A trecut ceva timp de la începutul verii 2022, când am avut ocazia de a lua un prim contact cu BMW i7. Atunci era o prezentare statică a unui exempl de preserie, însă cu câteva zile în urmă mi s-a dat șansa de a rula câțiva kilometri atât din postura de șofer al acestei limuzine, cât și de pe bancheta spate, acolo unde în mod normal se va așeza proprietarul unui BMW i7.
Poate părea ușor ciudat sau chiar forțat ce voi afișa în primele rânduri, dar asta este… Cumva, BMW i7 s-a prezentat, s-a comportat, exact așa cum mă așteptam. Probabil majoritatea dintre voi ați fi crezut că voi începe cu afirmații de genul „mult peste ceea ce-mi imaginam” sau „i7 depășește limitele stabilite în mintea mea”. Numai că nu este cazul de așa ceva. De ce?
Simplu, fiindcă BMW i7 deja setase cele mai înalte standarde de la primele rânduri pe care le-am citit despre el și după întâiul contact. Așa că tot ce mai avea de făcut era să confirme. Și a confirmat totul.
Este drept că nu l-am condus decât 7 – 8 km și m-am mai relaxat pe bancheta spate încă tot cam pe atât, dar nu cred că după sute de km și ore petrecute în această limuzină mi-aș fi schimbat părerea.
Care părere ce zice? Zice că BMW i7 este o mașină pe care credeam că o voi întâlni abia peste 4 – 5 ani. Da, automobilele evoluează rapid, întreaga industrie auto este în plină schimbare, dar cumva acest BMW i7 tot pare născut înaintea vremurilor.
Pur și simplu nu pot să nu repet și de data asta că este foarte greu să realizezi cum arată această mașină în realitate dacă o admiri doar din poze sau din vreun clip video. Nu ai cum! Proporțiile sunt complet diferite și totul capătă mai mult sens atunci când o vezi din toate unghiurile, de aproape sau de la depărtare. Eu pun aici niște poze fabuloase realizate de un fotograf de top, Ciprian Mihai, dar nici măcar acestea nu spun povestea așa cum trebuie:
Dar BMW i7 nu este neapărat despre exterior, ci despre interior. Iar aici… spectacol! O îmbinare de lux pe alocuri opulent, de tehnologie, de forme și materiale dintre cele mai sofisticate. O calitate de fabricație căreia cu greu îi poți găsi vreun punct slab finisat, chiar și dacă ești genul ce vede un fir de praf de pe ecranul televizorului de la 5 metri distanță.
Cum să mă exprim ca să ne înțelegem cel mai bine? i7 este un model de lux în care BMW nu pare să fi făcut vreun compromis, iar dacă a făcut eu nu mi-am putut da seama unde.
Poți configura atât de detaliat un BMW i7 încât oricât de multe s-ar vinde pe toată durata comercializării, nu vor exista două la fel decât dacă cineva își dorește fix asta.
De exemplu, mașina cu care am interacționat circa o oră, oră și jumătate, un BMW i7 xDrive60, a fost echipată cam cu tot ce are de arătat un i7. Astfel, pe lângă cele câteva echipamente standard precum Integral Active Steering, parasolare electrice, BMW IconicSounds Electric, Active Guard Professional, Teleservices, servicii BMW ConnectedDrive, pachet Connected Professional și interacțiune BMW Natural, exemplarul de față a bifat suspensie Executive Drive Pro, pachet M Sport Pro (jante M de 21 inch, frâne M Sport vopsite albastru metalizat, scaune multifuncționale față, volan M îmbrăcat în piele, spoiler M spate, elemente exterioare și interioare M Sport, printre altele), uși automate, lumini BMW Crystal Iconic Glow, trapă panoramică Sky Lounge, ornamente CraftedClarity, sistem Travel & Comfort, sistem Surround Bowers&Wilkins Diamond, interior Gran Lusso BMW Individual, pachet Innovation, pachet Innovation (scaune ventilate față și spate, scaune spate cu funcții multiple și masaj, consolă spte Executive Lounge, pachet Heat Confort), pachet Executive, pachet Connoisseur, pachet Climate Acoustic și alte câteva. De fapt câteva mai multe…
Cât au adăugat toate aceste opționale la prețul de bază de 132.447 Euro cu TVA? Păi e cam greu să calculez, dar vă spun că mașina pe care am condus-o eu a ajuns la 192.994 Euro cu TVA…
Și hai să vă spun și cum se conduce dacă tot amintesc de asta. Prima dată trebuie să înțelegi că mașina este mare, adică mai lungă și mai lată decât ceea ce conduce marea majoritate dintre noi în mod obișnuit. Doar că te ajută prin locurile strâmte direcția integrală, ce poate braca roțile spate cu 3,5 grade. Nu pare mult, dar este atât cât ai nevoie de cele mai multe ori.
