Deşi ancheta legată de subvenţiile primite de producătorii auto de la statul chinez nu a fost finalizată, Comisia Europeană a anunţat că începând cu data de 4 iulie vor fi introduse taxe suplimentare temporare pentru toate importurile de maşini electrice din China.
Aceste taxe vor fi diferite de la producător la producător astfel:
- BYD – 17.4%;
- Geely – 20%;
- SAIC – 38.1%;
- restul producătorilor ce au colaborat cu autorităţile europene în cadrul anchetei – 21%;
- restul producătorilor ce nu au colaborat cu autorităţile europene în cadrul anchetei – 38.1%.
Decizia a fost luată în contextul în care producătorii chinez ar beneficia “în mare măsură de subvenții neloiale și reprezintă o amenințare de prejudiciu economic pentru producătorii de vehicule electrice din Europa.”
Aşa cum am menţionat, aceste taxe suplimentare sunt unele temporare, valorile finale urmând a fi stabilite după 2 noiembrie, dată la care ancheta Comisiei Europene va fi definitivată.
În prezent pentru toate maşinile importate din China se plătesc taxe vamale de 10% în Uniunea Europeană.
Decizia Comisiei Europene vine la o lună distanţă de la o decizie similar luată de Statele Unite ale Americii, în cazul americanilor taxele vamale pentru maşinile electrice importate din China ajungând de la 25% la 100%. Diferenţa este că în cazul americanilor decizia are rol mai mult de protecţie, în 2023 importându-se din ţara asiatică doar 2217 maşini electrice, în timp ce în cazul Uniunii Europene vorbim de alte cifre, China exportând în 2023 maşini electrice de peste 10 miliarde de euro.