Seria 5 reprezintă pentru BMW poate cea mai importantă gamă din portofoliu, motiv pentru care anul 2017 i-a fost rezervat în totalitate acestui model. Generația a șaptea va fi singura noutate absolută lansată în decurs de mai multe luni, tocmai pentru ca toată atenția să fie îndreptată asupra Seriei 5 cu nume de cod G30.
Asta nu înseamnă că BMW s-a culcat pe o ureche și în 2017 nu mai prezintă nimic, ci doar că vom vedea facelift-uri sau anumite serii speciale pentru modele deja lansate în trecut. Atât de mult înseamnă Seria 5 pentru BMW.
Și, spre a-i asigura succesul sau, mai bine zis, pentru a-l continua pe cel al generației trecute, BMW a pus în noul Seria 5 tot ce avea mai bun. Folosește o platformă nouă, a adus îmbunătățiri considerabile trenului de rulare și a transplantat multă tehnologie de la nava amiral, Seria 7.
Cât vor conta toate acestea vom vedea pe parcurs, deocamdată să listăm principalele caracteristici ale mașinii de test.
Specificații pentru BMW 540i xDrive Steptronic
Design exterior și interior
Dacă spuneam că BMW Seria 5 (G30) introduce multe noutăți tehnologice față de precedenta generație, nu același lucru îl putem spune despre design. Aici, BMW a ales să joace cartea sigură și doar a rafinat niște linii deosebit de apreciate.
Bavarezii au înțeles că mulți fani nu au fost cu totul de acord cu acest design prea puțin schimbat, așa că au încercat să arate în detaliu fiecare deosebire între noul și vechiul Seria 5 prin intermediul unui clip video.
Practic, noul Seria 5 este introdus în noua imagine de marcă prin farurile ce se unesc cu grila față, la fel cum vedem și la frații din gamă. Cei doi ”rinichi” caracteristici de atâtea decenii mărcii bavareze sunt acum ceva mai mari, iar în spatele lor se închid și se deschid flapsurile unei grile active ce încearcă a contribui pe cât de mult posibil la economisirea de combustibil.
Exemplarul de test, un 540i xDrive cu pachetul M Sport opțional, arată, zic eu, pe cât de elegant, pe atât de dinamic. Nu există elemente extravagante care să încerce a-ți fura privirile, ci doar o siluetă perfect proporționată, cu capota lungă a motorului, parbrizul nu foarte înclinat, linia geamurilor laterale, ce se termină tradițional în forma literei C, și un spate ușor înălțat, scurt.
Jantele pe 19 inch, cu 10 spițe duble ce lasă la vedere etrierii de mari dimensiuni vopsiți în albastru M, fantele aerodinamice din spatele pasajelor roților față sau evacuarea dublă trapezoidală, aduc acea notă de sportivitate pe care unii și-o doresc de la BMW.
Însă, Seria 5 este o limuzină, un automobil de clasă mare, ce se adresează managerilor și oamenilor de succes. Așa că cei care își doresc în primul rând o mașină sport și abia apoi o limuzină vor trebui să strângă ceva mai mulți bănuți și să-și îndrepte atenția către un M5.
La interior avem din nou o senzație de deja-vu. De data asta nu atât de mult cauzată de vechiul Seria 5, cât de mai noul Seria 7. Nu vorbim despre copie la indigo, ci despre influențe clare ce vin din clasa de lux.
Așezarea instrumentelor, a echipamentelor și comenzilor, layout-ul general, te face să realizezi imediat că te-ai așezat într-un BMW de generație nouă.
Sunt destule fotografii de la interior, așa că nu o să insist prea tare pe design. O să încerc a transpune în cuvinte senzațiile pe care le ai odată ce ai intrat în BMW 540i xDrive.
Scaunele față, care în cazul acesta sunt unele Sport, sunt mari și confortabile, însă îți oferă și un bun suport lateral pe viraje. Plaja de reglaj este foarte largă, iar poziția ideală de condus poate fi găsită chiar și de către persoanele din ambele extreme, oricât de înalte sau scunde ar fi. Reglat pe poziția cea mai de jos ai senzația că te afli într-o mașină eminamente sportivă. Reglajul electric al volanului permite și el ajustări ample.
În spate, pe bancheta bine configurată și cu o înclinație corectă pentru drumurile lungi, se stă confortabil. Spațiul este mai mult decât suficient, dar nu pare atât de mare pe cât te-ai aștepta de la o mașină lungă de aproape 5 metri și cu un ampatament de 2.975 mm. Asta din cauza ansamblului motor-transmisie amplasat în spatele punții față, ce intră destul de mult în habitaclu. Nu înseamnă că cineva se va simți înghesuit, ci doar că senzația de spațiu pe toate direcțiile este oarecum limitată.
