Mazda CX-3 2018 Takumi G121 M6 4×2 – review

03/12/2018

Ca fost proprietar de Mazda 3, model BL 2013, trebuie să recunosc că am fost tare încântat când reprezentanții din țara noastră ai producătorului nipon au inițiat colaborarea cu site-ul nostru. Asta înseamnă că de acum înainte veți vedea pe Gadget.ro și review-uri ale mașinilor Mazda.

Începem seria cu o Mazda CX-3 2018 în echipare Takumi, cu motor pe benzină de 2.0 litri, cutie manuală în 6 trepte și tracțiune 4×2.

Specificații pentru Mazda CX-3 2018 G121 M6 4×2

Specificatii Mazda CX-3 2018 G121 M6 4x2

Design exterior și interior

Mazda CX-3 este la prima generație în gama constructorului japonez și reprezintă propunerea acestuia în clasa SUV-urilor de segment sub compact. Este concurent direct pentru Renault Captur, Ford EcoSport, Peugeot 2008, Opel CrosslandX, Toyota CH-R sau Honda HR-V, printre alții.

Nu știu câți dintre voi apreciază linia de design Kodo – Soul of Motion lansată de Mazda în 2010 odată cu prima generație Mazda CX-5. Eu recunosc că admir cu fiecare ocazie orice model Mazda din noua gamă, așa că același lucru îl pot spune și despre CX-3.

Liniile simple, aspectul curat, fără elemente extravagante, cu muchii puține, dar clare, cu suprafața vitrată redusă raportată la caroserie, atrag în mod natural. Mazda CX-3 propune o alură de coupe cu 4 uși, cu geamurile laterale spate ce urcă mult către zona lunetei. Mânerele portierelor spate nu sunt disimulate, ci lăsate la locul lor în mod convențional.

Locul de prindere al oglinzilor exterioare este ceva mai special, deja o semnătură Mazda din acest punct de vedere. Mi-a plăcut dimensiunea lor, îți oferă o vedere largă către zona spate, necesară mai ales că în oglinda interioară nu observi prea multe din cauza lunetei foarte înguste.

Mazda CX-3 2018 poate fi aleasă și cu tracțiune integrală, iar cei ce o vor scoate în afara drumurilor amenajate vor aprecia protecțiile din plastic negru din jurul pasajelor roților, precum și pragurile ori zonele inferioare ale barelor față și spate din același material.

Grila față masivă destul de agresivă ca design este decorată cu mult crom ce se prelungește în lateral până la faruri. În spate avem evacuare dublă cu elementele finale cromate între care este ceea ce se vrea a fi un difuzor de aer discret, destul de greu de observat.

Intrăm înăuntru și observăm un layout modern, original, cu câteva elemente ce n-au cum să nu placă. Sunt chestii de detaliu, precum gurile de ventilație rotunde al căror flux de aer poate fi controlat prin rotița din centru.

Mai avem câteva elemente din plastic ce imită fibra de carbon la perfecție și care se simte plăcut la atingere. Apoi putem vedea zona îngustă de bord acoperit cu piele, cu cusături la vedere. Aici este cam singura porțiune moale din interior, doar cotiera centrală și cele de pe portierele față mai au burete. În rest, numai plastic tare, care, deși nu pare chiar cel mai ieftin, nu este nici de cea mai bună calitate. Construcția generală este însă solidă, cu finisări atente, fără lufturi mari sau muchii tăioase.

Era să uit de instrumentarul de bord, inspirat parcă de cel al motocicletelor de viteză. La această senzație contribuie și zona de deasupra ceasurilor de bord, al cărei ”cozoroc” se aseamănă cu micul ”parbriz” după care se ascund de vânt riderii motoarelor supersport.

Spațiul interior este foarte generos în față, chiar nu am avut de ce să mă plâng. Poziția la volan poate fi ajustată pe distanțe mari. Poate fi aleasă o poziție de conducere extrem de joasă. Eu, la 1.95 m înălțime, mai aveam cam 10 cm deasupra capului până la plafon. Scaunele față sunt foarte confortabile, mari și moi, totuși parcă mi-ar fi plăcut o idee mai tari.

În spate nu mai este aceeași poveste, doar pe înălțime este spațiu relativ decent. În rest, la picioare persoanele mai înalte de 1.75 metri vor avea probleme, iar pe distanțe lungi 3 pasageri se vor simți foarte înghesuiți pe lățime. Fixarea unor scaune de copii este și ea dificilă din cauza deschiderii înguste a portierelor spate.

Portbagajul nu este nici el unul de lăudat, cu 350 de litri este cam la limita inferioară a clasei. Deși avem podea dublă, deschiderea mică va face dificilă introducerea obiectelor voluminoase. Și bagajele grele vor pune probleme din cauza înălțimii mari de la care începe deschiderea portbagajului.

