Când BMW a înființat divizia distinctă ”i”, a făcut-o pentru a crea de la zero automobile fără emisii. Nu știu câți se așteptau ca ulterior compania mamă să apeleze la această divizie spre a furniza tehnologii către modelele clasice, care își doresc acum să propună și soluții hibride de propulsie.

Acesta este cazul mașinii pe care am testat-o timp de 3 zile, un X5 de tip Plug-in Hybrid. Denumirea completă a acestuia este BMW X5 xDrive40e iPerformance, unde ”i”-ul reprezintă fix implicarea diviziei electrice.

Specificații pentru BMW X5 xDrive40e iPerformance

Specificatii BMW X5 xDrive40e iPerformance

Design exterior și interior

Trebuie să recunosc faptul că încă de la prima generație X5, lansată în 1999, am apreciat designul SUV-ului bavarez. A doua generație nu s-a îndepărtat prea tare de liniile trasate de predecesor, același lucru fiind valabil și cu actualul X5, ce doar a adus retușuri fine, dar de efect, unui aspect general ce a pus mereu accentul pe dinamism.

BMW X5 xDrive40e iPerformance beneficiază de câteva elemente inedite, chiar dacă nu vorbim despre unele care să iasă cu adevărat în evidență, care să te facă să exclami pe loc ”iată un altfel de X5”. Principalele artificii de design se referă la inscripțiile ”eDrive” sau ”i” de pe montanții C, respectiv de pe panourile laterale frontale.

Lamelele de culoare albastră ale grilei radiatorului și locașul prizei de alimentare cu energie electrică, de lângă aripa stânga față, reprezintă alte elemente ce individualizează un BMW X5 xDrive40e iPerformance față de unul, să-i spunem, ”clasic”.

În rest, avem același BMW X5 pe care îl vedem des pe șoselele din țara noastră, semn că mulți au apreciat de-a lungul timpului designul acestui SAV – Sport Activity Vehicle. Sigur, putem afirma că vârsta de aproape 5 ani își spune pe alocuri cuvântul și o nouă generație ar fi binevenită. Eu rămân la părerea că X5 încă este un SUV arătos.

La interior, avem un layout devenit deja clasic pentru ultimele modele BMW. Chiar dacă la o primă privire poate părea un pic încărcat, nu pot să nu apreciez ergonomia postului de conducere, cu mai toate comenzile la îndemână, ușor de găsit și  de accesat.

Scaunele față, în cazul modelului primit la test fiind de tipul Confort, beneficiază de extrem de multe reglaje, așa că orice tip de ocupant va găsi poziția ideală. Avem reglaj pentru lungimea șezutului, pentru înclinarea jumătății superioare a spătarului, precum și pentru lățimea acestuia. Nu mai vorbesc despre suportul lombar ce poate fi ajustat în marje extrem de largi, pe patru direcții.

Pasagerii se bucură de suficient spațiu, indiferent de direcție. Lățimea mașinii permite acomodarea confortabilă pentru 3 adulți sau 2 scaune de copii și un adult pe banchetă. Poate doar spațiul la picioare pentru pasagerii spate este ușor în neconcordanță cu lungimea totală a mașinii, dar absolut nimic de speriat.

Portbagajul unui BMW X5 xDrive40e iPerformance a trebuit să fie sacrificat pentru a face loc bateriilor sistemului hibrid. Față de o versiune normală, ce oferă 650 / 1870 litri, un X5 Plug-In Hybrid trebuie să se mulțumească cu 500 de litri, ce poate fi extins până la un maxim de 1720 litri, după rabatarea banchetei.

Deschiderea haionului la X5 a rămas, după cum se vede și în pozele de mai sus, din două segmente. Avantajele reale ale unei astfel de soluții nu le găsesc, poate doar faptul că porțiunea inferioară poate fi folosită pe post de banchetă ad-hoc.  

Motor și cutie de viteze

Ca la orice automobil hibrid și de data aceasta poate ar fi fost mai oportun să numim ”Motoare și cutie de viteze” acest capitol. Asta fiindcă vorbim despre motorul termic, de 2 litri, cu 4 cilindri în linie, ce dezvoltă 254 CP între 5000 și 6500 rpm și un cuplu de 350 Nm disponibil încă de la 1250 rpm ce rămâne constant până la turația de 4800 rpm. Acestuia îi sare în ajutor un motor electric integrat în cutia automată de viteze, ce pune la bătaie o putere de 83 kW / 113 CP și un cuplu de 250 Nm, ce se dezlănțuie de la zero rotații pe minut.

