Kia are ceva experiență în domeniul EV, prima generație a modelului Soul în versiunea complet electrică fiind lansată în 2014, deci cu vreo 8 ani în urmă. Acum însă, Kia ridică mult ștacheta din segmentul mașinilor electrice prin introducerea crossover-ului EV6, ce este realizat pe o platformă complet nouă, dezvoltată în colaborare cu partenerul din concern, Hyundai. Platforma E-GMP (Electric-Global Modular Platform) se pare că este una excelent gândită, fiindcă atât Kia EV6, cât și fratele Ioniq 5, au primit până acum numeroase distincții la nivel local și mondial. Kia EV6 este, printre multe altele, Mașina Anului 2022 în România și în Europa.
În continuare vă voi prezenta pe larg o Kia EV6 2022 77 kWh Long Range RWD GT Line, una dintre cele mai echilibrate opțiuni din gamă.
Specificații pentru Kia EV6 2022 77 kWh Long Range RWD GT Line
Video
Clip video cu scurtă prezentare exterior și interior Kia EV6 2022 77 kWh Long Range RWD GT Line + accelerații 0 – 100, 0 – 150, 40 – 80, 60 – 120 și 80 – 130 km/h:
Design exterior și interior
Exemplarul de test și-a dorit să scoată în evidență că a primit premiile mai sus menționate, așa că pe laterale au fost aplicate câte două stickere pe lângă denumirea crossover-ului. Din partea mea, aceste abțibilduri au redus puțin din prezența mașinii, din designul elaborat și complex. În fine, mașina are un aspect pe care eu îl consider modern și cu evidente accente high-tech.
Nu cred că putem vorbi despre un design care să împace pe toată lumea, așa că fiecare își poate exprima opiniile în funcție de preferințe. Din partea mea, după câteva minute pe care ți le dedici analizei exteriorului, nu ai cum să nu apreciezi efortul depus de departamentul de design Kia în a prezenta o mașină de serie ce pare a fi un concept car încă în dezvoltare.
Partea frontală este ușor agresivă, din lateral observi imediat că designerii au colaborat cu inginerii spre a obține un coeficient aerodinamic cât mai redus, în timp ce zona posterioară este în mod clar unică. Nu cred că spatele unei Kia Ev6 poate fi asemănat cu al altei mașini.
Designul neconvențional vine și cu un minus. Vizibilitatea către spate, fie că vorbim despre ce vedem prin oglinda interioară, fie despre zona 3/4 spate, are mult de suferit. Pe de altă parte, oglinzile exterioare mari îți oferă o perspectivă largă.
În plus, designul acestor elemente a fost atent studiat spre a fi atât atractive, cât și eficiente aerodinamic. Mai mult, în fiecare dintre cele două oglinzi exterioare este integrată câte o cameră video ce afișează în mod automat imaginea captată atunci când semnalizezi intenția de a schimba direcția. Imaginile sunt afișate pe ecranul panoului de bord și elimină posibilitatea de a nu observa ce se întâmplă în unghiul mort. O tehnologie pe care mi-ar plăcea să o văd pe cât mai multe mașini, fiindcă este cu adevărat utilă.
Înăuntru, Kia EV6 păstrează linia high-tech de afară, dar vine cu un layout minimalist, care eliberează mult loc de jur-împrejur, creând astfel multe spații de depozitare.
Bordul propune două ecrane mari, de câte 12.3 inch fiecare, așezate unul în prelungirea celuilalt. Primul reprezintă panoul de bord, al doilea este pentru interacțiunea cu sistemul de infotainment. Alte ecrane mai sunt și pentru comenzile sistemului de climatizare (afișate standard), care însă își pot schimba funcțiile devenind butoane de acces rapid către navigație, audio etc.
Nota evidentă high-tech este susținută și de iluminarea ambientală, cu multiple fâșii subțiri așezate oblic, care se asortează perfect cu liniile de pe bord, cotiera centrală ș.a.m.d.
Materialele, asamblarea și finisarea sunt demne de clasa premium. De fapt, Kia EV6, prin tot ce face, se duce în mod clar în segmentul premium. Nu doar ambianța, ci și modul de rulare și tehnologiile de la bord o trimit evident către acea zonă.
