România continuă să cumpere foarte mult din China, chiar dacă comparativ cu anul 2022 importurile totale s-au redus cu 15%.
În 2023 ţara noastră a achiziţionat produse chinezeşti în valoare de 6.26 miliarde de euro, în timp ce China a cumpărat de la noi produse în valoare de doar 801.4 milioane de euro. Din această diferenţă rezultă un deficit de aproximativ 5.46 miliarde de euro în balanţa comercială.
Ce au cumpărat românii ?
- Echipamente electrice, aparate de înregistrat audio și video și accesorii ale acestora: aproximativ 2 miliarde de euro;
- Cazane, mașini, aparate și dispozitive mecanice: 1.24 miliarde de euro;
- Mașini (autovehicule): 278 milioane de euro;
- Instrumente și aparate optice, fotografice sau cinematografice, instrumente medico-chirurgicale: 276.5 milioane de euro;
- Materiale plastice și articole din plastic: 237.7 milioane de euro;
- Mobilă: 224.9 milioane de euro;
- Articole din fontă, fier și oțel: 220 milioane de euro;
- Haine: 177 milioane de euro;
- Jucării: 121.7 milioane de euro;
- Cauciuc și articole din cauciuc: 103 milioane de euro;
- Încălțăminte: aproape 100 milioane de euro;
- Aluminiu și articole aluminiu: 85.8 milioane de euro;
- Unelte, scute, tacâmuri: 75 milioane de euro;
- Hârtie și carton: 50.6 milioane de euro;
- Mătase: 36 milioane de euro;
- Tutun și înlocuitor de tutun: 23 milioane de euro;
- Pălării și alte articole de acoperit capul: 6.7 milioane de euro.
Observaţi că electronicele luate la modul general sunt cele mai achiziţionate produse din China, în această categorie intrând inclusiv smartphone-uri, tablete, televizoare etc. Nici autovehiculele nu stau rău, foarte probabil această categorie fiind dominată autoritar de modelele electrice.