Săptămâna aceasta ANCOM a publicat „Raportul privind incidentele care au afectat securitatea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice în 2023”, o analiză ce arată că numărul incidentelor de securitate ce au afectat conexiunile de telefonie mobilă şi internet mobil au crescut cu 45% în 2023.
Cele mai afectate servicii în 2023 au fost serviciile de telefonie mobilă şi SMS, peste 6 milioane de conexiuni şi serviciile de internet mobil şi transmisiuni de date mobile, peste 7 milioane de conexiuni. În medie, un incident a afectat aproximativ 33 de mii de conexiuni, cu 65% mai mult față de 2022. Această creștere semnificativă este cauzată, în mare măsură, de fenomenele meteo extreme apărute în decursul anului 2023. Aceste incidente au afectat utilizatorii din mai multe judeţe simultan (distribuția geografică fiind extinsă) și au avut o durată de manifestare îndelungată.
Cu toate acestea, cea mai frecventă cauză a incidentelor rămâne cea externă sau implicarea unei părți terțe, cu un număr de 421 de incidente raportate (comparativ cu 298 de incidente înregistrate în anul anterior). Incidentele având această cauză afectează, în principal, stațiile de bază și controlerele mobile (168 de incidente) și mediile de transmisiune (249 de incidente) și subliniază vulnerabilitatea acestor resurse la factorii externi. Mediile de transmisiune au fost afectate, în principal, din cauza problemelor apărute la nivelul rețelelor partenere.
Aceste probleme pot include lucrări efectuate de terți, tăieri accidentale de fibră optică sau întreruperi ale energiei electrice. Pe de altă parte, stațiile de bază și controlerele mobile au fost afectate, în principal, de întreruperea alimentării cu energie electrică, cauzată de cele mai multe ori de întreruperi în alimentarea cu energie furnizată de rețelele de distribuție națională de energie electrică. Atât numărul incidentelor care au afectat mediile de transmisiune, cât și numărul celor care au afectat stațiile de bază și controlerele mobile au înregistrat o creștere semnificativă de cel puțin 42% față de valorile înregistrate în anul precedent.
Durata totală a incidentelor raportate a fost de peste 6.500 de ore, o valoare dublă faţă de anul 2022. Valoarea medie a duratei unui incident a fost în creștere în anul 2023, cu aproximativ 5 ore mai mult decât în anul 2022, depășind 13 ore de indisponibilitate medie per incident. Incidentele care au durat cel mai mult au fost cele produse din cauza fenomenelor naturale (cu o durată medie de aproximativ 31 de ore), urmate de incidentele din cauză externă (cu o durată medie de aproximativ 12 ore).