Dacă vorbim despre spațiu, ei bine este din plin în orice direcție. În cazul meu, la 1.95 metri înălțime, am avut ceva probleme cu spațiul la cap, dar asta în special din cauza trapei ce răpește circa 5 cm, adică fix cât aveam eu nevoie spre a nu atinge plafonul.
Pe de altă parte, poziția la volan poate fi ajustată cum rar am mai întâlnit. Reglajele electrice ale scaunelor față sunt dintre cele mai extinse, nu prea ai cum să nu așezi șezutul și spătarul pe placul tău. Scaunele sunt foarte confortabile, dar oferă și o susținere laterală optimă. Mai mult, la doar o apăsare de buton, scaunele față pot trece în poziția ”Premium Relax” (o poziție gen șezlong) și își permit astfel o poziție de relaxare atunci când aștepți să se încarce bateria, de exemplu.
Bancheta spate permite și ea o ședere foarte confortabilă, fiind generos dimensionată. Poți regla poziția spătarului în 5 trepte, în timp ce spațiul la cap este singurul ce poate pune ușoare probleme persoanelor de peste 1.85 m înălțime. În rest, loc din belșug, cu enorm de mult pentru picioare și mai mult decât suficient pe lățime, atât cât să poată sta liniștiți 3 adulți.
Portbagajul are un volum mai mic decât te-ai aștepta având în vedere clasa din care face parte mașina. Cei 520 l (490l atunci când alegi excelentul sistem audio Meridian) sunt însă cuprinși într-o formă regulată, în timp ce accesul este facil, deschiderea hayonului fiind largă. Rabatarea fracționată a spătarului banchetei creează o suprafață plană de încărcare.
Motor și cutie de viteze
Kia EV6 poate fi aleasă momentan în 4 configurații pentru motor și transmisie. Există modelul cu tracțiune spate și motor de 169.8 CP sau 228.6 CP (precum modelul de față), precum și două opțiuni cu tracțiune integrală (două motoare, câte unul pentru fiecare punte) – cu putere și cuplu combinate de 172.6 CP / 605 Nm sau cu 239.3 CP / 605 Nm.
Revenim la ale noastre și vă explic cum se simte Kia EV6 2022 77 kWh Long Range RWD GT Line la drum. Motorul are suficiente resurse spre a imprima o dinamică cel puțin rezonabilă mașinii, dar nu poți trece cu vederea că ești la volanul unui EV de peste 2 tone la gol.
Simți mereu prezent cuplul maxim de 350 Nm, întrucât este disponibil de la cea mai ușoară atingere a accelerației. Totuși, nimic nu se întâmplă brutal, motorul împinge fără a genera șocuri ori ruperi evidente de ritm.
Așa cum este obișnuit la orice EV, motorul nu se face auzit aproape deloc, dar la Kia EV6, dacă alegi modul de rulare Sport, poți primi prin difuzoare un sunet accentuat al motorului electric. Poți, de asemenea, să alegi dintre câteva alte genuri de sunet artificial care să acompanieze apăsarea accelerației. Eu am preferat să dezactivez aceste sunete, fiindcă nimic nu se compară cu liniștea tipică dintr-un EV.
Selectorul rotativ al cutiei de viteze este ingenios amplasat pe consola centrală suspendată. Este mult spus cutie de viteze, întrucât, ca la cea mai mare majoritate a EV-urilor, transmisia puterii către roți se face în mod direct, după aplicarea unei rate de demultiplicare, desigur. Am putea spune că există o singură treaptă de viteză, de fapt un controller electronic se ocupă de cum este transmisă puterea de la motor la roți.
Ținută de drum, performanțe și consum
Kia EV6 a primit o ținută de drum axată în primul rând pe dinamică, mașina se simte sportivă. Suspensia trece elegant peste gropile scurte, dar trimite ceva șocuri după ce tratează cam brusc denivelările medii și lungi. Singur în mașină simți ceva mai accentuat acest comportament, pentru ca atunci când ai în mașină alte 3 persoane și ceva bagaje, suspensia să devină mai suplă, evident mai confortabilă.
