Îmi amintesc că aveam în jur de 16 ani în 1999 când BMW anunța și începea producția primului lor SUV, ca răspuns la Clasa M de la Mercedes-Benz, ce se bucura de un succes neașteptat, fiind lansat cu doi ani mai devreme.
Pe atunci nu credeam că astfel de mașini o să aibă mare priză la public, mă gândeam că este doar o fază trecătoare. Au trecut mulți ani de la prima generație BMW X5, iar azi a ajuns la cea de-a patra ediție. Nu doar atât, dar în gama constructorului bavarez sunt acum X-uri de la 1 la 7! Clar m-am înșelat pe atunci când nu le dădeam speranțe acestor SUV-uri!
Eu m-am întâlnit la începutul anului trecut cu versiunea de tip plug-in hybrid a precedentului X5, pentru ca la început de mai 2019 să testez noul BMW X5 în ceea ce va fi (din nou) cea mai populară versiune de la noi și din mai toată Europa.
Specificații pentru BMW X5 2019 xDrive30d
Design exterior și interior
Rețeta succesului unei mașini începe inevitabil cu designul exterior. Este primul și, pentru mulți, cel mai important aspect ce influențează decizia de cumpărare. BMW a reușit să creioneze unul dintre cele mai plăcute SUV-uri din clasa încă de la prima generație X5. A doua s-a detașat ușor ca design, în timp ce a treia doar a rafinat câteva linii.
Cel mai nou BMW X5 aduce un suflu nou, chiar dacă aspectul general s-a păstrat. Vei recunoaște din prima că ai în față un X5, cu toate că schimbările sunt evidente.
Creșterea dimensiunilor exterioare pe lungime și lățime, alături de scăderea înălțimii, aduc o imagine mai dinamică. Mașina ajunsă la noi a fost cu pachet M Sport, ce include câteva elemente exterioare mai agresive și jante pe 20 de inch, printre ale căror 7 spițe duble se pot observa uriașii etrieri albaștri cu logo-ul diviziei M:
Ceea ce sare în ochi din prima și cu siguranță elementul ce a stârnit controverse legate de designul exterior, este grila dublă specifică BMW. ”Rinichii” de la noul X5 sunt mari, mari de tot. Farurile par acum cam înguste, mai ales raportate la grila imensă.
Linia laterală a primit o muchie orizontală destul de ascuțită, ce urcă ușor peste aripa spate și care scoate în evidență ”umerii” lați ai noului BMW X5 2019.
Și în spate sunt modificări estetice evidente, stopurile cu design 3D fiind și ele destul de înguste, parcă pentru a se asorta cu farurile.
Lăsăm exteriorul, pe care îl vom putea admira în voie în următoarele luni, atunci când BMW X5 2019 va apărea din ce în ce mai des pe șosele, și intrăm înăuntru. Aici avem parte de un layout nou, cu zone mai bine delimitate. Central, orientat către șofer, stă un ecran imens cu diagonala de 12.3 inch. Tot atât are și display-ul panoului de bord din spatele volanului:
Zona cu comenzile climatizării automate pe două zone este dispusă imediat sub gurile centrale de ventilație. Acolo este un alt display color pe care sunt afișate valorile temperaturilor setate pentru șofer și pasager.
Și sistemul de climatizare automată pe alte două zone, cel pentru pasagerii spate, are display color propriu.
Revenim în față și vedem mai jos de comenzile climatizării zona cu câteva comenzi clasice pentru sistemul de infotainment. Avem rotiță pentru volumul din difuzoare, 8 butoane programabile, ce vor acționa ca scurtături către diverse meniuri și butoane Previous/Reverse și Next/Fast Forward.
Ajungem pe tunelul median ce începe cu un spațiu generos acoperit de un capac glisant. Aici sunt două suporturi de pahare, iar mai în față zona cu pad-ul de încărcare wireless alături de un micuț loc de depozitare.
În final, pe tunelul median, înainte de cotiera imensă, găsim zona ce s-a bucurat de o atenție deosebită din partea designerilor. Nu ai cum să nu observi micuțul levier al schimbătorului de viteze, lucrat parcă precum o bucată de diamant, ce reflectă litera X în mai toate direcțiile.
Aici este și controller-ul iDrive, acoperit și el cu același tip de material precum schimbătorul de viteze. Peste tot în jur este plastic glossy de bună calitate, care însă este predispus la zgâriere.
Ar mai fi multe de spus despre interior, dar mă mai refer doar la calitatea materialelor și la cea a asamblării. Totul este la cele mai înalte standarde calitative, mult peste ceea ce a oferit la vremea lui oricare alt BMW X5.
