Trebuie spus că producătorii auto clasici europeni au pierdut startul în lupta pentru supremaţie în noua eră, cea a maşinilor electrice. Peste 15 ani de acum încolo nu vom mai putea cumpăra decât maşini electrice şi tare îmi este că piaţa va fi invadată de branduri despre care în prezent nu avem habar sau nici măcar nu au apărut încă.
Avantajul Chinei este unul enorm în prezent, chiar dacă Tesla rămâne cel mai apreciat producător în acest segment (cu toate că şi Tesla are fabrică funcţională în Shanghai şi încă una în construcţie).
Piaţa europeană este deja asaltată de oferte atrăgătoare ale celor mai importante companii chineze, iar cota de piaţă a acestora a crescut semnificativ în ultima perioadă. În frunte cu producători precum Dongfeng Motor Corporation, SAIC Motor, FAW Group, BYD sau Changan Automobile, vânzările de modele chineze au explodat.
Conform unui studiu al Schmidt Automotive Research făcut în 18 cele mai mari pieţe auto din Europa, cota de piaţă a mărcilor chineze a evoluat astfel:
- 2019 – cotă de piaţă de 0.5% din totalul maşinilor electrice vândute;
- 2021 – cotă de piaţă de 3.9% din totalul maşinilor electrice vândute;
- 2023 (primele şapte luni) – cotă de piaţă de 8.2% din totalul maşinilor electrice vândute.
Observaţi că în patru ani cota de piaţă a crescut de la aproape nimic, la una cu aproape două cifre.
Lucrurile vor evolua în continuare pe aceeaşi pantă ascendentă în contextul în care mărcile chinezeşti intră oficial pe din ce în ce mai multe pieţe, preţurile sunt bune, iar calitatea a ajuns la un nivel destul de ridicat.