Avem o vară fierbinte în industria aviaţiei, una a întârzierilor, a anulărilor şi a scandalurilor. Cât timp au existat restricţiile generate de pandemia COVID-19 companiile aeriene au fost lăsate în pace, fiecare a trecut peste criză cum a putut (sau cum a fost ajutată).
Din păcate de câteva zile în România avem o nouă dispută importantă, una între Blue Air şi ANPC. Totul pleacă de la amenda de 2 milioane de euro pe care compania aeriană românească low-cost a primit-o de la ANPC. Avem articole pe subiect aici şi aici.
Există totuşi o întrebare majoră care are nevoie de un răspuns: De ce doar Blue Air a fost amendată, în condiţiile în care şi alţi operatori low-cost precum Wizz Air şi Ryanair au anulat mii de zboruri şi au mii de pasageri de despăgubit ? Pentru cei care nu ştiaţi, Wizz Air şi Ryanair operează aproximativ 60% din tot traficul de pe Aeroportul Internaţional Henri Coandă.
Răspunsul la întrebarea de mai sus este foarte simplu: Cele două companii aeriene nu au sedii şi puncte de lucru pe teritoriul României, astfel că ANPC nu le poate amenda. Singurul lucru pe care ANPC îl poate face este să sesizeze instituţiile europene cu atribuţii în domeniu, iar acestea la rândul lor să sesizeze autorităţile competente din ţările de origine (Ungaria, respectiv Irlanda), în speranţa că acestea vor lua măsuri (cum a făcut ANPC-ul nostru cu Blue Air).
Simplu, nu ?