Spațiul interior este suficient pe orice direcție, pentru oricare dintre cei cinci pasageri ce pot lua loc confortabil în BMW X5 2019. Totuși, raportat la dimensiunile exterioare, parcă se putea și mai bine. În plus, modularitatea interiorului nu este cea mia grozavă. Bancheta este fixă, nu poate culisa și nici spătarul nu este reglabil pe înclinare.
Scaunele față de tip Confort au multe reglaje electrice, inclusiv pentru lățimea spătarului sau înclinarea treimii superioare a acestuia. Sunt bine configurate, dar pentru mine șezutul l-am găsit o idee cam îngust. Lungimea lui poate fi ajustată.
Portbagajul este mai mult decât suficient, chiar dacă nu cel mai generos din segment. Măsoară 650 de litri în standard și poate depăși 2000 de litri când bancheta este rabatată, moment în care se obține o suprafață plană.
Haionul este în continuare din două bucăți. Ambele se deschid și se închid electric și, mai mult, în cazul versiunilor de BMW X5 2019 cu suspensie pneumatică există și un buton ce coboară garda la sol cu circa 3 – 4 cm pentru a-ți fi mai ușor când ai de încărcat obiecte grele. 4 cm nu-i prea mult, dar măcar psihologic îți poate da un plus de putere când ai de urcat în portbagaj geamantanul ăla mare :).
Motor și cutie de viteze
Noi, europenii, suntem mari consumatori de motoare diesel. Chiar și acum când se tot anunță măsuri guvernamentale pentru intimidarea clienților de diesel, în segmentul SUV-urilor mari premium motorul pe motorină rămâne favorit.
Iar în cazul BMW X5, preferat de majoritatea clienților a fost și cred că va mai rămâne motorul diesel cu 6 cilindri în linie de 3 litri în diferitele sale versiuni de putere. Varianta pe care am testat-o se numește xDrive30d și aduce 265 CP la 4000 rpm și 620 Nm între 2000 și 2500 rpm.
Acest motor este un exemplu de rafinament, dar nu numai. Din interior cu greu îți vei da seama că sub capotă este un diesel, vibrațiile și sunetul specific nu există. Bine, ele există cât de cât, dar pot fi percepute numai din afară. În rest, acest motor este cu adevărat reușit. Practic, nu prea am ce să-i reproșez. Mașina este împinsă excelent de la orice turație, motorul dezvoltă liniar puterea, iar cuplul generos îți dă senzația că mașina nu este chiar atât de grea.
Cutia de viteze este aceeași automată cu convertizor de cuplu și 8 trepte, ce vine de la ZF și care este reglată apoi de inginerii BMW. Cred că pe aceștia i-aș putea numi maeștrii, atât de bine au ajuns să programeze această cutie de viteze. Schimbă de-a dreptul imperceptibil în modul Confort sau EcoPro, doar pe Sport mai simți ceva impulsuri. Poți schimba și manual, fie din levier fie din padelele de pe volan.
Cele 8 trepte sunt bine etajate și exploatează corect resursele motorului, la viteze de autostradă motorul toarce liniștit la mai puțin de 2000 rpm. Chiar și după ce treci cu câțiva zeci de km/h de viteza legală pe autostradă, nimic nu te deranjează acustic. Extrem de bine antifonat acest BMW X5 2019, mai ales că exemplarul de test a venit cu geamuri față dublu laminate, ce oferă o izolație fonică superioară.
Ținută de drum, performanțe și consum
Trebuie spus de la bun început că modelul ajuns la noi a avut suspensie pneumatică pe ambele punți, o premieră pentru BMW X5. Aceasta îți dă posibilitatea de a regla garda la sol în 5 trepte (cea mai de jos disponibilă doar la viteze foarte mari, iar cea mai de sus doar la viteză redusă). Suspensia cu amortizoare pe aer pune accentul pe confort. În modul Comfort mai nimic nu te deranjează, poate doar acele denivelări mici și pronunțate peste care BMW X5 2019 nu trece cel mai elegant cu putință. În rest, pare că plutești deasupra drumului.
În mod Sport, când garda la sol coboară, iar amortizoarele se întăresc evident, BMW X5 2019 devine mai dinamic, deși confortul nu are mult de pierdut. Direcția este mai puțin asistată, rotirea volanului îți transmite acum mai multe informații despre roțile față. Nu-i tocmai nimic sportiv, dar este o îmbunătățire sesizabilă a feedback-ului de la direcție.
BMW X5 2019 cu suspensie pneumatică nu pare să agreeze șofatul dinamic. Nu-l simți tocmai agil, asta mai ales din cauza masei mari a mașinii. Inginerii BMW au încercat pe cât posibil să țină centrul de greutate cât mai jos. Dacă vă uitați ceva mai sus, la poza cu motorul de la capitolul anterior, veți observa că acesta este montat foarte jos, mai sunt mulți centimetri până la capotă. În plus, tot în acea poză veți vedea și 4 bare groase din aluminiu ce ajută enorm la rigiditatea structurală a mașinii. Toate acestea contribuie la o ținută de drum sigură atunci când te aventurezi tare pe curbe.
