Ford Fiesta ST 2019 1.5 EcoBoost 200 CP M6 – review

06/11/2019

Înainte de a testa mașina despre care o să vorbesc în continuare, aș fi putut spune că actuala generație Ford Fiesta nu mai avea nici un secret față de mine. Asta fiindcă făcusem cunoștință cu ea prima dată la lansarea națională, pentru ca mai apoi să testez versiunile Vignale și Active. Totuși, acum că am avut parte de o experiență interesantă alături de Ford Fiesta ST 2019 1.5 EcoBoost 200 CP M6 pot spune că mă aștept și la alte surprize de la această mașinuță.

În primăvara lui 2017 m-am distrat pentru câteva zile împreună cu Ford Fiesta ST200 ce se baza pe a șasea generație a uneia dintre cele mai de succes mașini de segment B. Toamna lui 2019 mi-a dat șansa de a descoperi toate noutățile pe care le aduce noul Fiesta ST, deși, la prima vedere, nu ar părea mult diferite cele două generații succesive.

Specificații pentru Ford Fiesta ST 2019 1.5 EcoBoost 200 CP M6 (comparație cu vechea generație)

Specificatii Ford Fiesta ST 2019 1.5 EcoBoost 200 CP M6

Clip video

Clip video cu prezentare scurtă exterior și interior, sunet motor și evacuare în modurile selectabile de conducere, accelerații 0 – 100 km/h cu și fără Launch Control și reprize 40 – 80, 40 – 100, 60 – 100, 80 – 130 km/h în diferite trepte de viteză:

httpvh://youtu.be/VFQ_-S9Yq5w

Design exterior și interior

Interior Ford Fiesta ST 2019 1.5 EcoBoost 200 CP M6

Cea de-a șaptea generație Ford Fiesta vrea să atragă clienți tot mai diferiți, cărora le oferă câte o versiune cât mai apropiată de dorințele lor. Astfel se face că această Fiesta este disponibilă în variantă Trend, Titanium, ST-Line, Vignale și ST. Diferenețele între fiecare ediție nu sunt doar ca echipamente standard sau opționale, cât și ca design exterior și interior. Nu sunt mari deosebiri, dar sunt destule elemente schimbate prin locurile esențiale, atât cât să propună un caracter unic.

Fiesta ST-Line și Fiesta ST nu se departajează evident ca design, dar pentru varianta dezvoltată de divizia Ford Performance apar câteva elemente distinctive.

În partea frontală vedem imediat sigla ST de culoare roșu aprins și mai observăm că zona dintre proiectoarele de ceață este acum în culoarea neagră și cu un desen mai agresiv. Pe lateral nu ai cum să nu remarci noile jante pe 18 inch cu design exclusiv și pragurile mai evazate. Spatele mai aduce o siglă ST, în timp ce zona de jos propune un nou design ce simulează existența unui difuzor aerodinamic. Tot pe aici, în partea dreaptă, apare și o evacuare cu element final dublu, finisat în crom.

Culoarea exterioară Ford Performance Blue se potrivește de minune acestui Ford Fiesta ST 2019, însă consider că pentru o versiune de performanță se putea face mai mult cu designul exterior. Nu se poate spune că vei ști din prima că acest Fiesta este unul preparat de dizivia Ford Performance.

În interior se păstrează în mare parte același tratament. Dacă nu ar fi existat scaunele Recaro cu profil sportiv agresiv și logo ST cu greu ai fi remarcat celelalte accesorii menite să individualizeze această versiune de Fiesta.

Logo-ul ST apare în partea teșită a volanului și… cam atât. Mânerul schimbătorului de viteze este din metal, are o formă simplă, de bilă, pe care însă o consider cea mai bună variantă din punct de vedere al manevrării. Pe praguri apare denumirea Ford Performance și cu asta se cam încheie personalizarea interiorului de Ford Fiesta ST 2019.

