Opinie

De fapt, care sunt problemele oricărui producător de telefoane mobile prezent în România cu excepțiile Samsung, Huawei și Apple.

Mai întâi să vorbim puțin despre piața locală* de telefoane mobile:

  1. Samsung – aprox. 60% market share în ce privește numărul de unități comercializate, idem și în ce privește valoarea;
  2. Huawei – 20 – 25 % pe număr de unități, ceva mai modest față de Samsung în ce privește valoarea terminalelor – undeva între 15 – 20%;
  3. Apple – 5 – 10% în ce privește numărul de unități și în jurul a 15 – 20% din valoare.

*Datele sunt estimative și valabile pentru august 2019. 

Ceilalți jucători din piață aproape au dispărut, cote insignifiante pentru Motorola, Nokia, LG, Sony, HTC, B-brandurile chinezești etc.

Și acum să răspund la întrebarea din titlu:

  1. Branduri necunoscute de către marea masă a utilizatorilor de telefoane mobile din România. Despre OPPO și vivo au scris câteva site-uri nișate precum Gadget, Mobilissimo și alte câteva, le numeri pe degetele de la ambele mâini. Mă rog, pe cele ce au și ceva trafic în spate;
  2. Piață dominată de Samsung – pe segmentul premium, seriile GALAXY S și Note au întâietate, iar seria GALAXY A cu prețuri decente se vinde precum pâinea caldă. Samsung le împinge puternic în oferta operatorilor de telefonie mobilă, la portare sau prelungire de contract etc;
  3. Bugete de marketing mici – Huawei a crescut pentru că a investit și și-a format o echipă de profesioniști + au mizat din start pe online, pe segmente ce nu păreau relaționate cu achiziția de telefoane mobile (fashion, influenceri, fotografi profesioniști etc). OPPO și vivo nu au divizie precum cea de rețele a Huawei în spate, iar bugetele de promovare aș face pariu că vor fi strânse. Mă uit la OnePlus ce acum negociază cu un operator din România și sunt strânși cumva pe partea financiară;
  4. Nu este suficient să ai un smartphone de tip best-buy ca să vinzi – mă uit la Xiaomi ce ar trebui să joace puternic la nivel local și nu-i așa deloc. Se chinuie să prindă tracțiune și nu-și explică de ce. Revin la punctul 1. OPPO și vivo au modele interesante, divizia Realme are terminale pregătite precum X2 Pro. Totuși, fără o imagine de brand te vei bloca în nișa geeks. Huawei a știut să scoată în față câteva elemente prin care smartphone-urile sale se individualizează. Ex: camera foto la seria P. Au mizat tare pe asta din start. Au avut și ce să promoveze, dar și mesajul a fost destul de puternic comunicat;
  5. Timp – toată lumea vrea rezultate pe repede înainte, mai nimeni nu are timp să aștepte, să aloce un efort de durată în prezența pe o piață. Grupul BBK va dori pe repede înainte să prindă tracțiune și percepția oamenilor nu se schimbă așa repede.

Pe de altă parte, OnePlus este o poveste de succes și ar putea avea câțiva ași în mânecă spre a dezvolta prezența locală a OPPO și vivo, mai ales dacă zvonurile că și-au făcut filiale locale se dovedesc reale.

Putem extinde discuția în rubrica de comentarii. Nu uitați un aspect, cei ce citesc site-ul în mod frecvent sunt geeks. Interesul OPPO, vivo și al altor companii este să treacă de această nișă spre mass market.

Apropo, care ar fi șansa lor?

Faptul că Huawei are acum ceva probleme și există o pătură importantă de clienți Android ce nu ar trece pentru nimic în lume la Samsung.

Tag-uri: OppoVIVO
Urmărește-ne pe Google News!

Despre autor

Emil Dragotă

Co-Fondator al GADGET.ro; Pasionat de tehnologia mobilă, scrie review-urile pentru telefoane mobile, tablete, portabile, aparate foto & video, diferite gadgets etc. Utilizează Google Pixel 7 Pro + Samsung Galaxy S23 Ultra, tableta Samsung Galaxy Tab S9 Ultra și Sony ZV-E10 pentru fotografiile și materialele video făcute la recenziile de pe site. Notebook-ul de gaming ASUS ROG Zephyrus M16 a fost transformat în desktop PC ad-hoc prin conectare la două monitoare. Îi plac discuțiile civilizate bazate pe argumente.