Și da, îți trebuie un pic de curaj să intri cu viteză în curbe cu un SUV de aproape 2.2 tone. Dar, odată ce o faci, vei avea din ce în ce mai multă încredere în mașină. Suspensia adaptivă își face bine treaba, ține ruliul sub control. Chiar dacă există, este mult mai puțin decât ți-ai imagina inițial că se va apleca mașina.
Mai pe scurt: BMW X5 2019 cu suspensie pneumatică oferă mult confort, cu mici probleme pe gropile mici și pronunțate, dar este și suficient de dinamic atunci când prinzi curaj să-l duci către limite.
Clip video cu sunetul motorului și accelerație 0 – 100, 40 – 80 și 60 – 100 km/h – BMW X5 2019 xDrive30d:
Performanțele unui BMW X5 2019 xDrive30d sunt bune. Cu 6.5 secunde până la 100 km/h nu-i în niciun caz lent. Însă mai mult contează reprizele, care, mulțumită celor 620 Nm și cutiei cu 8 trepte, sunt foarte rapide. Abia după viteza legală de autostradă BMW X5 2019 xDrive30d începe să dea semne de oboseală, însă tot va ajunge la un maxim de 230 km/h, mai mult decât respectabil pentru un astfel de SUV.
Consumul? Ca de obicei departe de cel oficial, care anunță în medie 6.2 l/100 km. În realitate, este vorba mai degrabă despre vreo 10 l/100 km la mers normal. Dacă apeși mai mereu accelerația către podea sau dacă rulezi preponderent prin oraș (nu știu de ce ai face asta cu un SUV de 5 metri lungime și greu de 2.2 tone!) vei trece destul de lejer de 14 – 15 l/100 km. Până la urmă nu-i un consum mare pentru un astfel de SUV, dar rămâne departe de ceea ce este anunțat în fișa tehnică.
Eu am obținut după mai bine de 600 km rulați în toate condițiile (urban, extra urban, autostradă, singur, cu unul sau 4 pasageri) un consum mediu de 9.7 l/100 km.
Tehnologie și siguranță
Aici este iar mult de povestit. BMW X5 2019 poate primi o sumedenie de echipamente opționale. Fie că vorbim despre pachete de design, de jante de până la 22 inch, de opțiuni de confort sau de asistență, pe BMW X5 2019 poți pune multe chestii.
În primul rând vorbim despre instrumentarul de bord care este de fapt un display de 12.3 inch. Acesta este personalizabil cum nu am mai întâlnit până acum la un BMW. Informațiile de acolo pot veni de la sistemul de navigație, la sistemele de asistență și până la cele multimedia. Se schimbă puțin modul de afișaj și în funcție de modul de rulare ales – Sport, Comfort sau EcoPro:
Sistemul Head-Up Display este acum mai evoluat. Afișează mai multe informații, mai mari și mai clare, iar poziția de proiectare poate fi ajustată pe o plajă suficient de largă. Partea nasoală legată de HUD este că nu poate fi văzut cu ochelari cu lentile polarizate.
Sistemul de infotainment are în centru un ecran foarte wide, tot de 12.3 inch. Rezoluția este înaltă, iar lizibilitatea nu are de suferit nici când lumina puternică ajunge direct pe display-ul tactil.
Sistemul de operare ajuns la versiunea 7.0 recunoaște acum mai multe gesturi făcute cu mâna ”prin aer”, undeva deasupra levierului cutiei de viteze, în zona de acțiune a celor doi senzori din lateralele ecranului și a celui din plafon, din zona butoanelor trapei.
Prin gesturi poți ridica sau scădea volumul, poți trece la alt post de radio sau la melodia următoare/anterioară. În plus, poți atribui o comandă personalizată atunci când îndrepți două degete către ecran (degetul arătător și cel mijlociu, semnul ”V”). Cu această comandă poți porni direct navigația către domiciliu, spre exemplu, poți pune Pause sau Mute ș.a. Mai există gestul ”pinch and swipe” care poate muta imaginea afișată de sistemul de camere la 360 de grade sau poate încheia un apel telefonic în curs, printre altele.
BMW iDrive 7.0 are o interfață nouă, însă nu cu mult diferită față de ceea ce eram obișnuiți. Sunt 5 meniuri principale în stânga paginii Home. Poți seta cum să arate paginile Home, cu diferite widget-uri pe care le și poți dimensiona în mai multe moduri. Totul rulează ca de obicei fără pic de lag, prompt de fiecare dată. Meniurile, deși multe și cu multe opțiuni disponibile, sunt logic structurate și ușor de înțeles.
