Un scandal interesant este în plină desfăşurare în Polonia, ţară în care cunoscutul producător local de locomotive Newag este acuzat că şi-a programat locomotivele vândute să se strice dacă acestea sunt reparate în alte ateliere decât ale sale.
Totul a început în vara lui 2022 când operatorul feroviar regional Koleje Dolnoslaskie a descoperit că locomotivele Newag Impuls 45WE au refuzat să mai pornească după ce le-au fost făcute lucrări de mententanţă şi reparaţii într-un atelier independent. Softul refuza să mai pornească locomotivele şi recomanda vizita la un atelier autorizat oficial.
La acel moment Newag a transmis că locomotivele s-au dezactivat din motive de siguranţă, asta după ce au fost realizate intervenţii neautorizate la soft.
Koleje Dolnoslaskie a refuzat să creadă această explicaţie şi a permis accesul unor programatori pentru a cerceta problema softului. Aceştia au revenit cu raportul în acest sfârşit de an, iar acuzaţiile sunt grave: se pare că Newag a inclus mai multe condiţii în care interveneau defecţiuni inexistente iniţiate de soft, cât şi defecţiuni programate dacă trenul staţiona o perioadă mai lungă de timp similară cu cea necesară efectuării unor lucrări de mentenanţă (se afla astfel că lucrările sunt făcute în alte ateliere decât cele Newag).
În plus, dacă în timpul reparaţiilor nu se respectau paşii exacţi recomandaţi de softul Newag (aspect pe care îl puteau face doar inginerii Newag), piesele utilizate primeau mesaj de defecţiune mai repede decât în mod normal.
Reprezentanţii Newag au negat acuzaţiile şi au transmis presei că îi vor acţiona în instanţă pe acei programatori. Problema şi mai mare este că după publicarea acestui raport, alţi 10 operatori feroviari regionali au luat legătura cu echipa de programatori pentru a le investiga şi lor locomotivele, unele cu probleme similare.