Niciodată nu m-am considerat jurnalist. Mi se pare a fi un statut care nu ar avea rost să-l asum. Lucrez de peste doi ani de zile la Gadget și am trecut prin tot felul de situații. Am încercat să învăț cât mai multe lucruri. Am făcut și greșeli inerente. Mă consider a fi pasionat de tehnologie și cam atât. Mă rog, nu despre asta vreau să discut în articolul de față.
Sunt zeci sau poate sute de evenimente la care am participat de-a lungul anilor și mă refer la lansări de produse sau servicii. La sesiunea de Q & A de la final mereu revin sistematic câteva întrebări din partea jurnaliștilor, a celor care lucrează în presa scrisă sau la site-urile mai vizibile din dot ro. Aș zice că au chiar un fel de fetish pentru ele, deși de fiecare dată primesc același răspuns invariabil. Nebunia cifrelor pe mine mă fascinează cât de repede revine în peisaj. Este un fel de fata morgana a presei tech.
1. Câte unități doriți să vindeți? Care este cota de piață? Care este procentul de piață pe care doriți să-l atingeți în anul următor?
Mai nimeni nu va spune clar că are un target de x unități. În primul rând că ar risca să fie penibili dacă-și propun să vândă cine știe câte produse și la final de an să trezesc că au rămas cu ele prin stocuri. Piața este volatilă. De multe ori nu poți ghici ce-și dorește un client. Sunt multe necunoscute în joc. Pe de altă parte pentru cota de piață sunt date oferite de IDC sau alte companii de profil pentru anumite nișe, segmente. Jurnalistul ar putea să se inspire de acolo. Cei care se află în top management se feresc să dea cifre, de multe ori nu le au nici ei în mod exact și mai ales pe ultimul trimestru sau pe an financiar în desfășurare.
2. Care sunt planurile companiei pentru anul viitor? Care sunt direcțiile spre care vă orientați?
Ok. Nu toate datele companiilor sunt publice. Sunt strategii pe care mi se pare logic să le păstreze clasificate. Datele astea fac parte din bucătăria lor internă și de multe ori ar putea fi folosite de concurență pentru a le dejuca planurile etc. Da. Vor da ceva indicații cu caracter general, dar nu le cere să-ți dea punct cu punct care sunt planurile lor detaliate.
3. Care este investiția și în cât timp doriți să o amortizați? Ce marja de profit aveti?
Investiția făcută în anumite servicii, deschidere de magazine ș.a.m.d s-ar putea să o dea oficial. Totuși, să îi întrebi de amortizare și alte bagatele de gen? Mai sunt întrebări întortocheate: Ce preturi creșteți ca să amortizați investiția? Nu ar avea niciun rost să ofere astfel de detalii, pur și simplu nu este în interesul companiilor să facă asta.
Mai sunt și alte nebunii sau variații pe aceeași temă. Mă amuză întrebările astea și pentru că vin din partea unor oameni cu experiență, cu ceva ani în spate și ar trebui să anticipeze că nu vor primi răspunsul dorit, că vor fi evitați cu grație sau brusc.