De ce Black Friday-ul întins pe săptămâni de zile nu cred că-și are rostul?

22/10/2022

Am primit ieri un comunicat de la Flanco. Era legat de faptul că începe Black Friday și că perioada de desfășurare este…, 21 octombrie – 30 noiembrie.

Despre Altex nici nu mai spun, ei de o bună perioadă de timp au Black Friday de primăvară, vară, toamnă și iarnă.

Primul Black Friday în România a fost făcut de către eMAG și este preluat după o ideea din SUA, dar adaptat la nivel local. În SUA are loc în ultima zi de vineri din noiembrie. eMAG îl aduce la noi pe la mijloc de noiembrie și am văzut la ultimele ediții că și-au propus să livreze cât mai multe comenzi până la min-vacanța prilejuită de sărbătoarea Sfântului Andrei și Ziua Națională de 1 Decembrie.

Mă rog, eMAG are Crazy Days și alte promoții rulate peste an, iar unele reduceri de Black Friday în funcție de stoc le mai găsești și peste weekend-ul respectiv. Ceilalți jucători din piață se hazardează cu utilizarea acestui termen, deși se întinde pe săptămâni sau îl desfășoară în diferite momente din an.

Încearcă an de an să demonetizeze termenul și să ducă în desuetudine ideea de Black Friday.

Nu spun că eMAG este sfânt, dar măcar ei respectă ideea luată din afară. O zi cu promoții sub această titulatură. Nu o să deschid dezbaterea legată de prețuri, cum cresc înainte etc. Există o extensie în Chrome ce te poate ajuta, website-uri cu istoric al prețurilor. Nu trebuie să faci achiziții în mod impulsiv, te interesezi ce produs îți trebuie, urmărești review-uri și citești feedback-ul strâns de cei ce l-au cumpărat, îți faci o listă de favorite și urmărești evoluția prețului etc.

După o introducere kilometrică o să spun în opinia mea de ce Altex, Flanco etc nu o să aibă succes cu această strategie.

  1. Toată lumea știe că Black Friday-ul este ceva mai serios la eMAG, iar restul doar folosesc un termen fără sens. A fost haios Altex-ul cu BF-ul făcut pe anotimpuri. Ei mereu spun că au un business desfășurat anual, cu magazine fizice etc. De parcă, concurentul lor direct operează doar într-o zi de vineri…;
  2. Ofertele promovate sunt mediocre. eMAG are câteva produse-vedetă pe care le scoate în față, categorii noi de produse. Mereu este adus ceva nou în mix, ceva ce atrage atenția, interesul etc. În ziua respectivă ies puțin din nișa în care-i cunoaștem. La ceilalți este o ciorbă neîncălzită și veche. Altex & co încearcă să iasă în față cu promoții mai bune, fix când și eMAG-ul este în acțiune. Probabil, au vânzări mai bune, dar nu la nivelul înregistrat de eMAG;
  3. Black Friday trebuie să fie o zi. Puteau să spun că ei merg pe ce se întâmplă în SUA, lăsau eMAG cu BF-ul făcut mai devreme și se concentrau pe oferte cât mai bune în ultima zi de vineri din noiembrie. Nu le-ar fi ieșit din prima, dar se forma o oarecare așteptare și după câțiva ani ar fi înregistrat mai mult succes.
  4. Dacă vrei ca un termen precum Black Friday să nu mai aibă atracție, nu-l mai folosești în niciun context. Îl tragi pe linie moartă și dacă doar un vendor mare îl folosește, își pierde din putere. Mă uitam că și Profi are ceva reduceri – Black Week sau Black Month, am văzut ceva produse pe fundal negru la intrarea în magazin. Pur și simplu, a ajuns să fie substantiv comun, precum copie xerox, adidas sau scuteci pampers.
  5. Atenția oamenilor nu poate fi menținută pe săptămâni de zile. Nu stă nimeni să intre în mod periodic într-un magazin ca să descopere ce a mai fost pusă în promoțiile de BF. La eMAG este simplu, ai câteva zile înainte când descoperi lista de produse-vedetă, intri vineri de dimineață pe site și faci glume pe la job cu ce și-a cumpărat fiecare. 1 zi mai agitată și aia e. La ceilalți este necesar un efort îndelungat. Nu stă mai nimeni să facă asta. Este prea mare bătaie de cap și suntem prinși într-o agitație continuă.

Bineînțeles, secțiunea de comentarii vă stă la dispoziție. Repet, ce am mai scris și mai sus. Nu fac apologia eMAG. Pur și simplu, în opinia mea, ei se apropie de ce ar putea însemna un Black Friday. Și pentru cei ce spun că prețurile urcă, teoria conspirației etc, nu vă obligă nimeni să faceți achiziții în ziua respectivă. Puteți să săriți peste fenomen.

Aștept și comunicatul heirupist al ANPC cu amenzile date în această perioadă. Spun heirupist pentru că este doar marketing din partea lor, ar trebui să-și facă datoria întreg anul și nu doar câteva zile în preajma BF-ului.

Categorii
Tag-uri
Emil Dragotă
Co-Fondator al GADGET.ro; Pasionat de tehnologia mobilă, scrie review-urile pentru telefoane mobile, tablete, portabile, aparate foto & video, diferite gadgets etc. Utilizează Google Pixel 8 Pro, tableta Samsung Galaxy Tab S9 Ultra și Sony ZV-E10 pentru fotografiile și materialele video făcute la recenziile de pe site. Notebook-ul de gaming ASUS ROG Zephyrus M16 a fost transformat în desktop PC ad-hoc. Îi plac discuțiile civilizate bazate pe argumente.