Legat de materialele folosite la finisarea interiorului și despre construcție în general, nu pot aduce numai cuvinte de laudă. Absolut nimic de speriat, doar că în locurile mai greu vizibile am mai găsit și plastic ce nu face cinste clasei mari premium. Problema pentru BMW este că am avut ocazia acum câteva săptămâni să urc într-un Mercedes-Benz Clasa E, principalul competitor pentru Seria 5, și am avut un termen de comparație. Ceva mai bine per total din partea rivalului din Stuttgart.
Volumul portbagajului este în media clasei mari, însă gura de acces îngustă nu va permite încărcarea facilă a genților mari. Nici forma interioară, ceva cam neregulată, nu va permite acomodarea unor obiecte voluminoase, dar cred că deja exagerez. Oare câți potențial cumpărători de BMW 540i xDrive vor fi dați înapoi de portbagaj și micile probeleme de aici? Cred că niciunul.
Motor și cutie de viteze
Perfect, trecem deja la capitolul unde un BMW începe să-și etaleze avantajele clare. Și când mă gândesc că am avut ocazia să testez un 540i xDrive, totul pare prea frumos.
Și chiar este în realitate. Sub capota exemplarului de test torcea un agregat cu 6 cilindri în linie, specialitatea producătorului din Munchen, cu cilindreea de 3 litri, supraalimentat printr-un sistem TwinTurbo. Astfel, aerul este pompat cu presiune în camera de ardere unde face ca benzina să producă nu mai puțin de 340 CP și un cuplu de 450 Nm.
Și o să continui cu cifrele. Puterea maximă este obținută în plaja de turații cuprinsă între 5500 și 6500 rpm, iar cuplul generos este pus în întregime la dispoziția șoferului încă de la 1380 și continuă așa până la 5200 rpm.
În practică, motorul răspunde la solicitări indiferent de turație, acul urcă lejer către zona roșie, nu simți în niciun moment că face vreun efort să propulseze mașina către viteze mult peste limitele legale. Și nici nu-l auzi înăuntru decât atât cât trebuie. Mie mi-ar fi plăcut să fie ceva mai intruziv, dar să ne aducem aminte că discutăm despre o limuzină din clasa mare și nu despre o mașină pur sportivă.
Evacuarea sună frumos, însă iarăși nimic foarte special. Să nu mă înțelegeți greșit, sunetul este plăcut, doar că mă așteptam să fie transmisă ceva mai multă emoție și în interior din această direcție.
La fel se întâmplă și când apeși cu putere pedala de accelerație. Viteza începe să crească repede, te trezești că în doar câteva secunde acul vitezometrului a ajuns mult mai sus decât credeai. Totul însă se desfășoară fără ruperi de aderență, fără bruscări, mașina te poartă către zări într-o manieră relaxantă, nu-ți dă fiori. Din nou, ceva de așteptat de la o limuzină din clasa mare.
Clip video cu sunetul motorului și accelerație 0 – 100 km/h BMW 540i xDrive Steptronic (plus câteva reprize):
httpvh://youtu.be/94PF3qoQmfU
Cutia de viteze ajută enorm motorul în a pune la bătaie tot ce are el de oferit. Schimbă imperceptibil cele 8 trepte în modul Comfort, iar în modul Sport devine incredibil de rapidă și reacționează instant la kick-down. Mă văd nevoit să repet că, momentan, o consider una dintre cele mai bune cutii de viteze de pe piață.
Treptele pot fi schimbate și în mod manual, fie direct prin intermediul levierului, fie folosind padelele din spatele volanului. Dacă alegi să faci asta vei avea ceva cam mult de lucru, fiindcă va trebui să treci prin mai toate treptele la o frânare de la viteze mari.
Nu știu dacă are rost să-l conduci pe BMW 540i xDrive Steptronic folosind modul manual al cutiei de viteze. Aceasta găsește mereu treapta potrivită automat, retrogradează chiar și mai multe trepte dintr-o dată, deci, pe scurt, se apropie de perfecțiune.
Cele opt trepte te asigură și de un consum redus la viteze mari, căci în ultimul raport, la 130 km/h, acul turometrului se oprește la mai puțin de 2.000 rpm. Excelent pentru un motor pe benzină.
Ținută de drum, performanțe și consum
Dacă ansamblul motor-cutie de viteze se prezintă excelent, să vedem cum se armonizează acesta cu trenul de rulare.
