Corpul de control al primului-ministru a efectuat o acţiune de control la CFR SA, acţiune ce a vizat perioada 1 ianuarie 2017 – 31 iulie 2019. Raportul a fost finalizat în data de 20 mai 2020 şi transmis spre informare prim-ministrului Ludovic Orban, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor (MTIC), CFR SA şi Curţii de Conturi a României.
Iată cele mai importante informaţii regăsite în acest raport:
- în România se poate circula pe calea ferată cu o viteză medie de 68.86 km / h (viteza proiectată a reţelei este de 86.30 km / h, însă vechimea acesteia îşi spune cuvântul);
- la 30 august 2019 existau 1236 restricţii permanente de viteză ce vizau o lungime total de 1335 km;
- la 30 august 2019 existau 1171 puncte periculoase, adică acele zone slăbite, existente în infrastructura feroviară (terasamente instabile, terasamente situate în zone inundabile, poduri cu defecte apărute în exploatare, lucrări de artă cu o stare tehnică necorespunzătoare etc.) care pot apărea în condiţii extreme (ploi torenţiale, inundaţii, căderi de stânci, alunecări de teren etc.) sau din cauza agravării în timp a problemelor de natură tehnică, a carenţei în întreţinerea corespunzătoare a căii, şi care, prin apariţia şi manifestarea lor, pot conduce la afectarea circulaţiei trenurilor şi pot pune în pericol siguranţa circulaţiei trenurilor;
- lucrările de întreţinere, reparaţii şi reînnoiri a reţelei feroviare sunt reduse, aspect ce a dus la creşterea numărul de restricţii de viteză, a numărului punctelor periculoase şi chiar la închiderea de linii;
- infrastructura feroviară publică aflată în administrarea CFR SA are o scadenţă depăşită la reînnoire cuprinsă între 35% şi 92% (de exemplu, elementul de infrastructură feroviară publică “linii curente şi directe”, în lungime desfăşurată de 13.545 km, a avut scadent la reînnoire în anul 2019 un procent de 73%);
- programele de investiţii aferente reînnoirilor se execută sub nivelul bugetului aprobat (în 2017 s-a folosit 78.97% din bugetul alocat, în 2018 s-a folosit 82.32%, iar la 30.06.2019 doar 2.82%);
- nici programul de întreţinere şi reparaţii nu merge mai bine. Chiar dacă acesta este subfinanţat, nici bugetul alocat nu este utilizat. În 2019 din necesarul de 175.991.150,35 lei solicitat, a fost aprobată suma de 49.100.000 lei, respectiv doar un procent de 27,90%, fiind raportată la data de 30.06.2019 o execuţie a programului de întreţinere şi reparaţii de 0%.
Concluzia este simplă: avem o reţea feroviară îmbătrânită, cârpită, iar investiţiile se fac, dar nu prea.