Galerie de screenshots din meniul BMW iDrive 7.0 de pe BMW X5 2019:
În meniul iDrive am găsit și opțiunea de face screen mirroring de pe smartphone. Nu este nevoie de cabluri pentru asta, totul se întâmplă via Wi-Fi, exact ca atunci când proiectezi ecranul telefonului pe un televizor compatibil, de exemplu:
Există și asistent virtual BMW (nu în limba română) ce poate fi activat doar prin rostirea ”Hello BMW”. Îi poți cere multe lucruri asistentului, de la schimbarea temperaturii pentru oricare dintre zonele din mașină, la mutarea poziției scaunului pe una dintre cele memorate, până la informații despre vreme sau setarea destinației pe navigație.
Totuși, un lucru lipsește: sistemul BMW iDrive nu oferă suport pentru Android Auto, iar asta îl face incomplet, din punctul meu de vedere.
Sistemele de asistență sunt multe și au ajuns să-l transforme pe BMW X5 2019 într-un vehicul autonom de grad 2. Mașina folosește senzori și camere amplasate în zona display-ului instrumentarului de bord spre a determina dacă șoferul este atent la drum. Atunci, mașina merge pe autostradă în mod autonom, menținând banda pe care te afli și viteza de croazieră setată prin pilotul automat inteligent. Mașina va frâna și va reaccelera la nevoie, în funcție de trafic, dar nu va schimba banda. De reținut că sistemul se dezactivează dacă șoferul nu atinge ușor volanul sau dacă nu menține privirea către drum.
Dintre cele mai importante echipamente prezente pe mașina de test: pachet M Sport (jante din aliaj pe 20 inch, sistem frânare M Sport, transmisie automată Steptronic Sport, elemente M Sport de design exterior și interior), pachet Innovation (cheie cu display, Driving Assistant Professional, Asistent Parcare Plus, Head-Up Display, control funcții prin gesturi), pachet Busines Class (sistem de acces Comfort, pachet Heat confort față, sistem de încărcare wireless telefon, scaune față Confort – reglabile electric pe mai multe direcții, cu funcție de memorie, încălzite și ventilate), climatizare automată pe 4 zone, suspensie pneumatică pe ambele punți, trapă panoramică, portiere cu funcție Soft-Close, sistem audio Harman Kardon, faruri BMW LaserLight, BMW Live Cockpit Professional ș.a.
Pe partea de siguranță sunt disponibile standard airbaguri frontale și laterale pentru pasagerii față, airbaguri cortină față și spate, airbag genunchi șofer, ABS, DSC, DTC, asistență la frânare, senzor de impact, protecție pasivă pentru pietoni, Active Guard Plus, asistent parcare, asistent menținere atenție, pilot automat, info limită viteză, sistem de avertizare la părăsirea benzii de circulație.
Opțional poți alege dintr-o multitudine de sisteme de asistență, printre care cel mai important este pachetul Driving Assistent Professional – avertizare de coliziune frontală și avertizare de pietoni cu funcție de frânare în oraș, pilot automat activ cu funcție Stop&Go, cu menținerea distanței față de vehiculul din față, menținerea direcției și a benzii de rulare până la viteza de 210 km/h.
Preț
BMW X5 2019 xDrive30d – 68.842 euro cu TVA, preț de bază. Un automobil configurat precum cel primit la test va costa 94.689 euro cu TVA.
Concluzii
Dacă de-a lungul recenzie vi s-a părut că am lăudat prea mult acest SUV, vă spun că asta s-a întâmplat fiindcă BMW X5 2019 chiar este o mașină extrem de reușită. Până la urmă dacă nici un SUV premium de clasă mare ce ajunge să coste aproape 100.000 de euro cu o motorizare și o echipare medie nu mai este reușit, atunci nu știu ce ar mai putea fi?!
Ideea este că sunt și câteva mici neajunsuri, normal, dar, luat ca întreg, BMW X5 2019 este cu siguranță unul dintre cele mai bune SUV-uri din categoria sa.
Cele mai importante plusuri și minusuri pentru BMW X5 2019 xDrive30d:
PRO
- motor foarte rafinat, cu resurse suficiente pentru o astfel de mașină;
- cutie de viteze excelent reglată, intuitivă, ce schimbă rapid și fără șocuri indiferent de solicitări;
- ținută de drum axată în special pe confort, dar care se dovedește și surprinzător de dinamică la nevoie;
- multă tehnologie la bord, cu sistem de infotainment ce poate fi controlat în mai multe moduri și care rulează fără lag.
CONTRA
- sistemul de infotainment nu oferă suport pentru Android Auto;
- multe dintre sistemele avansate de asistență și dotările ”interesante” sunt disponibile extra, la prețuri ce ridică cu mult costul de bază;
- modularitate redusă – bancheta nu culisează, iar înclinarea spătarului acesteia nu poate fi reglată.