NVIDIA a revoluționat cu aproape cinci ani în urmă modul în care Inteligența Artificială poate îmbunătăți nu doar calitatea imaginii din jocuri, ci și performanța. Astfel, cu prima ediție a tehnologiei DLSS, ce putea fi activată strict pe plăcile video NVIDIA RTX, gamerii au descoperit cum pot juca titlurile preferate atât la o rezoluție mai ridicată, cât și cu un număr mai mare de cadre pe secundă în același timp.

Cu ocazia Gamescom 2023, NVIDIA a lansat DLSS 3.5, cea mai nouă și mai performantă ediție a tehnicii AI de randare neurală, ce generează imagini cu mult mai imersive și cu grafică ray-traced cu mult mai realistă decât înainte, prin introducerea în premieră a funcției Ray Reconstruction. Aceasta crește calitatea ray-traced printr-un efect de reducere a zgomotului de imagine antrenat acum de un supercomputer NVIDIA și de o rețea vastă AI.

NVIDIA DLSS 3.5 Ray Reconstruction

Îmbunătățirile aduse prin Ray Reconstruction se pot observa în efectele de iluminare globală, a reflexiilor și a zonelor întunecate dintr-un cadru, rezultând în final o experiență de joc mai realistă, deci mai captivantă.

Funcția „denoising” (reducerea zgomotului de imagine) din DLSS 3.5 este antrenată pe de 5 ori mai multe date decât în DLSS 3, integrând noi pixeli unde aceștia lipsesc, spre a compune la final imagini cu mult mai clare, mai sharp.

Functia Denoiser in NVIDIA DLSS 3.5

DLSS 3.5 este disponibil și poate fi activat acum pe orice placă video NVIDIA din seria RTX, deci nu este oferit în exclusivitate pe modelele RTX 40, cum era cazul pentru DLSS 3. Chiar și așa, nu am cum să nu fac recomandarea caldă de a merge către o soluție NVIDIA RTX 40 atunci când faceți upgrade la placa grafică sau când construiți un sistem nou ori alegeți un PC de-a gata. Este evident că avantajale aduse de noua arhitectură Ada Lovelace, cea de-a treia generație de nuclee cu ray-tracing și nucleele Tensor de a patra generație (dedicate proceselor AI) vor desăvârși experiența din jocurile preferate.

Dar NVIDIA RTX nu înseamnă doar DLSS, Ray Tracing sau, mai nou, Ray Reconstruction, ci este o platformă ce se adresează atât gamerilor, cât și creatorilor de conținut și dezvoltatorilor de jocuri și de alte aplicații 3D.

NVIDIA RTX înseamnă și Reflex, o tehnologie care alături de monitoare compatibile G-Sync garantează cea mai redusă latență și timpi de răspuns dintre cei mai buni.

NVIDIA Reflex

NVIDIA Reflex optimizează latența sistemului, pentru ca gamerii entuziaști să se poată baza pe timpi de reacție mai rapizi și precizie mai ridicată în jocurile competitive.

Totodată, NVIDIA RTX mai înseamnă drivere și un întreg ecosistem Studio, despre care am vorbit pe larg într-un material dedicat. Deci, NVIDIA RTX reprezintă soluția optimă și pentru creatorii de conținut, care pot profita de aplicații ca NVIDIA Broadcast și NVIDIA Canvas, cât și pentru dezvoltatori, prin platforma NVIDIA Omniverse.

Revenind la partea de gaming, trebuie spus că sunt deja peste 330 de titluri ce suportă tehnologia NVIDIA DLSS, iar versiunea DLSS 3.5 începe să prindă și ea din ce în ce mai multă tracțiune. Cyberpunk 2077: Phantom Liberty este cel mai recent joc ce permite activarea DLSS 3.5 și l-am încercat în mai multe moduri.

În primul rând, hai să expun principalele componente ale sistemului meu desktop PC de test: placă de bază MSI MAG Z790 Tomahawk WiFi, placă video NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti, procesor Intel Core i7-13700K, 64 GB memorie RAM DDR5, SSD XPG Gammix S70 Blade 1TB și SSD Kingston KC3000 2TB.

Prima dată am rulat testul de benchmark din cadrul jocului, la rezoluția nativă a monitorului meu, anume la 2560 x 1440 pixeli:

Din capturile de ecran de mai sus se observă clar cum DLSS 3.5 generează cu mult mai multe cadre pe secundă cu aceleași setări grafice, adică cu totul pe High și Ultra acolo unde este disponibil, dar fără opțiunile Ray Tracing activate. Dar noi vrem să profităm de tot ce înseamnă Ray Tracing, așa că am pornit toate opțiunile Ray Tracing, inclusiv noua funcție Path Tracing. Fără niciun dubiu DLSS 3.5 nu doar că merită activat, dar trebuie neapărat să-l pui la lucru pentru tine, nu există motiv să nu folosești această tehnologie alături de Ray Tracing, fiindcă numărul fps nu are de suferit față de momentele când Ray Tracing este oprit complet. Ba din contră, nu de puține ori ai parte de un fps și mai ridicat, inclusiv cu toate opțiunile Ray Tracing active.