Motor și cutie de viteze

Mazda este printre ultimii constructori pentru care era downsizing-ului nu a înceupt. Iar asta mă bucură nespus, căci în ultimul timp nu am mai avut ocazia să conduc o mașină echipată cu motor pe benzină aspirat natural.

Și bucuria avea să fie și mai mare când am descoperit un motor de 2 litri ce trage excelent, de la orice turație, pe întreaga plajă, până sus, la peste 6000 rpm. Niciodată nu pare a se forța, asta și din cauză că are de mișcat o mașină de 1.25 tone, deci nu foarte grea.

Puterea maximă este de doar 121 CP la 6000 rpm, așadar motorul nu este nici pe departe forțat. Cuplul nu este uriaș, cum s-ar fi putut obține prin supra alimentare, însă este mai mult decât suficient. Cu 206 Nm disponibili de la 2800 rpm, Mazda CX-3 2018 este sprintenă, reprizele sunt bune indiferent de treapta de viteză aleasă.

Un motor pe cale de dispariție, care însă se poate bate de la egal la egal cu oricare dintre concurenții de cilindree mică, cu putere asemănătoare rezultată în urma supra alimentării.

Motorul se aude în habitaclu doar la turații de peste 3000 rpm și în sarcină, în rest toarce liniștit sub capotă. Mazda Cx-3 2018 este bine antifonată, nici la viteze mari nu ești deranjat de zgomot excesiv de la pneuri ori de la vânt.

Când un motor atât de reușit vine în combinație cu o cutie manuală cu 6 trepte excelent etajate, plăcerea este și mai mare. Levierul cutiei este mai degrabă un joystick cu ajutorul căruia selectezi de fiecare dată exact treapta dorită. Parcă îți vine să schimbi vitezele chiar și atunci când nu este nevoie, asta doar de dragul de a te juca cu acest joystick.

Spuneam că și etajarea cutiei este optimă. Datorită cuplului suficient de ridicat al motorului și disponibil jos (pentru un motor aspirat) treptele nu trebuie schimbate atât de des pe cum mă așteptam. Ultimele trepte sunt lungi, bune pentru rularea economică la viteze mari. La 130 km/h, în treapta a șasea, acul turometrului stă la doar 2800 rpm.

Ținută de drum, performanțe și consum

Mazda este recunoscută pentru ținuta de drum sportivă pe care o imprimă mașinilor sale. Indiferent de model, când alegi Mazda o faci și pentru că îți place să conduci dinamic, pentru că vrei să simți o conexiune cu mașina.

Iar asta primești inclusiv de la Mazda CX-3 2018. Recunosc că am fost surprins de nivelul de confot oferit de suspensia acestui crossover, mă așteptam la un comportament mult mai ferm. În schimb, indiferent de denivelări, mici, mari, adânci sau doar crăpături în asfalt, Mazda CX-3 2018 se comportă admirabil. De-a dreptul excelent, aș spune chiar cu reale valențe premium din acest punct de vedere. În plus, niciun fel de zgomote ciudate de la funcționarea suspensiei, totul este bine ținut sub control.

Cum este atunci cu ținuta de drum dinamică? Ei bine, este și așa ceva din plin. Chiar dacă ruliul este destul de evident în curbele atacate în forță, ești tot timpul în control și niciodată nu te simți în nesiguranță. La asta contribuie enorm și direcția precisă, corect asistată, ce-ți permite alegerea exactă a trasei dorite.

Mazda CX-3 2018 este un micuț SUV ce-ți oferă mult, foarte mult confort, dar care este, în același timp, suficient de dinamic atunci când îți dorești asta. Garda la sol ceva mai ridicată înfrânează excesele sportive, dar ajută mașina să facă față pe drumurile neamenajate. Asta nu însemnaă că te poți aventura în off road serios cu o Mazda CX-3 2018, cu atât mai mult atunci când nu ai nici varianta cu tracțiune integrală. Aceasta este disponibilă doar cu motorizarea mai puternică pe benzină, cea de 150 CP, sau cu motorul diesel de 1.8 litri.

Pe partea de performanțe, Mazda CX-3 2018 cu motor pe benzină de 2 litri și 121 CP oferă o accelerație de pe loc până la 100 km/h în 9 secunde. Eu am făcut câteva încercări și am obținut nu de puține ori valori ceva mai mici de atât.

Clip video cu accelerația 0 – 100 km/h și reprize Mazda CX-3 2018 G121 M6 4×2

httpvh://youtu.be/EKs23NqGeHU

Motorul ce trage extrem de liniar și în forță de la orice turație face ca Mazda CX-3 2018 G121 M6 4×2 să ofere reprize bune în orice treaptă de viteză. Puteți vedea în clipul de mai sus exemple în acest sens.