În primul rând o să menționez tracțiunea integrală de tip permanent xDrive, care pune accentul pe dinamică. În mod normal, cea mai mare parte a cuplului este transmisă către puntea spate, iar în situații limită sau la plecarea de pe loc, în forță, xDrive trimite exact atâta putere cât este nevoie și către roțile față.
La volan ți se transmite tot timpul încredere, foarte greu poți scoate reacții ciudate de la BMW 540i xDrive. Perfect neutru la limită, poți doar să forțezi un caracter subviratoriu prin eliberarea bruscă a accelerației în plin viraj.
Dacă vrei și crezi că te pricepi, poți trece controlul tracțiunii în modul Sport, când ți se oferă ceva mai multă libertate, însă vei fi ținut totuși în siguranță. Atunci, poți brusca comenzile în curbă, trăgând de volan către interiorul virajului și călcând hotărât accelerația. Spatele va pleca ușor către exterior, însă perfect controlabil și deloc brutal.
Un comportament exemplar pe viraje, fie că vorbim despre cele lente, fie despre cele rapide. Pentru asta trebuie totuși și activați modul Sport de rulare, eventual să-l treceți în sub-modul Individual unde să bifați totul la Sport sau Sport Plus – motor, cutie de viteze, sistem xDrive, suspensie.
Trenul de rulare adaptiv (Adaptive Drive) cu amortizoare și bare stabilizatoare active, folosește brațe duble suprapuse pentru puntea față, iar pe spate avem suspensie multilink cu cinci brațe. Cum reușește acesta să facă față drumurilor din țara noastră? Aproape perfect. Singurele mici probleme apar la iregularitățile de pe șosea în genul liniilor de tramvai, a capetelor de pod sau a fisurilor ceva mai pronunțate din asfalt. Rețineți că am spus mici probleme, poate chiar trebuia să le spun minuscule, căci nu simți decât un ușor tremurat. De vină sunt cu siguranță anvelopele tip Runflat montate pe jante de 19 inch. Acestea au talonul mult mai rigid tocmai pentru a putea rula câțiva zeci de km fără pic de presiune.
În modul Comfort de lucru al suspensiei, mașina parcă plutește peste orice fel de denivelări. Nici în modul Sport BMW 540i xDrive nu-ți răpește confortul, devenind totuși mult mai incisiv. Amortizoarele adaptive și barele stabilizatoare active fac ca ruliul în viraje să fie practic inexistent. Mașina nu se înclină aproape deloc și-ți transmite multă încredere. Totuși, pe accelerări și frânări puternice succesive apare un ușor tangaj, ceea ce recunosc că m-a surprins.
Pentru cei care vor dori să economisească cât mai mult carburant există și modul Eco Pro. Odată activat, accelerația devine total insensibilă la apăsare și anumite sisteme de la bord, precum climatizarea, încearcă să funcționeze cât mai eficient.
Ceasurile de bord în funcție de modul de rulare ales (Comfort, Sport, Eco Pro):
Singura care putea fi mai bine calibrată aș spune că este direcția. Nu, nu este prea moale sau prea indirectă, doar că mi-ar fi plăcut să ofere ceva mai mult feedback. Indiferent peste ce denivelări treci, chiar dacă apare subvirarea sau pierderea tracțiunii, nu simți mai nimic în volan. Înțeleg că majoritatea clienților vor prefera acest tip de direcție, că puțini se vor plânge de neimplicare, dar… vorbim până la urmă despre un BMW 540i.
Una peste alta, BMW 540i xDrive se comportă exemplar la capitolele cheie, cele care contează pentru clienții mărcii și nu numai: motor puternic, rafinat, cu resurse inepuizabile, cutie automată perfectă și tren de rulare extrem de confortabil și foarte dinamic, fără reacții surprinzătoare la limită.
Performanțele de pe hârtie au susținere totală și în realitate, chiar dacă cele 4.8 secunde până la 100 km/h cu start de pe loc poate că nu le simți. Totul se întâmplă într-o manieră docilă, mașina ajunge acolo fără nicio smucire, fără pierderi de aderență și cu efort minim din partea șoferului. Doar înfunzi pedala accelerației la podea și atât.
Nu am pus la lucru limitatorul electronic de viteză maximă, dar o să-i cred pe cei de la BMW când afirmă că 540i xDrive ajunge la 250 km/h. M-am dus de câteva ori ceva mai sus decât limita maximă pe autostradă și pot să afirm că BMW 540i xDrive este un devorator de kilometri, ce nu-ți dă deloc emoții la viteze mari și te poartă în deplin confort pe orice fel de asfalt (pe autostrada A1 București – Pitești numai plat nu este drumul).
