În 2016 când m-am mutat în noul apartament mi-am cumpărat o combină frigorifică Whirlpool în speranţa că mă va ţine mult şi bine. Cum socoteala de acasă nu s-a potrivit cu cea din târg, la aproximativ o lună după ce a ieşit din garanţie s-a stricat iremedibil (dacă îmi aduc bine aminte era vorba despre o componentă încapsulată la care nu se putea ajunge sau se ajungea cu costuri destul de mari). A trebuit să îmi cumpăr altă combină frigorifică, iar pe cea “veche” am dat-o buy back.
Bănuiesc că şi voi aţi trecut prin astfel de situaţii, însă într-un viitor nu foarte îndepărtat acestea ar putea dispărea. Pentru a reduce poluarea, Parlamentul European a votat o serie de legi ce obligă producătorii de electronice şi electrocasnice să asigure aşa numitul “drept la reparaţie”. Asta înseamnă că pe lângă garanţia legală de 2 ani, producătorii trebuie să vină cu produse din ce în ce mai uşor de reparat şi să asigure piese de reparat pentru o anumită perioadă de timp.
Cele mai câştigate sunt frigiderele, maşinile de spălat, uscătoarele de păr şi televizoarele, produse pentru care producătorii vor fi nevoiţi să garanteze că vor putea fi reparate chiar şi la 10 ani de la achiziţie. În toată această perioadă producătorii vor fi nevoiţi să furnizeze piese de schimb reparatorilor specializaţi.
Soluţia vine în contextul în care un european produce în medie 16 kilograme de deşeuri electronice / an, iar din această cantitate uriaşă reuşim să reciclăm doar 40%. Restul ajung în gropile de gunoi, în natură etc.
Există totuşi şi o veste proastă. Toate aceste obligaţii suplimentare pe care Uniunea Euopeană le va cere producătorilor se vor vedea şi în preţul la raft. În acest moment oricum plătim preţuri mult mai mari decât multe alte ţări / regiuni pentru acelaşi tip de produs, peste câţiva ani am putea creşte această diferenţă.