Din punctul meu de vedere Dacia Duster 2024 este unul dintre cele mai importante automobile lansate anul acesta pe piață. Și nu spun asta ca român care se mândrește că noul Duster a fost conceput aproape integral în țara noastră, ci pentru că SUV-ul va reuși să bată toate recordurile de vânzări pe care le-au reușit precedentele două generații.
Afirm asta cu tărie acum, după ce am condus Dacia Duster 2024. Am înțeles că designul acestui SUV este cel care va atrage clienții în showroom-urile Dacia, pentru ca mai departe celelalte calități să ducă la comanda fermă. Da, nou Duster este, din partea mea, prima Dacia care atrage nu doar prin preț, prin costurile de exploatare mici, prin esențialul pe care îl promovează brandul românesc, ci mai ales prin design.
Dacia Duster 2024 arată bine și în realitate, deși nu aș spune neapărat că este una dintre mașinile care se prezintă mai plăcut live decât din poze, filmări. Oricum ar fi, are proporții reușite, linii clare, majoritatea drepte, unghiuri și muchii agresive, iar per total este „asamblat” un SUV cu aspect impunător, chiar dacă dimensiunile exterioare nu au crescut față de cele ale generației precedente.
Nici la interior nu s-a adus prea mult spațiu suplimentar pentru pasageri și bagaje, dar sunt câțiva centimetri și litri în plus, care s-ar putea să conteze pentru anumite familii. Oricum, spațiul este la nivelul clasei, poate o idee mai mult decât te-ai aștepta.
Ce mi-a plăcut este că scaunele sunt acum cu mult, mult mai bine configurate, iar reglajul mi-a permis găsirea unei poziții optime de condus. Am spațiu din belșug la cap, iar în cazul meu, la 1.95 metri înălțime, asta este o performanță la un SUV de segment B+ sau C-, cum vreți să-l încadrați pe noul Duster.
Ce însă nu am apreciat (și chiar deloc) este ceva ce poate părea banal inițial. Micuța cotieră de pe portiera șoferului este tare. La variantele de bază este plastic tare și rugos acolo, iar la cele de top apare o tapițerie, sub care însă este același plastic, fără pic de burete dedesubt. Iar asta se dovedește foarte deranjant dacă obișnuiești să ții cotul stâng pe acea micuță cotieră. După doar 10 – 15 minute de condus m-am pomenit cu ceva durere în cot (la propriu), una care s-a acutizat la sfârșitul primei zile de test. Repet, poate părea un aspect căruia să nu-i dai importanță, dar pentru mine a fost ceva pentru care aș căuta soluție imediată dacă aș alege să devin client pentru noul Duster.
În rest, design interior chiar plăcut, din partea mea o combinație reușită de Land Rover și Jeep, pe alocuri. Asamblarea este zdravănă, dar mai sunt finisaje care ar fi trebuit tratate cu mai multă atenție. La fel, materialele nu sunt deloc la nivelul prețurilor la care poate ajunge Dacia Duster 2024. Se pare că de ceea ce ne era frică nu am scăpat, iar plasticul tare și pe care îl simți ieftin este prezent din belșug. În fine, este doar o remarcă, aș spune că doar inițial te vei plânge de așa ceva, în timp niciun proprietar nu stă să atingă, să pipăie bordul, fețele de uși ș.a.m.d. Mai important este să nu apară zgomote parazite, așa-numiții „greierași”. Aici doar timpul va demonstra nivelul calității.
Sincer, parcă nici nu aș mai insista cu fel de fel de aprecieri la nivel estetic sau cu date tehnice, cu echipări și alte informații de gen, inclusiv cu prețuri. Sunt mai toate pe site-ul Dacia și prin diferite alte surse, așa că aș vrea mai degrabă să ating cele mai importante aspecte pe care le-am descoperit cu ocazia testelor internaționale media de la început de aprilie 2024.
Am condus în prima zi o Dacia Duster 2024 TCe 130 cu tracțiune față. A fost traseu cu de toate: autostradă, drumuri naționale, urbane, serpentine și chiar ceva macadam.