Matematic, puterea totală a acestui ansamblu ar fi trebuit să fie de 367 CP cu 600 Nm. Totuși, ca la mai toate automobilele hibrid, gestionarea resurselor face ca BMW X5 xDrive40e iPerformance să dispună de un maxim de 313 CP cu 450 Nm.

În practică, nu simți nevoia de mai mult, ba chiar aș putea spune că și doar motorul termic ar putea fi de ajuns pentru un șofer normal, ce nu-și dorește să facă excese.

Sistemul hibrid gestionează resursele în funcție de modul ales de șofer. Avem la dispoziție modurile EcoPro, Confort și Sport. După cum sugerează și denumirile, pe EcoPro sistemul încearcă să fie cât mai eficient din punct de vedere al consumului, pe Confort se dorește un caracter cât mai echilibrat, iar în Sport ansamblul hibrid pune în joc și ultimele picături de putere.

În afară de aceste moduri, mai găsim și butonul eDRIVE ce poate activa una dintre opțiunile:

  • AUTO eDRIVE – ambele motoare sunt folosite într-un mod cât mai eficient, în funcție de gradul de încărcare a bateriei poți rula strict electric până la 70 km/h;
  • MAX eDRIVE – mașina rulează folosind exclusiv propulsia electrică, însă doar până la viteza maximă de 120 km/h;
  • SAVE BATTERY – alegi acest mod atunci când vrei să economisești energia din baterie pentru mai târziu, caz în care motorul termic acționează ca un generator, încărcând acumulatorul.

Cutia de viteze este, în esență, aceeași minune cu 8 trepte pe care am apreciat-o de fiecare dată la un BMW. Doar că în cazul de față, ea integrează și motorul electric al sistemului hibrid. După cutie găsim sistemul de tracțiune integrală xDrive, ce folosește electronica spre a decide în ce măsură blochează diferențialul central și în ce proporție trimite puterea către puntea față ori cea spate.

Schimbările treptelor sunt de-a dreptul imperceptibile în modul Confort și cu adevărat rapide în modul Sport. Selectarea automată a treptei este extrem de intuitivă, apăsarea hotărâtă a accelerației provoacă retrogradarea chiar și a mai multor rapoarte de-o dată, iar per-total rămâne una dintre cele mai bune cutii automate de pe piață.

Aș spune aici și că trecerea de la modul de rulare pur electric, la cel în care ambele motoare conlucrează sau în care doar agregatul termic se ocupă de toată treaba, se face cu adevărat imperceptibil. Doar dacă privești turometrul îți poți da seama când motorul cu combustie pornește, altfel nimic nu-ți va da niciun indiciu. Izolarea fonică extrem de bună contribuie și ea în mare măsură la acest comportament lăudabil.

Ținută de drum, performanțe și consum

BMW X5 xDrive40e iPerformance este un SUV de clasă mare, unul ce cântărește la gol peste 2.3 tone. Totuși, atunci când treci pe modul Sport ai parte de o surpriză plăcută: chiar dacă nu emite pretenții cu adevărat sportive, ajunge să se comporte ca un sedan de clasă mare, în sensul că îți trasnmite foarte multă încredere pe zonele virajate. Suspensia devine fermă, la fel și direcția, cutia schimbă rapid și la turații mai înalte, iar mașina se simte mult mai ușoară și mai dinamică decât este cu adevărat.

În modul Confort totul se schimbă. Așa cum este și normal, trenul de rulare nu mai este atât de rigid, direcția mai ușoară, iar cutia schimbă imperceptibil. Oricum ar fi, în ambele moduri mi-ar fi plăcut ca pe denivelările mici, scurte și pronunțate, să găsesc o funcționare mai rafinată a suspensiei. Nu-i nimc grav, doar că în zona premium a SUV-urilor mari trebuie să fii cu adevărat exigent. Orice alt tip de denivelare este trecută elegant și fără deranj pentru pasageri.

Un aspect pe care nu l-am apreciat ca șofer de BMW X5 xDrive40e iPerformance este reprezentat de posibilitatea de dozare fină a frânei. Sistemul de recuperare a energiei la frânare intervine uneori, la apăsările fine ale pedalei din stânga, prea intruziv și face ca frânarea să fie ceva mai pronunțată decât îți doreai inițial. Te obișnuiești cu acest comportament după câteva ore de condus, dar mi-ar fi plăcut o abordare mai atentă pe această direcție.

BMW X5 xDrive40e iPerformance reușește să se trasnforme evident în funcție de modul de rulare ales. Pe Sport devii încrezător în potențialul trenului de rulare, în timp ce pe Confort trebuie să conduci relaxat, căci ruliul în viraje te va face să-ți amintești imediat de masa mașinii și de centrul de greutate ridicat.