Scaune Recaro Ford Fiesta ST 2019 1.5 EcoBoost 200 CP M6

Revin la scaunele față Recaro ce arată excelent, dar care au două probleme. Pentru mine cel puțin, aceste scaune s-au dovedit prea strâmte în zona șezutului, către șolduri. Mult prea tare m-au strâns, pentru ca după numai o oră de condus să devină extrem de incomode și să trebuiască să opresc pentru a-mi reveni. Nu înseamnă că toată lumea va avea aceeași problemă, deci recomand să luați această mașină la un test drive ceva mai lung în cazul în care o aveți în vedere.

A doua problemă pe care o generează aceste scaune este dată de spațiul interior. Actuala generație Ford Fiesta nu oferă un interior tocmai spațios, iar aceste scaune generos dimensionate răpesc și mai mult din spațiul pentru pasagerii spate.

Ford Fiesta ST 2019 1.5 EcoBoost 200 CP M6

În rest, portbagajul nu este nici el un reper în clasa mică, dar nici unul insuficient nu l-aș numi. Materialele de la interior sunt bune către zonele superioare ale bordului și fețelor de uși, pentru ca în rest să găsim plastic tare și nu tocmai plăcut la atingere. Asamblarea, în schimb, este solidă, nu am găsit motive de nemulțumire, cu toate că mai apar unele zgomote de la anumite îmbinări. Acestea se datorează în special suspensiei rigide, despre care o să vorbim ceva mai jos.

Motor și cutie de viteze

Ford Fiesta ST 2019 1.5 EcoBoost 200 CP M6

Aici apare marea noutate în cazul Ford Fiesta ST 2019. Cu toate că afișează aceleași valori pentru puterea și cuplul maxim dezvoltate cu cele din dreptul Ford Fiesta ST200, actuala generație a schimbat cu totul grupul moto-propulsor.

Vorbim în cazul Ford Fiesta ST 2019 de un agregat cu 3 cilindri în linie, cu o capacitate totală de 1496 cmc, ce dezvoltă tot 200 de CP la 6000 rpm și un cuplu maxim de 290 Nm, dar care este acum disponibil  între 1600 și 4000 rpm.

În practică, acest motor reușește să imprime un caracter uneori exploziv micuței Fiesta. Trage bine chiar de la mai puțin de 1400 rpm și își menține suflul constant până la turația maximă. Nu se simt variații de putere, motorul este liniar, iar golul turbo pare să nici nu existe, mai ales dacă ești în treapta potrivită.

Ce m-a impresionat cu adevărat a fost sunetul acestui motor. Nu-ți transmite aproape deloc că ai de-a face cu un 3 cilindri în linie. Cumva, specialiștii Ford au reușit să scoată un sunet apropiat de cel al unui motor cu 4 cilindri în linie. Nu știu dacă este tocmai o performanță, căci uneori, între anumite turații cel puțin, este foarte plăcut cum sună un 3 cilindri în linie.

Ford Fiesta ST 2019 aduce standard evacuare cu supape active. Asta înseamnă că în modul de rulare Normal evacuarea ține sunetul în frâu și chiar dacă se aude sportiv, nu este nimic spectaculos. Odată ce treci în modurile Sport sau Race Track, evacuarea deschide supapele active și astfel este produs un sunet mai grav, uneori apar și mici explozii pe evacuare, acele bubuituri specifice mașinilor de curse.

Există și sunet artificial creat în difuzoare, ce încearcă să anuleze anumite zgomote în modul Normal și care amplifică unele frecvențe în modurile Sport și Race Track. Oricum ar fi, atât din interior, cât și din exterior, sunetele pe care le produce Ford Fiesta ST 2019 vor fi pe placul multora.

Pe de altă parte, l-am găsit destul de zgomots pe Ford Fiesta ST 2019. Chiar și pe Normal, atunci când te-ai săturat de mers sportiv și vrei să conduci mai relaxat, ai putea fi deranjat de sunetul încă pronunțat al motorului și al evacuării. Depinde de fiecare până la urmă.

