuie să treacă de 93.6 g/km;
- cota minimă din total vânzări generată de maşini electrice trebuie să fie de 25% la autoturisme şi de 17% la dubiţe.
În teorie, orice producător care nu ar fi respectat aceste cote, ar fi putut fi amendat cu până la 15.000 euro / maşină.
Doar că la presiunea industriei auto europene, Comisia Europeană a cedat şi va lua în calcul aplicarea de amenzi doar dacă cotele emisiilor stabilite nu vor fi respectate în intervalul 2025 – 2027 (şi nu direct în 2025 cum era gândită legea iniţial).
Spre exemplu, dacă un producător va avea în 2025 o medie a emisiilor CO2 / maşină de 100 g/km, acesta va avea la dispoziţie 2026 şi 2027 să reducă cotele, astfel încât la final, când se va trage linie după cei trei ani, media să fie sub 93.6 g/km. Dacă nici după cei trei ani media nu va fi respectată, atunci producătorul va fi amendat.
Problema majoră este că în continuare anumiţi producători nu reuşesc să facă paşi în direcţia cea bună, iar un astfel de exemplu este grupul auto Stellantis (Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram și Vauxhall).
Recent, Jean-Philippe Imparato, directorul subsidiarei europene, a declarat în Parlamentul Italiei că Stellantis riscă amenzi de până la 2.5 miliarde de euro în următorii doi – trei ani, deoarece nu poate ţine în control cotele de CO2.
Se pare că grupul Stellantis nu reuşeşte să vândă prea multe maşini electrice pentru a echilibra media emisiilor CO2, astfel că are o singură soluţie pentru a evita amenzile: reducerea producţiei de maşini pe benzină şi motorină, aspect ce ar genera închiderea mai multor fabrici ale grupului.
O altă soluţie ar fi dublarea vânzărilor de maşini electrice, însă aceasta este aproape o utopie ţinând cont de oferta limitată şi preţurile mari pe care le practică brandurile din grup.
Via: economica.net