Am „pilotat” un Airbus A320 la Centrul de Instruire Wizz Air din Budapesta, singurul unde sunt combinate soluțiile MATe și VPT de la Airbus

26/03/2024

Despre Wizz Air cred că știm cu toții că este compania care reușește să ofere unele dintre cele mai mici prețuri pentru zborurile din și spre România, ca și dinspre și către mai toate destinațiile unde operează transportatorul aerian. Înainte de a vă povesti despre experiența mea de la Centrul de Instruire Wizz Air din Budapesta, aș vrea să înțelegem cum reușește compania să fie una ultra-low cost.

Pe scurt, este vorba despre eficiență și optimizarea tuturor costurilor de operare. Eficiența este asigurată, în primul rând, printr-o flotă de 205 aeronave Airbus, toate din seriile A320 și A321. Apropo, până în 2030 Wizz Air vrea să dețină peste 500 de aeronave din aceeași categorie, adăugând în flotă mai bine de 300 aeronave Airbus A321neo și A321XLR. Acestea se pare că oferă un consum mic de combustibil, mai ales raportat la numărul de pasageri, în special aeronavele Airbus A321 (230 de locuri) și A321neo (239 locuri) se pot lăuda cu așa ceva.

Grație acestor implementări, Wizz Air a fost recunoscută drept „Cea mai sustenabilă companie aeriană low cost” în cadrul World Finance Sustainability Awards 2021-2023 și a primit distincția „Global Environmental Sustainability Airline Group of the Year”, în cadrul CAPA – Centre for Aviation Awards for Excellence 2022-2023.

Apoi, este cu mult mai eficient să ai o flotă de aeronave de la același producător și din aceeași serie, întrucât multe dintre piese și componente sunt aceleași, iar serviciile de mentenanță și servisare sunt și ele asemănătoare. Astfel, perioada în care o aeronavă este nevoită să rămână la sol pentru anumite intervenții este mult diminuată, ceea ce conduce evident la cheltuieli generale mai mici.

Sigur că tarifele reduse pentru zborurile operate de Wizz Air nu pot fi obținute dacă nu sunt transportați cât mai mulți pasageri, pentru ca amortizarea costurilor fixe să fie la cel mai înalt nivel. Iar din acest considerent, compania anunță că nu mai puțin de 60.3 milioane pasageri au ales zborurile Wizz Air în 2023.

Ar mai fi multe de povestit despre Wizz Air, care, deși are o istorie relativ scurtă (compania a luat ființă în iunie 2003, cu primul zbor în mai 2004), se poate lăuda cu o expansiune rapidă.

În prezent, Wizz Air zboară pe 600 de rute și dispune de 25 de baze operaționale în regiune, cu cea de la București una dintre cele mai mari, unde sunt alocate 19 aeronave staționate și cu 800 de persoane care lucrează aici. Astfel, cota de piață locală a Wizz Air este de 57%, cel puțin la sfârșit de 2023 aceasta era cifra.

Haideți să trecem și la ce am văzut și experimentat la Centrul de Instruire și Pregătire Wizz Air din Budapesta. Acesta este realizat în colaborare cu Airbus și a devenit recent singurul unde au fost implementate atât soluția Mobile Airbus Training experience (MATe), cât și tehnologia Virtual Procedure Trainer (VPT) pentru pregătirea piloților.

MATe este o platformă de servicii pe bază de cloud cu e-Training și examene pentru diferite categorii de pregătire a piloților.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=rEXTiDb2V-g

Practic, vorbim despre o aplicație extrem de complexă, care poate rula pe tablete, de exemplu, și care integrează întreg instrumentarul necesar pregătirii teoretice a piloților, dar și unele probe practice virtuale. Totodată, utilizatorii pot accesa module 3D în care sunt prezentate într-un mediu virtual ușor de înțeles și parcurs majoritatea funcțiilor și sistemelor pe care ei trebuie să le cunoască în amănunt, dar sunt și tutoriale de procedură, care acoperă toate situațiile ce pot apărea.

La Centrul de Instruire Wizz Air din Budapesta, MATe este completat de VPT, care presupune folosirea unui echipament complet de VR. Cu ajutorul ochelarilor și a joystick-urilor, personalul de zbor poate încerca și repeta proceduri din cockpit, singur sau alături de pilot / copilot, care poate fi un alt utilizator uman sub formă virtuală ori un personaj complet virtual.

Este foarte interesant să fii pe locul pilotului sau al copilotului dintr-un Airbus A320 și să încerci butoane și comutatoare, pe care le poți apăsa, roti, trage sau împinge și să primești inclusiv feedback de la joystick. Astfel, piloții în devenire sau cei care se antrenează prin intermediul VPT se pot pregăti oriunde, nu doar la centrele dedicate. Asta pentru că echipamentul și soluția software pot fi folosite oriunde, alături de un PC compatibil.