Pe cel din spatele volanului, Kia EV6 îl implică, șoferul se simte în control deplin chiar și atunci când abordează un stil sportiv de conducere. Propulsia face ca roțile frontale să fie scutite de reacțiile tipice ale mașinilor cu tracțiune față, așă că direcția te ajută mereu să te înscrii perfect pe trasa dorită. Asistarea volanului este bine dozată, pe Sport ai parte și de ceva feedback, chiar dacă nu este totul pe atât de natural pe cât ți-ai putea dori.
Propulsia îți permite și ceva extravaganțe. Am decuplat controlul tracțiunii și ESP-ul (ce însă tot mai taie uneori din avânt) și m-am jucat puțin din accelerație cu spatele mașinii, trimițându-l pe o trasă mai largă decât cea desenată de roțile față. Mai simplu spus, Kia EV6 mi-a permis niște derapaje controlate, mici power slider-uri ce nu mi-au dat deloc emoții, mașina fiind ușor de controlat. Sincer, m-am distrat mult pe serpentine cu acest crossover.
Performanțele nu sunt tocmai de mașină sport, dar sunt la nivelul a ce ofereau acum câțiva ani hot hatch-urile. Kia EV6 2022 77 kWh Long Range RWD GT Line nu se face de râs cu accelerația de la 0 la 100 km/h, având nevoie de 7.3 secunde pentru acest sprint. Cred că s-ar fi putut tăia câteva zecimi de secundă din această durată dacă mașina ar fi plecat de pe loc mai tare, mai cu avânt.
În ceea ce privește viteza maximă, pentru un EV totul este în ordine. Ba chiar sunt multe mașini electrice care sunt limitate la mai puțin de cât poate Kia EV6 2022 77 kWh Long Range RWD GT Line. 185 km/h sunt suficienți pentru orice situație, mai ales că în țara noastră astfel de viteze te lasă fără permis inclusiv pe autostradă.
Ajungând la consum, trebuie să recunosc că Kia EV6 2022 77 kWh Long Range RWD GT Line m-a impresionat. Pentru o mașină de peste 2 tone să reușească fără foarte mari sacrificii un consum de 15.6 kWh este excelent, zic eu. La un astfel de consum autonomia ar putea ajunge până spre 500 km, adică fix cât anunță Kia ca maxim în fișa tehnică.
La un parcurs absolut normal, ce nu a presupus compromisuri, în care am rulat și cu 110 – 120 km/h, am făcut depășiri rapide, am obținut un consum mediu de 19.2 kWh, ceea ce ar conduce la o autonomie de circa 400 km. Din nou, foarte bine, având în vedere că acesta este un consum ce nu presupune absolut nicio concesie din partea șoferului.
Consumul maxim pe care Kia EV6 2022 77 kWh Long Range RWD GT Line l-a generat într-un trafic bară la bară din București, în care nu am putut pune la lucru extrem de eficientul sistem de recuperare a energiei de la decelerare, a fost de 24.8 kWh. Autonomia ar fi în atare situație de aproximativ 300 km.
Dacă vorbim despre viteza de încărcare, Kia EV6 2022 77 kWh Long Range RWD GT Line poate trage energie cu până la 250 kW dintr-o stație DC ce poate genera atât. Cu așa putere bateria se încarcă de la 10 la 80% în doar 18 minute! La o stație DC de 50 kW, mașina are nevoie de 73 de minute pentru aceleași 70 de procente.
Stațiile AC de 11 kW duc bateria de la 10 la 100% în 7 ore și 20 de minute, în timp ce același procent este atins la o priză casnică de 230V/12A după 32 de ore și 45 de minute. Da, în mod clar priza normală nu reprezintă nici pe departe alegerea corectă pentru a încărca o Kia EV6 2022 77 kWh Long Range.
Tehnologie și siguranță
Aici este un alt capitol la care Kia EV6 2022 77 kWh Long Range RWD GT Line punctează bine de tot și demonstrează că poate concura fără probleme în segmentul premium.
Dacă tot am vorbit mai sus puțin despre încărcare, atunci trebuie să încep cu asta și să vă spun că în mașină există o priză normală ce poate oferi curent cu maxim 250V / 16A, amplasată la baza banchetei spate, dar mai ai o opțiune pentru a da energie electrică de la mașină către alți consumatori. Când bifezi opțiunea V2L (Vehicle to Load) primești pe lângă priza menționată și un modul ce se cuplează la slotul de încărcare al mașinii. Și de aici mașina oferă tot curent AC la maximum 250V cu o putere de până la 3.6 kW.