Apoi, suspensia pneumatică ce lucrează activ pe ambele punți face ca orice drum să pară a fi asfaltat recent de o firmă nemțească. Guri de canal ori acele gropi ce apar în toiul iernii par că nici nu sunt acolo, dacă nu le-ai vedea clar. Dar astea sunt detalii care contează mai mult pentru cei de pe banchetă decât pentru șofer.
De la volan te poți însă bucura de puterea trimisă instant la toate cele patru roți. Vorbim despre 544 CP și 745 Nm ce trag și împing la cea mai fină apăsare a accelerației dacă ești pe modul Sport sau care mișcă lin limuzina când treci pe Confort.
O noutate pentru BMW i7 este dată de folosirea motoarelor electrice eDrive din a cincea generație. BMW își dezvoltă in-house motoarele, așa că a ajuns azi la o soluție ce combină avantajele motoarelor sincron cu cele ale motoarelor electrice asincron. Practic, ai un motor sincron ce nu folosește în compoziție pământuri rare pentru magneții permanenți. O soluție ce-i permite constructorului bavarez să-și îndeplinească țintele de sustenabilitate, printre multe altele ce sunt adoptate de BMW i7.
În fine, ce mai merită menționat după ce am condus limuzina electrică? Cu siguranță rularea semi autonomă avansată. Mașina păstrează banda și stă pe centrul ei chiar și în curbele mai strânse, menține o distanță de siguranță față de vehiculul din față, pe care îl recunoaște și-ți dă de veste despre asta prin intermediul realității augmentate, oprește pe loc și pornește din nou chiar și după staționări lungi, în funcție de trafic. Tot ce are de făcut șoferul este să țină măcar o mână pe volan, fără a interveni, și să privească înainte. În rest, BMW i7 mi-a arătat că se descurcă singur prin trafic.
Ba chiar se descurcă complet singur, fără ca cineva să fie în mașină, atunci când a memorat un traseu de până la 200 de metri. Am testat asta prin garajul celor de la BMW România și mașina a parcurs un traseu alambicat, pe care i-l dădusem inițial să-l țină minte. Face asta perfect, este adevărat că la o viteză foarte scăzută, de circa 3 km/h. Doar că pentru tine nu contează asta, fiindcă oricum ai coborât din mașină și ai plecat la treaba ta.
Hai să revin în mașină, de data asta pe bancheta spate. Unde loc este pe toate direcțiile, inclusiv pentru un unul ca mine, de 1.95 metri înălțime. Confort din plin, dar fără discuție impresionant este ecranul de 31 de inch, în format 21:9, curbat și cu rezoluție 8K. Sistemul de operare din spatele său este Amazon Fire TV, așa că poți rula pe acest ecran servicii de streaming ca Amazon Prime Video, Netflix, Disney+, YouTube, F1 sau RedBull TV, printre altele. Sunt și jocuri disponibile prin magazinul de aplicații, așa că este greu să te plictisești pe bancheta spate.
Să nu uit de sistemul audio Bowers&Wilkins Diamond, cu 36 de boxe și putere maximă de 1965 W, ce este senzațional.
Dar ce zic eu aici, sunt multe alte chestii senzaționale la un BMW i7 bine echipat, iar dacă le-aș trece fie și doar ca enumerare tot mi-ar trebui câteva rânduri bune. Pentru un articol de tip primele impresii eu zic că mă pot opri la ceea ce am expus aici și zic că o să adaug tot ce este de adăugat atunci când voi testa pe îndelete BMW i7.