Ford Fiesta ST 2019 1.5 EcoBoost 200 CP M6

Cutia de viteze este una manuală cu 6 trepte. Este o cutie etajată sport, cu primele 3 rapoarte scurte și următoarele ceva mai lungi. Astfel, treptele inferioare reușesc să imprime acel caracter ușor exploziv de care am amintit mai sus. Apoi, odată ce treci de treapta a 3-a, Ford Fiesta ST 2019 se mai domolește, cu toate că niciodataă nu-l poți numi lent.

Manevrarea levierului poate fi rapidă, dar nu aș spune că te îmbie la schimbarea treptelor. Cursa schimbătorului nu este tocmai scurtă, deși selectarea treptelor este exactă. Nu mi-a plăcut poziționarea levierului, ce este amplasat prea jos și destul de în spate. Asta face ca distanța dintre volan și schimbător să fie prea mare pentru o astfel de mașină.  

Ținută de drum, performanțe și consum

Ford Fiesta ST 2019 1.5 EcoBoost 200 CP M6

De la Ford am avut mereu pretenții în ceea ce privește trenul de rulare. Când se implică divizia Ford Performance, așteptările sunt și mai mari. În cazul Ford Fiesta ST 2019 am găsit o suspensie cu adevărat sport, evident rigidă, ce lasă confortul deoparte.

Pentru cei ce-și doresc o adevărată mașină sport, reglarea suspensiei va fi la fix. Însă când cauți o soluție de compromis între dinamică și confort va trebui să te uiți în altă parte. Ford Fiesta ST 2019 este echipată standard cu jante pe 18 inch, cu talon îngust, ce nu pot atenua mai nimic din iregularitățile drumului. Gropile mici și pronunțate aduc zgomote evidente înăuntru, mai ales din dreptul punții spate, dar produc și șocuri evidente. Pe denivelările medii și lungi situația se mai ameliorează, dar oricum Ford Fiesta ST 2019 este realmente o sportivă când vine vorba despre trenul de rulare.

Parcurgerea curbelor este o adevărată bucurie când asfaltul este ”ca-n palmă”. Mașina pare că se lipește de drum, ruliul este minim, iar direcția îți conferă încredere, fiind extrem de precisă. Cu adevărat bine reglată este direcția, nu am ce să-i reproșez. 

Direcția oferă și suficient feedback, de care este nevoie având în vedere diferențialul mecanic cu alunecare limitată ce este montat pe puntea față. Acesta blochează distribuția puterii între cele două roți față imediat ce sesizează că una dintre ele pierde aderența. Astfel, la plecările rapide de pe loc, pe zonele cu aderență diferită sau când accelerezi puternic în curbe vei simți imediat cum intervine diferențialul autoblocant.

Modurile de rulare nu schimbă radical modul în care se simte Ford Fiesta ST 2019.

Ford Fiesta ST 2019 1.5 EcoBoost 200 CP M6

Pe Normal răspunsul accelerației este… normal, iar direcția este ceva mai mult asistată. Pe Sport, accelerația este mult mai sensibilă, iar direcția se transformă într-una aproape perfectă, în timp ce evacuarea deschide clapetele active și te face să oprești sistemul de sunet al mașinii ca să nu ratezi nicio notă a evacuării. Race Track este practic un mod Sport în care sistemul electronic de stabilitate și cel de control al tracțiunii sunt oprite.

Performanțele puse la bătaie de Ford Fiesta ST 2019 sunt mai mult decât decente pentru un astfel de hot-hatch. Cu 6.5 secunde până la 100 km/h, această mașină nu pare tocmai rapidă. Cifrele nu reușesc însă să spună ceea ce simți în realitate și anume o mașină cu adevărat vioaie, ce pare a cântări mult mai puțin decât știai din fișa de specificații.