În ceea ce privește sistemele de la bord, orice Kia EV6, chiar din echipările de bază, aduce standard cele 2 ecrane de câte 12.3 inch. Primul reprezintă panoul de bord, ce poate fi personalizat destul de intens ca informații ce sunt afișate pe centru, al doilea este pentru sistemul multimedia.
Poze cu panoul de bord de pe Kia EV6 2022 77 kWh Long Range RWD GT Line:
Poze cu interfața sistemului de infotainment de pe Kia EV6 2022 77 kWh Long Range RWD GT Line:
Așa cum puteți observa din imaginile de mai sus, totul arată excelent pe cele două ecrane, rezoluția și grafica fiind la un nivel înalt. Sistemul multimedia preia comenzile cu o mică întârziere, dar aceasta este constantă, să zic așa, și te obișnuiești imediat. Practic, pare că așa au vrut cei de la Kia să se desfășoare interacțiunea cu ecranul, nu totul se întâmplă instant, dar nici deranjant nu este nimic.
Sunt foarte multe sisteme de care aș putea vorbi aici, dar asta ar însemna să duc acest capitol la o dimensiune imensă. Mai vorbesc aici despre sistemul de recuperare a energiei de la decelerare ce poate fi activat în mai multe trepte, din padelele din spatele volanului. Dacă duci la maximum recuperarea, activezi de fapt modul iPedal ce presupune de fapt rularea în modul one-pedal drive. Ce este extrem de interesant la iPedal este că reacționează în funcție de traficul din față și de configurația drumului (curbe, înclinări). Așadar, alege dacă să recupereze la maxim energie, aplicând o forță de decelerare intensă dacă te apropii de vehiculul din față sau, din contră, lasă mașina să ruleze în mod coasting în funcție de situație. Eu am mers cu modul iPedal activat cam 90% din timp fiindcă este optimizat la fix și este foarte intuitiv.
Dotările de confort, ce sunt disponibile pe orice Kia EV6, chiar de la echiparea de bază AIR, includ jante din aliaj pe 19 inch, faruri full LED cu senzori de lumină și HBA (High Beam Assist), oglinzi reglabile, încălzite și rabatabile electric, tapițerie piele ecologică + stofă, lumini ambientale cu LED, geamuri electrice față și spate, volan îmbrăcat în piele, climatizare automată pe 2 zone și cele 2 ecrane de 12.3 inch despre care am vorbit deja.
Echiparea GT Line plusează cu faruri LED cu fază lungă adaptivă, tapițerie din piele întoarsă, scaune față cu reglaje electrice și memorare poziție pentru cel al șoferului cu trecere automată în poziția Premium Relax, diferite ornamente premium printre care și pedale din aliaj, oglindă eletrocromată, încărcare wireless pentru smartphone ș.a.
Mașina de test a venit echipată cu majoritatea pachetelor de opțiuni așa că a adus și jante pe 20 inch, trapă acționată electric, scaune față încălzite și cu ventilație în 3 trepte, scaune spate încălzite, volan încălzit, mânere exterioare cu funcție de glisare automată către exterior, portbagaj cu deschidere automată din telecomandă, sistem audio Meridian și Head-up Display cu funcții AR (Realitate Augmentată – îți trasează pe afișajul HUD linii de ghidaj pe care să le urmezi când folosești sistemul de navigare, linii ce par ”desenate” pe drum).
Din punct de vedere al siguranței, Kia EV6 a fost testată de Euro NCAP după standardele din 2022 și a primit maximul de 5 stele direct pentru echiparea standard. Scorurile au fost excelente, cu 90% pentru protecția adulților, 86% pentru protecția copiilor, 64% pentru pietoni și alți participanți vulnerabili la trafic și 87% pentru sistemele de siguranță și asistare.
