Opinie

Cu siguranţă nu este cazul să facem politică pe acest blog, voi nu intraţi pe gadget.ro pentru acest tip de subiecte, iar acest articol nu este unul politic, nu este de datoria mea să spun cine este mai bun sau cine este mai rău.

Personal îmi place să citesc noutăţi legate de industria aviatică şi aţi observat că din când în când mai scriu câte un articol ce mi se pare mai interesant. De data această voi scrie foarte pe scurt de cazul Blue Air şi cum clasa politică din România îşi bate joc de o companie privată din România, una care a ajuns în pragul falimentului din cauza deciziilor publice, a statelor, a guvernelor (în contextul pandemiei COVID-19).

România are două mari companii aeriene: Tarom şi Blue Air. Mai sunt şi altele mai mici (de exemplu Air Bucharest), dar acestea sunt nesemnificative în raport cu cele două menţionate anterior. Tarom aparţine statul român, Blue Air este privată. Pandemia a distrus industria aviatică, iar cele două companii româneşti au fost lovite din plin.

Despre Tarom nu sunt multe de spus, compania merge pe pierdere din 2007 şi aproape an de an primeşte ajutoare de la stat pentru a supravieţui. E compania reprezentantivă a României şi nu va fi lăsată să falimenteze. Acest aspect este clar.

În cazul Blue Air vorbim de altceva. Societatea Blue Air Aviation SA este cu capital românesc, însă statul român nu are nicio implicaţie. Chiar şi aşa, Blue Air este una dintre cele mai importante companii aeriene low-cost din Europa de Est şi este a noastră, plăteşte taxe la bugetul nostru de stat, plăteşte contribuţii la fondul nostru de mediu, plăteşte taxe şi impozite pentru salariaţi la bugetul nostru de stat…, aţi prins ideea.

În contextul în care Blue Air nu a putut zbura din cauza interdicţiilor impuse la nivel local şi global de către autorităţi, aceasta a solicitat sprijin din partea statului român. Nu a solicitat fonduri nerambursabile, ci doar nişte garanţii din partea statului pentru a face un împrumut bancar (pe care tot ea îl plăteşte înapoi cu dobânzile şi comisioanele aferente).

După luni de amânări, în data de 15 octombrie Guvernul a aprobat hotărârea privind acordarea garanţiei de stat aferentă împrumutului în valoare de 300 de milioane de lei de la EximBank. Foarte important de menţionat este că în data de 20 august Comisia Europeană a autorizat această măsură de ajutorare a Blue Air, tocmai pentru că se doreşte despăgubirea companiilor aeriene afectate de pandemia COVID-19.

Şi totuşi, în data de 21 octombrie un anumit partid cu majoritate în Senat a blocat acest ajutor promis celor de la Blue Air deoarece reprezentanţii săi consideră discutabilă atât acordarea unui împrumut unei companii private, concurentă pe piaţă a companiei de stat Tarom, cât şi garanţiile stabilite de Guvern pentru împrumut.

În incompetenţa lor aceşti oameni consideră Tarom şi Blue Air drept competitori direcţi. Cu siguranţă există o oarecare competiţie între toate companiile aeriene prezente în România, însă între cele două nu este o luptă directă. Blue Air este o companie low-cost, aceasta este în dispută directă cu Wizz Air, Ryanair etc., nu cu Tarom. În timp ce incompetenţa politicienilor noştri trimite încet către faliment o companie românească, Wizz Air câştigă rute interne, pasageri, în acest moment peste 60% din transportul aerian din România fiind deservit de această companie (nu mă înţelegeţi că am ceva cu Wizz Air, însă cum aceasta este susţinută necondiţionat de statul ungar, aşa ar trebui să facem şi noi cu companiile noastre, mai ales că Blue Air a ajuns în această situaţie deoarece autorităţile nu au lăsat-o să zboare).

Oamenii politici, indiferent de culoare, trebuie să înţeleagă că în acest momente grele generate de pandemia COVID-19 trebuie să fim solidari, să lăsăm vrajba politică, personală şi să acţionăm în interesul românilor, să trecem împreună peste toată nebunia asta. A venit vremea să ne ajutăm reciproc, să nu mai fim răi, haini şi să ne gândim doar la interesele personale. Putem face oare asta ?

Cât despre Blue Air, mă rog să nu dea faliment, sper ca politicul să îşi dea o palmă şi să revină asupra deciziei de miercuri.