Ford Fiesta ST 2019 1.5 EcoBoost 200 CP M6

Mi-a plăcut enorm că o mașină precum Ford Fiesta ST 2019 pune la dispoziția șoferului mod Launch Control. Se activează fără nici cea mai mare bătaie de cap, doar apeși un buton din meniul dedicat din computerul de bord. Apoi, apeși ambreiajul, cuplezi treapa 1, împingi accelerația la podea, moment în care turația motorului este ținută undeva la 3000 rpm. Ridici brusc piciorul de pe ambreiaj și mașina o ia din loc ca din pușcă, cu minime pierderi de aderență. Tu nu mai trebuie apoi decât să schimbi cât de bine poți treptele de viteză.

Reprizele sunt cu adevărat rapide, motorul ce trage de la cele mai joase turații își arată aici tot potențialul. Ține acul turometrului sus și poți să scoți doar 3 secunde de la 40 la 80 de km/h în treapta a doua (vezi clipul video de la începutul review-ului).

Viteza maximă este și ea mai mult decât suficientă pentru o mașină de segment B. Nu știu câți se vor încumeta să atingă cei 232 km/h promiși în fișa tehnică și chiar sper că nimeni nu se va duce către această cifră pe drumurile publice.

Consumul mediu oficial este de 6 litri pentru 100 km. Dacă vei merge calm, în afara localităților poți obține și mai puțin de atât. Însă nimeni nu va cumpăra un Ford Fiesta ST 2019 și va merge la consum, nu-i așa? Atunci, să nu te aștepti la mai puțin de 10 l/100 km. Poți merge și mai sus de atât dacă ai de gând să tot ”cânți” din evacuare când rulezi în Sport sau Race Track.

Consum Ford Fiesta ST 2019 1.5 EcoBoost 200 CP M6

După un traseu lung de aproape 400 de km, în majoritate reprezentat de drumuri extra urbane, dar și cu zone de serpentine, eu am obținut un foarte bun 7.1 l/100 km. Excese am făcut câteva, dar într-adevăr acest consum nu a luat în calcul și testele de accelerație 0-100 și reprize. După acestea, consumul mediu a urcat la 8.6 l/100 km.  

Tehnologie și siguranță

Tehnologii asistenta Ford Fiesta ST 2019 1.5 EcoBoost 200 CP M6

Actuala generație Ford Fiesta era la data prezentării sale una dintre cele mai tehnologizate mașini de segment B. Chiar și la mai bine de doi ani de la lansare, Fiesta nu pare depășită de situație. Mai multe detalii ce pot fi echivalate cu cele pentru mașina de azi, puteți afla din recenziile pentru Ford Fiesta Vignale și Ford Fiesta Active.

Ford Fiesta ST 2019 aduce standard echipamente ca aer condiționat automat, keyless entry and start, lumini ambientale de interior, moduri de condus selectabile (Normal, Sport și Race Track), sistem de infotainment SYNC 3 cu ecran tactil de 8.5 inch și navigație, sistem de sunet B&O Play, oglindă heliomată, geamuri electrice față și spate, oglinzi reglabile și încălzite electric, elemente de design ST (grilă frontală, bară spate, praguri, spoiler spate, embleme ST, volan teșit, schimbător de viteze, frână de mână), jante design exclusiv ST pe 18 inch, evacuare cu supape active, suspensie ST cu arcuri vectoriale, Quaife LSD (diferențial mecanic cu alunecare limitată), scaune sport cu tapițerie parțial piele Dinamica, senzori de lumină și de ploaie, faruri cu halogen cu fază lungă automată, lumini de zi și stopuri cu LED, geamuri spate fumurii ș.a.

Opțional, mașina de test a primit echipamente ca faruri Full LED ST, pachet Confort 1a (scaune față, volan și parbriz încălzite), plafon panoramic cu deschidere și vopsea metalizată Ford Performance Blue.