Consumul lui BMW 540i xDrive? Pare prea optimist cel prezentat în fișa tehnică? Așa și este! În decursul celor circa 500 km pe care i-am parcurs am obținut o medie de 14.7 l/100km. Trebuie să înțelegeți că am avut mașina la dispoziție doar două zile pline și am încercat să mă bucur de cei 340 CP. Da, am rulat de multe ori cu accelerația la podea, însă chiar și la un condus normal nu cred că poți obține un consum mediu mai jos de 11 – 12 l/100 km.
Departe de cei 6.9 l/100 km promiși? Cu siguranță da, dar absolut nimic anormal când punem în ecuație un automobil din clasa mare, greu de peste 1.7 tone, cu transmisie automată și tracțiune integrală permanentă. Și vorbim despre un motor pe benzină, supraalimentat prin două turbine, ce oferă 340 CP, da? Așa că la ce vă așteptați?
Eu zic că nici cei aproape 15 l/100 km nu sunt deloc de speriat, asta dacă înțelegi de la bun început că vei conduce un BMW 540i xDrive Steptronic.
Tehnologie și siguranță
Spuneam la început că BMW Seria 5 folosește platforma lui Seria 7 și că a transplantat multă tehnologie de la acesta. Totul pare perfect adevărat când privim lista cu echipamente opționale, căci standard nu aș putea spune că se oferă prea mult.
Un BMW 540i xDrive aduce încă din echiparea de bază aer condiționat automat, sistem de navigație Professional cu CD player și servicii ConnectedDrive, faruri de ceață cu tehnologie LED, sistem de spălare a farurilor, sistem de alarmă, oglinzi exterioare cu funcție automată antiorbire, monitorizarea presiunii din anvelope, covorașe din velur și bancheta spate rabatabilă, printre alte câteva.
Iată deci că, dacă tot vrei să te bucuri de un nou BMW 540i xDrive, va trebui să mai bifezi câteva dintre dotările sau echipamentele opționale. Iar în cazul noului Seria 5 ai de unde alege, lista fiind mult, mult prea lungă.
O să menționez cele mai importante dotări de pe mașina de test:
- Cheie inteligentă cu display tactil și Sistem de parcare de la distanță – practic telecomanda îți afișează informații utile despre mașină, precum dacă ușile sunt încuiate, luminile aprinse, poziția geamurilor sau autonomia. De asemenea, poți seta o oră de plecare și mașina pornește sistemul de climatizare spre a găsi temperatura dorită înăuntru. Și mai face ceva. Din această telecomandă poți porni motorul mașinii și o poți deplasa pe direcția înainte/înapoi doar prin apăsarea unui buton concomitent cu atingerea ecranului tactil. Interesant? Foarte. Util? Destul de rar, zic eu. Adică, de câte ori credeți că veți avea nevoie de această funcție într-un an? De câte ori veți vrea să parcați mașina într-un loc atât de strâmt încât să nu mai puteți ieși din ea? Sau, cât de des ați ajuns la mașina parcată și ați văzut că nu puteți intra în ea? Repet, deosebit de interesantă funcția, veți impresiona mulți prieteni când mașina va pleca de una singură de pe loc, dar nimic mai mult:
httpvh://youtu.be/do4GBo4–DA
- Sistem de încărcare wireless pentru telefon – face exact ceea ce spune. Tot în acest loc poți așeza cheia inteligentă spre a-i încărca bateria;
- Sistem iDrive cu Gesture Control – practic poți controla câteva dintre funcțiile sistemului iDrive prin anumite gesturi. Pentru a crește volumul instalației de sunet trebuie să rotești degetul arătător prin aer în direcția acelor de ceasornic și invers spre a scade volumul; gest de swipe prin aer de la stânga la dreapta sau invers pentru a parcurge anumite meniuri ș.a. Sistemul a recunoscut mereu gesturile și mi se pare foarte simplu de operat, în sensul că nu mai cauți niciun fel de butoane sau rotițe, nici pe volan, nici pe consola centrală;
- Sistem de asistență Plus – include numeroase sisteme de asistență a șoferului, dar și de intervenție. Avem recunoașterea semnelor de circulație cu posibilitatea de a seta mașina să nu depășeasca aceste viteze sau de a le depăși cu câțiva km/h; sistem de avertizare la părăsirea benzii de circulație cu menținerea mașinii pe aceasta dacă șoferul nu semnalizează intenția; pilot automat adaptiv cu funcția de menținerea unei distanțe predefinite față de mașina din față (alături de menținerea benzii de circulație putem spune că mașina se deplasează autonom); asistent Plus la parcare cu perspectivă 3D – folosește mai multe camere video amplasate pe mașină (în bara față, pe laterale, în oglinzile exterioare, în spate) sprea oferi o imagine de deasupra automobilului;
- Head-Up Display – cred că știți deja ce înseamnă și ce face: proiectează aparent undeva în fața mașinii cele mai importante informații, precum viteza de deplasare și limita de viteză de pe acel sector de drum, dar și instrucțiuni de la sistemul de navigație;
Sistemul de infotainment iDrive este acum și mai bun. Cu o ergonomie aproape perfectă, cu control prin gesturi, prin intermediul joystick-ului tactil ce recunoaște scrisul sau al touchscreen-ului, acest sistem este probabil cel mai evoluat de pe piață. Interfața a fost shimbată față de cea de la generația trecută a Seriei 5, fiind acum la fel precum cea de pe Seria 7. Poți alege să-ți configurezi după preferințe cele mai accesate meniuri, navigarea între ecrane se face fluent, comenzile sunt preluate instant și nu există pic de lag. În plus, include atât de multe funcții și setări că mi-ar trebui un capitol întreg doar spre a le înșirui. Este clar, iDrive a atins maturitatea, iar de acum încolo nu știu cum ar putea deveni și mai bun.