Ca echipamente standard pentru siguranță, orice Kia EV6 vine cu airbaguri frontale și laterale față, airbaguri cortină față și spate plus airbag în scaunul dreapta față (pe interiorul spătarului) care să protejeze împotriva ciocnirii celor doi pasageri față, discuri de frână pe 18 inch față și spate, ABS, ESC (echivalentul ESP), BAS (Brake Assist System), HAC (Hill Assist Control), MCB (Multi Collision Brake), VSM (Vehicle Stability Management – util atunci când remorchezi o rulotă, de exemplu), pilot automat inteligent cu funcție stop and go în funcție de traficul din față, sistem avansat de menținere a benzii de rulare, sistem avertizare atenție șofer, sistem de asistare pentru evitarea coliziunii frontale cu vehiculul, pietonul sau biciclistul din față, sistem inteligent de limitare a vitezei, sistem de asistare pentru evitarea coliziunilor laterale în intersecții și la viraje (FCA-J), senzori de parcare spate, cameră video pentru marșarier cu grafică de ghidare, sistem automat de asistare a șoferului la rularea pe autostradă prin preluarea funcțiilor volanului, accelerației și frânei în vederea menținerii vitezei setate de șofer, a distanței față de vehiculul din față și a centrului benzii de rulare (HDA – Highway Driving Assist) și alte câteva.
Exemplarul de test a primit toate opțiunile posibile pentru siguranță și astfel adaug listei de mai sus senzori de parcare față și spate, sistem de vedere la 360 de grade, sistem de avertizare și asistare pentru evitarea coliziunii cu automobilele aflate în punctul mort cu afișare pe panoul de bord, HDA II ce adaugă față de HDA asistență la schimbarea benzii de rulare, sistem de asistare pentru evitarea coliziunilor laterale în intersecții, la viraje și la traversare (FCA-JX), sistem de asistare evitare coliziune cu spatele în momentul parcării sau ieșirii din parcare și sistem automat de asistare la parcarea cu spatele controlabil de la distanță prin telecomandă (direcție înainte/înapoi).
Preț
Kia EV6 2022 77 kWh Long Range RWD GT Line – de la 55.466 Euro cu TVA. Cu aplicarea reducerilor prinse în programele Rabla și Rabla Plus, prețul rămâne de 43.997 Euro cu TVA. Mașina de test, una complet echipată, costă 63.568 Euro cu TVA, înainte de a scădea cei până la 11.469 Euro din programele Rabla și Rabla Plus (52.099 Euro cu TVA).
Concluzii
Deși am scris mult de tot despre Kia EV6 2022 77 kWh Long Range RWD GT Line tot au mai rămas câteva detalii neacoperite. Nu am vorbit despre modurile de rulare – Normal, Eco și Sport, ce schimbă ușor caracterul mașinii, nu v-am spus despre capacul portului de încărcare ce se deschide / închide electric, despre mânerele exterioare ale ușilor ce ies la iveală când le deblochezi și despre alte câteva chestii ce ar fi meritat menționate. Ideea de bază rămâne însă aceeași: dacă nu iei contact cu Kia EV6 sunt mari șanse să o subestimezi, să crezi că este prea scumpă raportat la ce oferă. Doar că pe măsură ce o descoperi în esență, îți rămâne în minte drept una dintre cele mai reușite mașini ale momentului și nu doar dintre cele electrice, ci la modul general.
Cele mai importante puncte pro și contra pentru Kia EV6 2022 77 kWh Long Range RWD GT Line:
PRO
- calitate înaltă de fabricație, materiale și finisări excelente, ambianță premium;
- spațiu mult la picioare și pe lățime, scaune și banchetă confortabile;
- autonomie extinsă, posibilitate de încărcare rapidă cu până la 250 kW, posibilitatea de a opta pentru funcție V2L (Vehicle to Load);
- ținută de drum sportivă;
- multă tehnologie la bord, bine echipată încă din dotarea standard, foarte bine pe partea de siguranță și asistență.
CONTRA
- spațiul la cap nu este cel mai grozav, iar portbagajul putea avea un volum ceva mai mare;
- suspensia reglată ferm poate fi deranjantă pentru unii (deși lucrează rafinat, cei ce prețuiesc în primul rând confortul nu vor fi convinși);
- vizibilitatea către spate este slabă (luneta puternic înclinată și îngustă plus linia laterală a geamurilor spate ce urcă la final limitează câmpul vizual spate și 3/4 spate).