Tracțiunea integrală permanentă xDrive a fost de la bun început concepută și reglată pentru a oferi siguranță în deplasarea pe asfalt, în orice condiții de aderență. În teren accidentat nu trebuie să te aventurezi cu BMW X5 xDrive40e iPerformance prea departe, fiindcă vei risca să te împotmolești mult mai devreme decât te-ai aștepta.

Ansamblul hibrid ce pune la dispoziția șoferului până la 313 CP și 450 Nm se descurcă onorabil în materie de dinamică. Accelerația până la 100 de km/h cu start de pe loc durează 6.8 secunde, iar reprizele sunt, de cele mai multe ori, suficient de rapide pentru ca orice depășire să se realizeze în siguranță. Cuplul ce vine de la motorul electric, pus pe asfalt instant, la fiecare apăsare mai hotărâtă a accelerației, face ca aceste reprize să fie savurate într-un cu totul alt mod față de un X5 ce folosește doar motoare termice.

Viteza maximă pentru BMW X5 xDrive40e iPerformance este relativ limitată, mai ales când te gândești că ai la dispoziție mai bine de 300 CP. Totuși, trebuie să realizăm că dacă vei dori să menții viteza maximă pentru mai mult de câteva minute, bateria va fi epuizată și va trebui să te bazezi doar pe resursele motorului pe benzină.

Consumul. Aici ar fi trebuit să facă diferența acest BMW X5 xDrive40e iPerformance în comparație cu modelele echivalente ca putere, ce dispun doar de motoare cu ardere internă. În fișa tehnică este specificat un consum mediu de circa 3.3 – 3.4 l/100 km. Foarte, dar foarte departe de adevăr și asta fiindcă acest consum mediu este calculat pe o distanță de circa 70 km, dintre care mai bine de 20 km vor fi parcurși fără consum de combustibil.

Așadar, în viața reală trebuie să vă așteptați la cel puțin 10 – 11 l/100 km, iar dacă vă veți bucura destul de des de toți cei 313 CP, atunci veți ajunge și la mai bine de 14 – 16 l/100 km. După 700 de km la volanul lui BMW X5 xDrive40e iPerformance am obținut un consum mediu de 14 l/100 km. Distanța a fost parcursă în toate scenariile, atât urban, cât și extraurban sau pe autostradă. Am fost singur sau chiar cu încă 3 adulți și un copil, așa că acest consum este cu adevărat unul mediu, calculat ce-i drept la o mașină cu doar puțin peste 2000 km la bord.

Trebuie spus că o încărcare completă a bateriei de la o priză casnică va dura în jur de 4 ore, iar dacă vei opta pentru un sistem BMW i Wallbox PurePro perioada se va micșora până la mai puțin de 3 ore.

Autonomia pur electrică în cazul BMW X5 xDrive40e iPerformance este dată de producător ca ajungând până la 31 km. În practică, nu am reușit decât maxim 23 km, într-un ritm cu adevărat economic, iar la mers normal am obținut circa 16 – 18 km.

Tehnologie și siguranță

În momentul lansării pe piață, actualul X5 era unul dintre cele mai tehnologizate automobile din clasa sa. Timpul a trecut și, chiar dacă după facelift s-au adăugat câteva opționale suplimentare, tot nu putem vorbi despre cele mai noi tehnologii la bord.

Desigur, fiindcă este un SUV premium de clasă mare, echipamente precum funcție Soft-Close pentru portiere, scaune față încălzite și ventilate, cu multiple reglaje electrice, Head-Up Display, faruri adaptive cu LED cu asistent la faza lungă, cameră video cu perspectivă panoramică, sistem de avertizare la schimbarea benzii, precum și de asistență la parcare ori în traficul aglomerat, pot fi oricând adăugate de pe lista de opționale.

Sistemul de infotainment nu a ajuns la generația prezentă pe Seria 5, așa cum am găsit pe BMW 540i xDrive, deci nu recunoaște gesturi. În rest, rămâne unul complex, cu extrem de multe funcții, dar care, grație joystick-ului iDrive ori a comenzilor tactile, direct pe ecran, poate fi operat intuitiv. Interfața se mișcă exemplar, nu apare lag și nici întârzieri inutile în preluarea comenzilor, așa că experiența alături de iDrive este una ce face cinste clasei premium.

Capturi de ecran din meniul iDrive de pe BMW X5 xDrive40e iPerformance:

O opțiune ce poate va atrage câțiva clienți, este cea de a seta o oră prestabilită de plecare, situație în care mașina va porni sistemul de climatizare din timp, pentru ca în interior să găsești fix temperatura setată în sistemul automat de climatizare. Tocmai la fix pentru perioadele foarte reci sau extrem de toride.