Galerie cu câteva capturi de ecran din meniul iDrive de pe BMW 540i xDrive Steptronic:
În afară de cele de mai sus, exemplarul BMW 540i xDrive primit de noi a mai bifat dotări opționale precum: volan încălzit, acționare automată a haionului, sistem acces Confort, funcție soft-close pentru portiere, pachet M Sport, jante din aliaj Double-spoke pe 19 inch, Adaptive Drive, scaune față reglabile electric și încălzite, cu memorie pentru șofer, pachet Ambient air, faruri adaptive cu LED cu asistent la faza lungă, sistem audio Harman Kardon ș.a.
Pe partea de siguranță, BMW 540i xDrive aduce, pe lângă sistemele de asistență de mai sus, control dinamic al stabilității (DSC, omologul ESP), ABS cu asistent la frânare, apel de urgență BMW, asistent anti-oboseală, senzor de impact, airbaguri frontale și laterale față, airbaguri cortină față și spate, protecție în cazul unui impact lateral.
Preț
BMW 540i xDrive Steptronic – 61.761 euro cu TVA, preț de bază. Un exemplar echipat precum cel primit de noi la test ajunge la 90.106 euro cu TVA.
Concluzii
Spuneam că BMW și-a pus multe speranțe în noul Seria 5. A încercat să introducă tot ce avea mai bun, să se apropie cât mai tare de automobilul premium de clasă mare ideal. A păstrat designul vechii generații, aducând doar mici retușuri care să-l mențină atractiv, dar a plusat cu multă tehnologie, cu o platformă nouă, cu motoare puternice și eficiente.
Consider că momentan a reușit să ofere una dintre cele mai bune mașini din segmentul său. Și am spus ”una dintre cele mai bune”, ca să nu fiu prea direct și să spun sec: cea mai bună limuzină premium de clasă mare.
Desigur competiția nu stă degeaba, Mercedes-Benz a prezentat deja de anul trecut o Clasa E extrem de bună, iar Audi urmează să ne arate noul A6. Mai există în aceeași clasă și Lexus GS, Jaguar XF, Maserati Ghibli sau alții, însă vânzările demonstrează că tripleta germană se bate la vârf. Și, deocamdată, BMW Seria 5 are toate șansele să-și mențină supremația aici.
Asta fiindcă propune un pachet extrem de echilibrat, cu plusurile și minusurile de mai jos.
Principalele puncte pro și contra pentru BMW 540i xDrive Steptronic:
PRO
- tren de rulare extrem de bine setat, foarte confortabil, în același timp suficient de dinamic;
- motor rafinat, puternic, cu resurse mai mult decât suficiente în orice situație;
- cutie automată de viteze aproape perfectă;
- multă tehnologie disponibilă la bord, cu multe sisteme de asistență și siguranță;
- sistem de infotainment iDrive intuitiv, ergonomic, ce răspunde instant la comenzi și include multe funcții.
CONTRA
- direcția nu oferă suficient feedback, răpind puțin din plăcerea de a conduce sportiv;
- unele materiale din interior puteau fi de mai bună calitate;
- echiparea standard nu este cea mai bogată, iar adăugarea unor opționale demne de clasa mare premium și de pretențiile acestei mașini poate crește prețul de bază și cu peste 50%.
Galerie foto cu BMW 540i xDrive Steptronic: