Una dintre modalităţile clasice de a atrage clienţi noi este aceea de a oferi smartphone-uri în rate, de preferat şi cu o reducere de preţ şi fără dobândă. Un parteneriat de tipul win-win dacă mă întrebaţi pe mine.
Dar recent a apărut o nouă tehnică de marketing mai inteligentă, una care în teorie te blochează mai mult timp în curtea acelui operator.
Vodafone şi Orange (doar cei doi o promovează în prezent) vă oferă reduceri la abonament pe 24 de luni, dar, atenţie, smartphone-uri în rate fără dobândă pe 36 de luni (poate chiar şi cu o mică reducere de preţ). Tu ca viitor abonat eşti încântat de două ori: o dată că ai reducere la abonament şi a doua oară că ai o rată mică la telefon pe care o poţi duce fără probleme.
Dar v-aţi întrebat vreodată de ce diferenţa aceasta de 24 luni şi 36 de luni?
Această tehnică de marketing este una gândită împotriva procesului de portare. Cum în ultimii ani acest fenomen a luat amploare, operatorii puternic afectaţi au venit cu această soluţie (ştim din rapoartele oficiale că Digi Mobil atrage anual cele mai multe numere prin portare).
Haideţi să exemplificăm !
La început eşti atras printr-un abonament pe 24 de luni redus cu X% pe toată perioada contractuală şi cu smartphone cu X lei reducere şi rate fără dobandă pe 36 luni.
Este clar că în acest moment 24 de luni eşti blocat la acel operator, asta pentru că dacă pleci mai devreme trebuie să dai înapoi toate reducerile primite la început şi nu prea îţi convine. Asta o ştim deja de ani buni şi este foarte asumată.
După ce ai terminat cele 24 de luni de abonament redus, tu încă mai ai 12 rate de plătit la telefon. Ce faci în acest moment? Ai la dispoziţie 3 variante:
- te portezi la un alt operator fără penalităţi, dar eşti obligat să achiţi integral restul de 12 rate rămase;
- rămâi în continuare fără a face modificări, dar acum ai şi abonamentul la preţ întreg şi încă 12 rate la smartphone;
- prelungeşti abonamentul cu X% reducere cu încă 24 de luni şi mergi mai departe şi cu cele 12 rate rămase la telefon (spun pe 24 de luni, deoarece operatorii telecom nu prea oferă reduceri la abonament pentru 12 luni sau dacă oferă, sunt ridicol de mici).
Şi ce faci în această situaţie?
Varianta cea mai ieftină pentru tine este ultima şi este cea pe care ţi-o recomandă şi operatorul telecom (te ţine practic 48 de luni la el în ogradă). În plus, dacă ai fost bun platnic, îţi mai poate da un alt smartphone în rate dacă vrei şi tot aşa. Procesul poate continua la nesfârşit atât timp cât tu plăteşti la timp. Dacă eşti mulţumit de serviciile oferite şi negociezi cum trebuie, poate fi şi pentru tine decizia corectă (deci nu trebuie privită neapărat ca pe ceva greşit).
Şi uite aşa arată răspunsul industriei la procesul de portare. Nu zic că este bun sau rău pentru utilizator pentru că asta ţine de el şi de felul lui în care negociază, însă sunt destul de sigur că foarte mulţi nu fac acest lucru şi acceptă ce li se recomandă de către vânzători. Pentru operatori în schimb, acest sistem este unul care în teorie ar trebui să reducă numărul celor portaţi şi ar trebui să asigure un grad mai mare de predictibilitate la nivel de încasări.