Situaţia Blue Air o cunoaşteţi deja, am scris şi noi aici şi aici despre subiect. Rezumat la rezumat, compania aeriană low-cost nu mai zboară de la început de septembrie, iar la cum arată lucrurile nu cred că va zbura prea curând.
În 2020 Blue Air a primit un credit de la Eximbank în valoare de 300.775.000 lei, unul garantat de statul român. Creditul a fost dat pentru a ajuta compania să treacă peste criza generată de pandemia COVID-19. Din august 2021 Blue Air nu a mai putut plăti ratele aferente, de atunci Ministerul Finanţelor, în calitate de garant, plătind către Eximbank rate şi dobânzi de peste 141 milioane lei.
Situaţia la zi este incertă, iar statul ar putea deveni acţionar majoritar la Blue Air. Informaţia apărută iniţial pe surse a fost confirmată în urmă cu doar câteva ore de către Ministerul Finanţelor: “Ministerul Finantelor, în calitate de garant al împrumutului acordat companiei aeriene Blue Air Aviation, de către Eximbank, a semnalat băncii, în calitatea sa de creditor, sã analizeze posibilitatea punerii în aplicare a prevederilor Scrisorii de Garanție care acordau finanțatorului dreptul de executare a acesteia. Demersul a fost necesar ca urmare a neîndeplinirii în mod repetat de cãtre compania aerianã Blue Air a obligațiilor asumate în cadrul ajutorului de stat oferit de statul român, respectiv neachitarea dobânzilor și a ratelor de capital aferente creditului contractat cu garanția statului. Menționãm cã Eximbank este singura instituție îndreptãțitã, în mod unilateral, sã solicite executarea scrisorii de garantie, în conformitate cu prevederile legale.”
Rămâne de văzut ce intenţii are statul cu Blue Air, eventuala salvare a acesteia de la faliment ar putea adânci pierderile din această industrie, compania Tarom fiind de ani buni pe minus.