Pe aici am descoperit că Dacia Duster 2024 este la un cu totul alt nivel ca ținută de drum, antifonare și în general percepție din spatele volanului sau de pe celelalte locuri din mașină.
Platforma CMF-B aș spune că a cunoscut la noul Duster cea mai bună implementare din Grupul Renault. Trenul de rulare este setat excelent, cu confort maxim și cu funcționare rafinată a articulațiilor. Suspensia preia incredibil de bine orice fel de denivelare, de la gropi pronunțate la denivelări mari, iar asta fără zgomote ciudate. Mai mult, înclinațiile caroseriei atunci când arunci mașina mai tare în curbe sunt și ele bine ținute în frâu.
Direcția putea fi mai exactă, iar asistarea mai redusă, măcar la viteze mari, fiindcă în oraș și în off-road este ok să fie cât mai moale.
Antifonarea este de departe cea mai eficientă pentru orice Dacia făcută vreodată. Nu înseamnă că este chiar top, dar abia pe la viteze de autostradă începe să se audă ceva mai pregnant zgomot de la vânt și poate de pneuri, dacă asfaltul este ceva mai rugos. Motorul nu se aude decât în sarcină, adică dacă apeși mai tare pedala de accelerație, sau de la turații mai ridicate de 3000 – 3500 rpm.
Sesiunea de test drive cu Dacia Duster 2024 TCe 130 4×2 a fost „întreruptă” de o încercare pe un traseu de off-road serios. Aici am avut la dispoziție noul Duster 4×4, care poate fi ales doar cu același motor TCe 130 și cu cutie manuală cu 6 trepte.
„Atelierul” de off-road a presupus un parcurs de teren accidentat grav, un circuit închis unde au fost amenajate tot felul de rampe, pante, zone cu noroi, înclinări laterale pronunțate ș.a.m.d. Ei bine, Dacia Duster 2024 4×4 este ce trebuie, pe scurt.
Nu aș putea să mă pronunț dacă mai este la fel de capabilă ca vechile generații, cert este că nu mai este atât de „mecanică”, să zic, ci mai se bazează mai mult pe electronică. Oricum, unghiurile mari de atac și degajare, precum și garda înaltă la sol, îți dau posibilitatea să treci de și peste „obstacole” grele. Chiar nu cred că vor fi mulți (aparte de cei cu adevărat pasionați de off-road) care să poată duce noul Duster peste ceea ce poate face el în afara asfaltului. Majoritatea se vor limita, probabil, la o pajiște sau ceva drum forestier, iar pentru asta vor avea „nevoie” de un Duster 4×4…
A doua zi am avut pe mână o Dacia Duster HYBRID 140. Ținuta de drum este similară cu cea a versiunii TCe 130, poate o idee mai rigidă suspensia, probabil datorită greutății mai mari a hibridului. Pe de altă parte, poate ușor ciudat, mi s-a părut că Duster HYBRID 140 este ceva mai zgomotos. Motorul termic este evident mai gălăgios, mai puțin rafinat, mai ales că este și ținut uneori inutil la turații înalte de cutia automată multimodală. Aceasta încă mai poate fi reglată, deși este mai bine pregătită decât am descoperit-o inițial, cu ocazia testelor cu Renault Captur PHEV și Clio HEV.
Pe de altă parte, Dacia Duster 2024 HYBRID 140 este foarte eficientă. După mai bine de 150 km rulați în mai toate condițiile și nu tocmai economic, am avut la final un consum mediu de 5.4 l/100 km.
Mi se pare bine pentru o astfel de mașină, care, repet, nu a fost ținută pe modul economic. Nici nu s-au făcut excese, doar mers absolut normal, cu doi pasageri în total și două rucsacuri în portbagaj.
Fiind vorba doar despre ceva impresii, mă opresc aici, după ce mai spun încă o dată de ce cred că Dacia Duster 2024 va fi un real succes. Pentru că, deși mult mai scumpă la lansare decât predecesorii ei, această mașină are acum avantajul designului și a unei imagini de marcă – Dacia are în sfârșit o identitate. Nu mai este low-cost, ci alegerea inteligentă, care pune preț pe esențial, așa cum o promovează departamentele dedicate Dacia.