Dintre toate dotările standard, le enumăr pe cele mai importante: pachet Confort cu suspensie adaptivă, monitorizare presiune pneuri, sistem de spălare a farurilor, sistem de alarmă, senzori de parcare față și spate, aer condiționat automat, faruri de ceață cu LED, sistem de navigație Professional, servicii BMW ConnectedDrive ș.a.

Afară de cele câteva echipamente opționale pe care le-am menționat cu două paragrafe mai sus, BMW-ul X5 xDrive40e iPerformance primit la test a mai propus și jante din aliaj pe 19 inch, volan sport îmbrăcat în piele, padele la volan pentru transmisia Steptronic, pachet exterior și interior Pure Experience, pachet exterior BMW Individual aluminiu satinat, trapă panoramică din sticlă, sistem wireless de încărcare telefon mobil, sistem de acces Confort, sistem audio Harman Kardon ș.a. Cât au totalizat acestea la nota finală de plată vedeți câteva rânduri mai jos, în capitolul următor.

Pe partea de siguranță, BMW X5 xDrive40e iPerformance oferă, aș spune pentru 2018, cam tot ce este nevoie de la o astfel de mașină, luând în calcul clasa în care se bate. Nu impresionează cu sisteme avansate de asistență, deși prezintă câteva must-have.

Avem standard airbaguri frontale, laterale și cortină pentru pasagerii față, cei spate beneficiază și ei de cele cortină, protecție în cazul unui impact lateral, sisteme de fixare ISOFIX pentru scaune copii, apel de urgență BMW, ABS cu asistență la frânare, DTC (Dynamic Traction Control), DSC (Dynamic Stability Control) și senzor de impact. Opțional poți alege farurile adaptive cu LED și asistent la schimbarea fazei lungi, sistemul de avertizare la schimbarea benzii ori pachetul Driving Assistant Plus.  

Preț

BMW X5 xDrive40e iPerformance – 72.650 euro cu TVA, preț de bază. Un automobil configurat precum cel primit la test va costa 99.657 de euro cu TVA.

Concluzii

Chiar dacă astfel de mașini, precum BMW X5 xDrive40e iPerformance, nu vor atrage mulți clienți, mă bucur să le văd disponibile. În fapt, consider că trecerea la vehiculele cu propulsie strict electrică s-a făcut prea brusc, cu mult înainte ca automobilele Plug-In Hybrid să fie din ce în ce mai populare.

Spun asta fiindcă un Plug-In Hybrid se poate deplasa prin orașe cu emisii zero, dar rămâne un partener de nădejde și la drumurile lungi. Cam asta se vrea BMW X5 xDrive40e iPerformance: un vehicul cu reale valențe eco în deplasările urbane, dar care poate parcurge sute și sute de km fără opriri lungi de realimentare.

Iar strategia BMW de a poziționa ca preț toate vehiculele Plug-In Hybrid fix lângă modele convenționale pe benzină ori diesel, echivalente ca putere, mi se pare extrem de oportună. Totuși, așa cum am apreciat deja, nu știu câți vor renunța la un X5 30d ori 40d în defavoarea unui BMW X5 xDrive40e iPerformance. Eu cu siguranță aș face-o, mai ales dacă aș avea nevoie să fac deplasări scurte, prin oraș, în cursul săptămânii, pentru ca în weekend să plec mai departe, pentru câteva sute de km.

Cele mai importante plusuri și minusuri pentru BMW X5 xDrive40e iPerformance:  

PRO

  • sistemul hibrid funcționează extrem de rafinat, trecerea între modurile de rulare strict electric, electric + termic sau doar termic este de-a dreptul insesizabilă;
  • cutia de viteze funcționează impecabil, cu schimbări rapide, dar fără șocuri, și foarte intuitive;
  • scaunele față Confort oferă foarte multe opțiuni de reglaj, pe plaje largi, și sunt confortabile;
  • ergonomie bună;
  • tren de rulare atât confortabil, cât și dinamic (la cerere, prin trecerea între modurile Confort ori Sport).

CONTRA

  • consumul real de combustibil, pentru drumuri mai lungi de 80 – 100 km, este cu mult mai mare decât cel anunțat oficial (chiar și de 4 – 5 ori mai mare);
  • trecerea peste denivelările mici și pronunțate se putea face mai rafinat;
  • sistemul de recuperare a energiei la frânare este uneori prea intruziv, face ca dozarea fină a forței de frânare să fie dificilă.

Despre autor

Darius Pană

Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Huawei Pura 70 Ultra, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM pentru fotografii și Sony ZV-E10 pentru video.