CEO-ul Toyota, Akio Toyoda a anunțat că va renunța la funcție pentru a face loc unei noi generații. Anunțul este surprinzător din cel puțin două motive.
În primul rând, Toyota este de ani buni lider pe piața de automobile. Dacă lucrurile funcționau bine, de ce această schimbare?
Păi lucrurile funcționau bine, dar se pare că direcția abordată de Toyota în ultimul timp a fost total greșită. De exemplu, au fost investiți miliarde de dolari într-o tehnologie care s-a dovedit că nu are viitor – mașinile alimentate cu hidrogen.
Toyota are la momentul actual în producție un singur automobil electric bZ4X (nici măcar numele nu este foarte inspirat), model ce s-a vândut în anul 2022 în aproximativ 14.000 exemplare. Tesla a vândut în același an – 1.310.000 modele electrice, iar producătorul chinez BYD – 911.140 automobile electrice.
Ca să înțelegem de ce este atât de important, peste 80% din automobilele vândute în Norvegia au fost electrice, iar în Germania și Marea Britanie, procentul a trecut la sfârșitul anului de 30% și se pare că anul acesta va depăși 50%. Până și în România cel mai vândut model de mașină a fost Dacia Spring.
Se pare că domnul Akio Toyoda nu a admis decât către sfârșitul anului trecut că viitorul automobilelor este electric. Singurul model electric Toyota a fost dezvoltat pe o platformă comună cu vehicule hibride, ceea ce a făcut ca prețul de producție să fie ridicat și implicit să devină aproape un eșec comercial. Dacă Toyota se apucă acum să investească masiv în platforme electrice primele modele vor fi pe piață abia în anul 2027 sau chiar 2028, ceea ce s-ar putea să fie mult prea târziu.
Deși este numărul unu mondial la producția de automobile, Toyota este, conform ultimului bilanț una dintre cele mai îndatorate companii din lume cu peste 170 miliarde dolari împrumutați.
Un al doilea motiv pentru care găsesc această decizie surprinzătoare, este dată de faptul că Akio Toyoda este, așa cum probabil v-ați dat seama după nume, nepotul fondatorului mărci Toyota, Kiichiro Toyoda. Nu putem vorbi despre industria modernă japoneză fără a menționa Toyota și dinastia Toyoda, care de trei generații a avut un cuvânt greu de spus la nivel global. Se pare că această supremație se apropie de final datorită unor decizii puternic contestate, în special de presa japoneză.
Tradițiile și rigiditatea tipic japoneze nu s-au putut adapta la cerințele unei piețe care s-a schimbat brusc.