Industria de transporturi maritime este unul dintre cei mai mari poluatori la nivel global (peste 700 de milioane de tone de CO2 anual), iar momentan pentru aceasta se caută soluţii alternative. În acest caz propulsia electrică nu este încă o variantă, iar inginerii vin cu diverse propuneri prietenoase cu mediul.
Una dintre aceste propuneri şi cea cu şansele cele mai mari de a fi implementată la scară largă este utilizarea amoniacului ca şi combustibil. În teorie, amoniacul este mai uşor de stocat şi mai uşor de produs decât hidrogenul, o altă posibilă alternativă.
Compania norvegiană Yara, unul dintre cei mai mari producători de fertilizatori agricoli din lume, construieşte într-un şantier naval din China prima navă transportatoare de containere din lume propulsată cu amoniac. Cunoscută drept Yara Eyde, nava va avea o capacitate de 1400 de containere, o capacitate mică ţinând cont că în lume există şi nave ce transportă 24.000 de containere, însă suficientă pentru un astfel de test.
Yara Eyde va fi utilizată pe ruta Porsgrunn, Norvegia şi porturile de lângă Bremen şi Hamburg din Germania, vorbim deci de o distanţă de aproximativ 700 de kilometri.
Mai multe detalii nu se cunosc momentan, nici măcar ce motoare vor fi utilizate, cert este că producători precum MAN sau Wartsila au anunţat deja motoare navale ce funcţionează cu amoniac, astfel că soluţii există deja pe piaţă.
Yara Eyde va fi gata în 2026, iar dacă testul se va dovedi un succes, Yara este hotărâtă să îşi actualizeze întreaga flotă de nave cu propulsie cu amoniac pe distanţe lungi şi cu propulsie electrică pe distanţe scurte.