Acum, ca să nu fiu acuzat că pun titluri gen click-bait, o să mărturisescc de la bun început că turul de circuit la care mă refer l-am parcurs pe scaunul din dreapta al mașinii. Câte am putut afla din această poziție despre exemplarul Tesla Model 3 Performance cu care Dominic Marcu aleargă în CNVC – Campionatul Național de Viteză în Coastă, citiți mai jos.
Dacă tot am amintit despre CNVC, atunci hai să vă spun că Dominic a participat deja în primele două etape ale acestui campionat, iar rezultatele au fost neașteptat de bune, după cum chiar el ne-a declarat. A obținut de fiecare dată primul loc la clasa electrice (este drept că acolo se bate cu un singur competitor serios – MIMI Racing), dar a prins clasări excelente la general. Prima etapă i-a adus un loc 13, în timp ce la a doua încercare s-a ales cu un super loc 6.
Aceste rezultate sunt cu atât mai surprinzătoare cu cât mașina încă este în plină dezvoltare, iar Dominic nu a avut la dispoziție prea mult timp spre a cunoaște în detaliu comportamentul bolidului.
Pentru a aduna mai multe ore în spatele volanului, el, împreună cu partenerul principal George – banking inteligent de la BCR, a organizat o sesiune de test pe circuitul de la Academia Titi Aur. Aici am avut ocazia, alături de mulți alți colegi din presa auto, să fim ”copiloții” lui Dominic preț de un tur în plină forță și altul mai domol.
Înainte de a urca pe scaunul din dreapta, am observat că acest Tesla Model 3 Performance a fost pregătit cu seriozitate spre a corespunde din orice punct de vedere cerințelor din CNVC.
Mașina a fost ”dezbrăcată” de tot ce era inutil uneia de curse, s-a ales cu un complex și unic sistem roll cage, volanul este detașabil, scaunele și centurile de siguranță îi țin pe ocupanți bine la locul lor și nu lipsesc nici extinctoarele manuale sau automate.
Într-un final a venit și momentul mult așteptat, cel în care mi-am pus casca, am legat bine centurile de siguranță și am intrat pe circuit avându-l pe Dominic drept șofer. Tura a început cu o plecare de pe loc în forță, ce mi-a împins corpul puternic în scaun. Atunci realizezi care este marea diferență dintre o mașină electrică și una cu motor cu ardere internă. Pe scurta linie dreaptă a circuitului cu asfalt de la Academia Titi Aur, Tesla Model 3 Performance, cu pneuri slick de curse, a trecut bine de 160 km/h. Repet: cu plecare de pe loc.
A urmat o frânare violentă, înainte de primul viraj. Dominic mi-a spus atunci că de data asta folosește și funcția de regenerare a energiei de la frânare, pentru ca bateria să ajungă pentru toți cei ce-și așteptau rândul. Când concurează în CNVC, această funcție este dezactivată din două motive: spre a avea control deplin asupra frânării și, mai important, pentru ca bateria să fie protejată, în sesnul de a nu duce energie decât într-o singură direcție. Asta înseamnă că sistemul de răcire a acumulatorilor își va face mai eficient treaba, menținând o temperatură mai scăzută decât dacă bateriile s-ar fi și încărcat odată cu regenerarea.
Apoi, am aflat că sistemul de frânare se bazează deocamdată doar pe plăcuțe racing, discurile de curse nu au ajuns încă. Atunci când le va monta și pe acelea, Dominic estimează distanțe evident mai scurte de frânare.
Ce am simțit eu din postura de pasager a fost centrul de greutate foarte coborât al mașinii. Pe de altă parte, nu ai cum să nu realizezi că greutatea este încă cu mult peste cea a mașinilor echivalente ICE (Internal Combustion Engine). Suspensia ține bine în frâu înclinările laterlale, dar nu are cum să păcălească legile fizicii, masa mare pune presiune enormă pe anvelopele ce se agață cu greu de fiecare centimetru de asfalt.
Una peste alta, experiența asta mi-a demonstrat încă o dată, fără a mai fi sincer nevoie, că mașinile electrice au locul lor bine stabilit atât pe șosele, cât și în competiții și că nu vor dispărea, ba din contră, vor fi din ce în ce mai des întâlnite.