Mammoth, cea mai mare centrală de captare a CO2-ului din atmosferă, a devenit funcţională (cum funcţionează aceasta?)

/
/
11 mai 24
/

Start-up-ul elveţian Climeworks a lansat în ultimii ani un concept inovator de captare a CO2-ului din atmosferă prin intermediul unui proces tehologic. Testele au fost realizate cu succes prin intermediul unei centrale de mici dimensiuni denumită Orca, iar acum Climeworks a pus în funcţiune cea mai mare central construită până în prezent, Mammoth.

De 10 ori mai mare decât Orca, Mammoth este încă o fabrică mică, capacitatea acesteia de captare fiind de doar 36 de mii de tone de CO2 anual (cantitate produse anual de aproximativ 8000 de maşini cu motoare termice).

Deşi mai este mult până departe, Mammoth este dovada că se poate, iar viitorul sună bine. Cei de la Climeworks îşi propun ca până în 2030 să ajungă în toată lumea la o capacitate de captare de 1 milion de tone de CO2 anual, iar până în 2050 la o capacitate de captare de 1 miliard de tone de CO2 anual.

Cum funcţionează tehnologia de captare a CO2-ului din atmosferă ?

Aceasta presupune aspirarea aerului din atmosferă, iar ulterior în interiorul centralei are loc un proces de separare a CO2-ului de restul elementelor. Ulterior aerul filtrat este readus în atmosferă, în timp ce CO2-ul extras este injectat în pământ, acolo unde în contact cu solul se pietrifică şi se transformă într-un soi de cărbune gri.

Din păcate această tehnologie are două mari probleme:

  • este o mare consumatoare de energie electrică, deci pentru a putea rămâne nepoluantă are nevoie de energie verde;
  • procesul de transformare a CO2-ului în cărbune are nevoie de anumite condiţii, de un anumit sol, de anumite roci etc.

Tocmai de aceea inginerii Climeworks au ales Islanda pentru Orca şi Mammoth, ţară unde energia provine 100% din surse regenerabile, iar pământul este ideal pentru procesul de transformare.

Cu siguranţă în viitor vor fi dezvoltate şi alte tehnologii de captare a CO2-ului din atmosferă, unele mult mai accesibile şi mai uşor de implementat.

Sursa: piataauto.md
Cosmin Mușat
Editor la Gadget.ro, pasionat de tot ce înseamnă tehnologie de ultimă oră. Scrie despre cele mai noi informaţii din lumea IT&C, review-uri, gadget-uri nonconformiste etc. Utilizează Samsung Galaxy S25 Ultra și Acer Nitro 5 AN517-52.

Chinezii de la CATL şochează şi anunţă că în 3 ani vor exista nave transportatoare de containere cu propulsie electrică şi baterii, compatibile cu rutele transoceanice

Industria de transporturi maritime este unul dintre cei mai mari poluatori la nivel global (peste 700 de milioane de tone de CO2 anual), iar momentan pentru aceasta se caută soluţii alternative. În acest caz propulsia electrică nu este încă o opţiune, însă în China se lucrează intens la schimbarea acestui lucru.

S-au scumpit din nou biletele de tren (pe distanţa Brăila – Bucureşti mai merită să mergi cu trenul ca adult doar singur şi doar la clasa a 2-a, în orice alt scenariu, maşina este mai ieftină)

Am aflat că s-au scumpit din nou biletele de tren, de data aceasta cu 9.88%, adică s-a ţinut cont de indicele preţurilor de consum (IPC). Se pare că aceasta este a patra scumpire din vara anului 2022 şi până în prezent.

Vă pot dubla sau tripla preţurile abonamentelor operatorii telecom din România? Am analizat contractele Orange, Vodafone şi Digi Mobil şi iată ce am descoperit

Foarte mulţi dintre voi mi-aţi scris la articolul în care am prezentat cum am activat un nou abonament Orange, că există un risc ridicat ca până la finalizarea celor 24 de luni contractate, să plătesc dublu, poate chiar triplu.