Am scos dintr-un gameplay Cyberpunk 2077: Phantom Liberty și câteva capturi de ecran din care reise foarte clar ce poate face DLSS 3.5 cu Ray Tracing.

Primul set de capturi de ecran din Cyberpunk 2077: Phantom Liberty cu DLSS 3.5 și Ray Tracing On vs OFF:

Cel mai elocvent exemplu despre cum îmbunătățește imaginea NVIDIA DLSS 3.5 alături de toate funcțiile Ray Tracing mi se pare cel de mai sus. Se observă extrem de clar cum în cea de-a doua imagine nu avem doar reflexii extrem de exacte în toate locurile unde este posibil așa ceva, dar vedem culori mult mai saturate, contrast mai bun, cât și un interval dinamic cu mult mai extins. De exemplu, personajele feminine din centrul imaginii, alături de sacii de gunoi din apropierea lor sunt mult mai bine definite, mai fin conturate. Și nu este vorba doar despre acele personaje și obiecte, ci despre toată imaginea.

Al doilea set de capturi de ecran din Cyberpunk 2077: Phantom Liberty cu DLSS 3.5 și Ray Tracing On vs OFF:

Și al doilea set dezvăluie aceleași detalii cu mult mai bine definite prin NVIDIA DLSS 3.5 și Ray Tracing. Culori mai vii, lumini ce împrăștie mai departe razele, conturare mai fină, zonele întunecate mult mai bine conturate, mai sharp.

Al treilea set de capturi de ecran din Cyberpunk 2077: Phantom Liberty cu DLSS 3.5 și Ray Tracing On vs OFF:

Nu cred că mai era nevoie și de acest al treilea set de exemple, dar iată-l. Aici vedem că în imaginea cu NVIDIA DLSS 3.5 și ray Tracing activate apar reflexii ce nici măcar nu existau în prima captură de ecran. Mai mult, detaliile personajelor și ale peretelui din spatele acestora sunt evident îmbunătățite, cum de fapt totul arată mai bine în cea de-a doua imagine.

Este evident din toate imaginile de mai sus că DLSS și Ray Tracing schimbă decisiv în bine experiența de joc și asta fără a scădea numărul de cadre pe secundă. Și nu este vorba doar despre ce se observă clar din capturile de ecran de mai sus, ci și de calitatea imaginii la modul general, de îmbunătățirile din dreptul contrastului și al culorilor, dintr-o conturare mai fină a detaliilor din toată scena, precum și din dinamica mai accentuată.

Ca să mă fac și mai bine înțeles, am înregistrat și câteva secvențe de gameplay din Cyberpunk 2077: Phantom Liberty, secvențe pe care le-am compilat în clipul video de mai jos:

Gameplay din Cyberpunk 2077: Phantom Liberty cu exemplificare NVIDIA DLSS 3.5 și Ray Tracing activate (On) versus dezactivate (Off):

Din păcate, deși am avut activat un fps counter pe toată durata înregistrării ecranului, acesta nu a fost preluat prin captura video. Trebuie să mă credeți pe cuvânt atunci când vă spun că am avut un fps similar între momentele când nu am avut nici Ray Tracing și nici DLSS 3.5 activate, față de momentele când ambele tehnologii erau „up and running”. Așadar, pentru cea mai bună calitate atât a imaginii, cu detalii mult mai bine conturate, dar și cu un fps la fel de ridicat ca în momentele când Ray Tracing nu este pornit, trebuie să ai activată neapărat tehnologia DLSS 3.5.

Nu știu cum vi se pare vouă clipul video de mai sus, mai exact cum ați perceput îmbunătățirile aduse de tehnologia Ray Tracing, dar eu nu văd de ce aș juca altfel decât cu DLSS și Ray Tracing activate în orice joc în care acestea sunt compatibile.

NVIDIA DLSS 3.5 nu doar că dovedește cât de matură și de eficientă este astăzi această tehnologie, dar ne arată și ce poți obține când îmbini în mod corect un ansamblu hardware extrem de performant, precum plăcile grafice NVIDIA RTX 40, cu soluții software perfect adaptate și care folosesc la potențial maxim puterea AI.

Acest articol este susținut de NVIDIA.