Însă VPT nu te duce doar în cabina de pilotaj, ci și în jurul aeronavei. Asta pentru că orice pilot, înainte de fiecare zbor, trebuie obligatoriu să inspecteze în amănunt aeronava al cărei căpitan va fi pentru următorul zbor. Sper că-mi amintesc corect când spun că aeronavele Airbus A320 trebuie inspectate în peste 90 de puncte și repere înainte de fiecare zbor, iar asta doar de către pilot. Astfel, cu ajutorul VPT, utilizatorii învață mult mai rapid unde este, cum arată și cum ar trebui să se prezinte în stare optimă fiecare dintre aceste repere. Mi s-a părut extrem de laborios întreg procesul, care ne-a fost prezentat cu ajutorul VPT.

Fiecare utilizator are contul său prin care poate accesa soluțiile MATe și VPT. Acestea nu doar că asigură orele necesare de instruire sau antrenament pentru fiecare persoană care le folosește, dar vin ca soluții avansate prin care echipajele de zbor câștigă o experiență cât mai apropiată de cea din realitate. Asta chiar înainte de a intra în simulatoarele de zbor.

Și aici voiam să ajung. Da, am „pilotat” un Airbus A320 dintr-un astfel de simulator.

Sunt trei la număr prezente la Centrul de Instruire Wizz Air din Budapesta, iar din interior totul pare pe cât se poate de real. Totul arată, se simte și se comportă întocmai ca în aeronava propriu-zisă. Instructorul care ne-a asistat în pilotare a afirmat că experiența din simulator este asemănătoare în proporție de peste 98% cu cea din aeronavă.

Din partea mea, care am decolat și am pilotat preț de câteva minute, nu pot să-l contrazic cu nimic. Pur și simplu, ecranele 3D din locul geamurilor (cred că este o combinație de ecran și HUD care creează un efect 3D pronunțat), sistemul hidraulic care mișcă simulatorul, scaunele și comenzile, totul te face să crezi că ești chiar la bordul unui avion.

Pe de altă parte, nici că mi-a venit să cred cât de simplu poți decola și manevra un Airbus A320. Știu că poate părea surprinzător ceea ce zic, dar este mai ușor decât ai crede. Sigur că toate operațiile pe care trebuie să le facă un pilot înainte de decolare sunt multe, complexe și greu de înțeles, dar acestea au fost executate de instructorul Airbus. Așadar, noi nu am avut prea multe de făcut, iar ceea ce trebuia am făcut cu toții, fără să ne încurcăm.

Foarte interesant mi s-a părut că, deși decolarea se face manual, să zic așa, de către pilot, de cele mai multe ori la aterizare avionul se descurcă singur. Vorbim despre seria Airbus A320 și doar despre aeroporturile unde există tehnologia de ghidare automată. Chiar și așa, am fost surprins să aflu că sunt multe aeroporturi care permit aterizarea automată și cel mai probabil și voi sunteți la fel de surprinși, dacă nu știați deja asta.

Ce mai vreau neapărat să amintesc legat de Centrul de Instruire Wizz Air din Budapesta este că aici se face și trainingul pentru însoțitorii de zbor. Aceștia, cunoscuți și drept „stewardese” 🙂, sunt mult mai mult decât par la prima vedere. Recunosc că și eu am avut uneori impresia că nu au foarte multe de făcut și că nimic prea important, dar, în realitate, vorbim despre profesioniști care au sarcini și responsabilități extrem de importante pe timpul zborului și nu numai.

Am văzut în Budapesta că există machetă pentru aeronave, întocmai ca cele reale. De fapt, sunt aeronave scoase din uz și adaptate pentru instruirea echipajelor de zbor. Într-o astfel de machetă am simulat o evacuare de urgență, părăsind aeronava pe toboganul gonflabil. Nu e chiar atât de lejer procesul precum ar putea părea, iar în condiții reale sunt sigur că aproape nimeni nu va reacționa întocmai ca la training. Poate doar însoțitorii de zbor…

În încheiere, deși poate ar mai fi fost câte ceva de menționat, trebuie să spun că Wizz Air nu tratează la modul ultra-low cost decât prețurile biletelor de avion. În rest, nu am observat nimic care să mă pună pe gânduri, care să-mi dea nici cea mai mică emoție legată de viitoarele călătorii cu Wizz Air. Personalul este pregătit la cele mai înalte standarde, iar flota de aeronave este recentă și compusă din modele Airbus performante și sigure. Când acestea vin la un cost scăzut pentru noi, nu văd de ce nu am profita?!

Darius Pană
Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Huawei Pura 70 Ultra, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM pentru fotografii și Sony ZV-E10 pentru video.