Dacia rămâne o marcă foarte apreciată în Europa, raportul calitate-preţ fiind unul dintre cele mai mari avantaje ale brandului autohton.
În cel mai recent raport Jato Dynamics, cel aferente primul semestru din 2024, rezultatele Dacia sunt bune spre foarte bune. La nivel de marcă, Dacia ocupă locul 8 cu vânzări de 300.901 unităţi şi o creştere de 3%, iar greul din spatele acestor cifre este dus de doar două modele:
- Dacia Sandero (cea mai bine vândută maşină în Europa în prima jumătate a anului 2024 cu 143.596 unităţi şi o creştere YoY de 16%);
- Dacia Duster (unul dintre cele mai bine vândute SUV-uri din Europa în prima jumătate a anului 2024 cu 89.435 unităţi şi o creştere YoY de 3%).
Mai bine de 77% din totalul vânzărilor generate de Dacia în Europa sunt susţinute de cele două maşini. Pare destul de clar că Dacia Logan se chinuie rău, Dacia Jogger vinde, dar nu cât ar trebui, iar Dacia Spring a ieşit din clasamentul celor mai bine vândute modele electrice în contextul în care mai multe ţări au redus sau chiar au renunţat la diversele facilităţi guvernamentale.
Marea problemă pe care eu o văd este Dacia Logan, model care foarte probabil va fi retras în curând de pe piaţă. Din păcate Dacia Logan se vinde bine doar în România şi parţial în Maroc (nu este în Europa, însă ca idee), în rest aproape că nu există. Ştiu că în anumite ţări din Europa de Vest a fost şi retrasă din oferta comercială. Gândiţi-vă că Dacia a vândut sub 25.000 de unităţi de Logan în 2023, iar peste 14.000 au fost doar în România. Practic Dacia Logan nu există pe alte pieţe.
Este clar că Dacia trebuie să facă un refresh la nivel de modele, un aspect la care se lucrează de zor. Dacia Duster 3 este un exemplu proaspăt, la fel şi noua Dacia Spring, însă vor mai veni şi altele (Dacia Bigster, noua Dacia Sandero, Dacia C-Neo etc.).