Generația pe care se bazează Ford Fiesta ST 2019 a fost testată pe partea de siguranță de organismul independent Euro NCAP și a primit 5 stele în 2017, după standardele de testare din acel an. Scorurile au fost de 87% pentru adulți, 84% pentru copii, 64% pentru pietoni și 60% pentru sistemele de asistență.

Standard, Ford Fiesta ST 2019 aduce echipăamente de siguranță precum airbaguri frontale și laterale față, airbaguri cortină față și spate, prinderi ISOFIX pentru scaune copii pe locurile laterale spate, ABS, EBD, EBA, ESP, HLA, dispozitiv de limitare automată a vitezei (ASLD), sistem de recunoaștere a semnelor de circulație.

Opțional, pe mașina de test a fost bifat și pachetul Marketing Driver Assist 2 ce include BLIS, alertă la inetrsectarea cu traficul lateral, cameră video și sezori de parcare spate.

Preț

Ford Fiesta ST 2019 1.5 EcoBoost 200 CP M6de la 24.150 de euro cu TVA. O mașină precum cea de test ajunge la 27.665 euro cu TVA, din care se mai scad 2.767 euro sub formă de discount de la importator (promoție valabilă la data publicării acestui review). Prețul de listă ajunge astfel la 24.900 de euro.

Concluzii

Ford Fiesta ST 2019 1.5 EcoBoost 200 CP M6

La un preț de listă mai mic de 25.000 de euro cu TVA poți cumpăra o mașină de segment B cu 200 de CP. Dacă punem la socoteală și promoțiile rulate constant de importator și dealeri, putem spune că deja de pe la 20 – 21.000 de euro poți avea așa ceva. Merită? Pentru 200 CP și cu câte echipamente standard vine mașina eu zic că da. 

Ford Fiesta ST 2019 este o mașinuță ce-i va mulțumi pe deplin pe cei în căutare de senzații eminamente sportive. Nu va fi însă pe placul celor care speră și la ceva confort din partea suspensiei și care nu vor să fie ”deranjați” mai tot timpul de sunetul motorului și al evacuării. Tocmai din acestă cauză, eu aș recomanda un Ford Fiesta ST 2019 persoanelor tinere, fără copii, care vor să se bucure în fiecare moment de o mașină ce te implică, ce te face să vrei să conduci mereu sportiv. Aceia vor avea parte de cele mai plăcute senzații la volanul acestei mașini și nu vor regreta vreo clipă alegerea făcută.

Principalele puncte pro și contra pentru Ford Fiesta ST2019 1.5 EcoBoost 200 CP M6: 

PRO

  • motor impresionant, ce trage excelent pe toată plaja de turații;
  • evacuarea cu supape active poate produce sunete apropiate de cele ale mașinilor de curse;
  • ținută de drum cu adevărat sportivă, ce va face deliciul amatorilor de pilotaj pe drumurile virajate cu asfalt de bună calitate;
  • direcție precisă, ce oferă mult feedback;
  • sistem Launch Control ce te asistă perfect la plecările rapide de pe loc.

CONTRA

  • chiar dacă oferă o susținere laterală excelentă, scaunele față Recaro sunt prea strâmte pe șezut în zona șoldurilor și devin de-a dreptul incomode după numai o oră de condus (poate fi doar cazul meu);
  • cu toate că oferă multă dinamică, suspensia nu reușește un compromis bun între sportivitate și confort și se dovedevște obositoare pentru pasagerii de pe banchetă, în special puntea spate fiind prea dură;
  • spațiul în spate este oricum limitat în cazul fiecărui Ford Fiesta, însă cu sacunele Recaro groase și late se dovedește și mai restrâns.
Darius Pană
Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Huawei Pura 70 Ultra, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM pentru fotografii și Sony ZV-E10 pentru video.