Impozitul auto în forma actuală este o aberație

/
/
18 oct. 20
/

Fiind pasionat auto de zeci de ani, nu am avut cum să nu-mi pun problema aceasta de mai multe ori: care este ideea cu impozitarea autovehiculelor în România? Cum de se ține cont doar de capacitatea cilindrică și de tipul vehiculului, în unele cazuri?

În general, impozitele și taxele reprezintă procente din valoarea obiectului / serviciului pentru care se aplică ori au o valoare fixă. La Primărie plătești impozitul pe teren și casă în funcție de suprafață și zona în care sunt amplasate, deci practic se face o oarecare evaluare a valorii imobilelor.

La mașini, în schimb, modul de calcul al impozitului datorat către autoritățile locale este aberant. A rămas aceeași idee de acum mulți, mulți ani, cum că valoarea unei mașini este dată de mărimea motorului ei. Ceea ce nu mai este deloc de actualitate, ba chiar sunt multe exemple în care o mașină cu motor de sub 2 litri este și de 3 – 4 ori mai scumpă decât una cu motor de peste 2.000 cmc. Exemplu aleator: un BMW Seria 5 cu motor mai mic de 2 litri (fie el benzină ori diesel) poate să coste de nou și mai bine de 80.000 de Euro, în timp ce o Mazda CX-5 nouă, cu motorizarea de 2.5 litri, costă în jur de 35.000 Euro. Vi se pare normal ca impozitul auto pentru o asemenea Mazda să fie de aproape 5 ori mai mare decât cel pentru un astfel de BMW ?! Exemple pot fi multe și cu diferențe și mai mari…

Modul actual de calcul al impozitului auto nu poate fi justificat nici prin ideea că se plătește în funcție de cât poluează. Asta fiindcă impozitul auto nu ar trebui să aibă nicio legătură cu norma de poluare, ci doar cu valoarea autovehiculului. Pentru partea de poluare se pot lua alte măsuri, conforme cu principiul ”poluatorul plătește”. O să revin cu un articol dedicat și pe această temă.

Sigur că implementarea unui sistem de impozitare auto care să țină cont de valoarea actualizată, reală a mașinii, este greu de pus în practică. Totuși, mi se pare cel mai corect să plătești anual în funcție de valoarea reală medie, să zicem chiar aproximativă, a mașinii pe care o deții. Ba chiar de la o anumită valoare să fie introdusă o sumă minimă de plată, spre a fi evitate situații în genul unui impozit auto de doar câțiva lei pe an.

Se poate întocmi un catalog cu marea majoritate a automobilelor ce sunt în circulație în țara noastră, pe ani de fabricație, motorizări și echipări medii, și astfel să se stabilească o cotă de plată pentru fiecare în parte, cotă ce urmează să scadă anual cu un anumit procent. Putem chiar importa astfel de cataloage de la alții, fiindcă la noi doar studiul de fezabilitate pentru realizarea unuia ar dura vreo 4 – 5 ani… 

Sunt sigur că și așa vor apărea discuții cum că ”de ce să plătesc la fel ca vecinul care are aceeași mașină cu a mea, din același an, dar care este mai dotată, cu mai puțini kilometri la bord, deci mai scumpă ca valoare de piață?”. Ar fi absurd să apară astfel de discuții, întrucât și acum se plătește la fel de mult sau de puțin pentru două autovehicule complet diferite. 

Orice altă formă de calcul a impozitului auto mai apropiată de realitate, decât cea actuală, ce este aberantă, este mai bună și sper să fiți de acord cu mine. Eu doar am dat eu exemplu.

Voi v-ați gândit la o altă formă de impozit auto, mai corectă și mai adaptată vremurilor în care trăim? Sunt foarte curios să aflu ideile și propunerile voastre, așa că vă aștept în secțiunea de comentarii.

Darius Pană
Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Realme GT 7, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM pentru fotografii și Sony ZV-E10 pentru video.

De la 1 iulie 2026 se măreşte valoarea punctului de amendă (vom avea astfel amenzi de circulaţie mai mari)

După cum probabil aţi citit zilele acestea prin presă, guvernul intenţionează să mărească salariul minim pe economie de la 1 iulie 2026. Acesta va creşte de la 4050 lei, la 4325 lei (atenţie, vorbim despre salariul brut aici).

De la Dacia Logan de 5000 de euro în 2005, la Dacia Logan de 15.000 euro în 2025 (în 20 de ani preţul de plecare s-a triplat)

În septembrie 2004 Dacia începea să livreze primele unităţi ale celui mai recent model al său, Dacia Logan. „Maşina de 5000 de euro” cum era promovată atunci, a ajuns rapid la inimile românilor, iar din 2005 a fost an de an în topul celor mai bine comercializate autovehicule din România (2005 a fost primul an…

Ce anvelope de iarnă recomandați în 2025 și la cât timp sau număr de kilometri considerați că trebuiesc a fi schimbate?

Cred că deja mare parte dintre cei ce schimbă anvelopele între sezoane au făcut vizita la service sau au realizat operațiunea pe acasă. Temperaturile au coborât recent sub pragul a 0 grade Celsius, iar anvelopele de vară nu le-aș mai vedea recomandate.