Viteza maximă este de 192 km/h, nimic exagerat, dar suficient de bine pentru un SUV sub compact.

Un alt capitol la care Mazda CX-3 2018 G121 M6 4×2 m-a impresionat a fost cel legat de consum. Cred că este singura mașina cu care am obținut un consum mediu mai mic decât cel oficial. Dacă în fișa tehnică este pusă o valoare de 6.2 l/100 km în dreptul consumului mediu, eu am obținut, după vreo 400 km rulați, doar 6 l/100 km. Trebuie să menționez că am mers mereu normal, fără mari excese, dar nici economic n-am ales să fiu.

Excelent consumul real al acestui automobil. Astfel, cei care încă sunt vrăjiți de consumurile promise de micile motoare turbo pe benzină ar trebui să știe că un 2 litri aspirat, de bună calitate, se descurcă excelent în viața reală.

Tehnologie și siguranță

Aici este pentru prima oară când spun că mi-ar fi plăcut o Mazda CX-3 2018 mai bine dotată, căci nu voi avea prea mult de povestit. Mașina de test a venit în echipare Takumi, cam a treia versiune în gamă, peste aceasta fiind alte trei variante cu mult mai multe opțiuni la pachet.

Așadar, Mazda CX-3 Takumi aduce jante de 18 inch, senzori de ploaie, de lumină și de parcare spate, scaune față încălzite, geamuri fumurii spate și recepție digitală radio (DAB) peste ceea ce primești standard pe a doua versiune de echipare, cea denumită Challenge. Aceasta aduce, printre altele, aer condiționat automat, sistem de infotainment cu unitate de comandă HMI și ecran tactil de 7 inch, pilot automat, Bluetooth, oglindă interioară electrocrom, oglinzi încălzite și rabatabile electric, frână de parcare electrică, buton de pornire motor, sistem i-STOP.

Așadar, nu foarte multe sisteme de confort despre care să vă spun câte ceva. O să vorbesc puțin despre sistemul de infotainment de pe Mazda CX-3 2018 Takumi. Afișează informațiile pe un ecran de 7 inch, ce suportă control tactil. Totodată, sistemul poate fi operat și prin intermediul unui joystick și a unor butoane fizice ce mi-au amintit de sistemul iDrive de la BMW.

Meniul sistemului de infotainment este simplu, cu pagina de pornire cu iconuri interesante și tanziții plăcute între ecrane. Indiferent dacă controlăm sistemul prin touchscreen sau prin unitatea de comandă HMI există o ușoară întârziere între comanda dată și momentul în care sistemul reacționează. Noi îi spunem simplu lag și, din păcate, se simte mai mereu prezent în interfața sistemului de infotainment de pe Mazda CX-3 2018. Nu-i chiar o problemă, dar mi-ar fi plăcut să fie ceva mai sprinten. Nici rezoluția ecranului de 7 inch nu este ridicată, totul apare ușor pixelat.

Galerie cu capturi de ecran din interfața sistemului de infotainment de pe Mazda CX-3 2018 Takumi:

Nu am înțeles de ce nu se oferă în această echipare o cameră video de marșarier, atât timp cât avem deja un display generos de 7 inch. Noroc că există senzori de parcare spate, fiindcă, așa cu am spus deja, prin lunetă nu vedem prea mult.

Pe partea de siguranță Mazda CX-3 a fost testată în 2015 de Euro NCAP, după standardele acelui an, și nu a reușit să obțină maximul de 5 stele. Deși a primit un scor de 85% pentru pasagerii adulți, de 79% pentru copii și de 84% pentru pietoni, MAzda CX-3 a pierdut multe puncte la sistemele de asistență, unde a obținut doar 64%. Cu acest punctaj a trebuit să se mulțumească cu doar 4 stele la testele de impact.

În 2018, Mazda CX-3 aduce standard din echiparea de bază: ABS, EBD, EBA, TCS, DSC (Dynamic Stability Control – același lucru cu ESP), asistență la plecarea din rampă, G-Vectoring Control, senzori monitorizare presiune în pneuri, sisteme ISOFIX pentru scaune copii și 6 airbaguri (frontale și laterale față, tip cortină pentru față și spate). Echiparea Challenge plusează cu asistent inteligent de frânare în oraș (SCBS), în timp ce abia pe echiparea de vârf Revolution Top ai parte și de pilot automat adaptiv, de asistent inteligent de frânare, faruri adaptive cu fază lungă automată, sistem de recunoaștere semne de circulație, asistent inteligent frânare în oraș la mersul cu spatele și sistem de alertă șofer.

Preț

Mazda CX-3 2018 Takumi G121 M6 4×2 – 18.790 Euro cu TVA.

Concluzii

Mazda își dorește ca pe viitor să se poziționeze pe piață ca și constructor de mașini premium, iar asta înseamnă că și prețurile se vor duce ușor-ușor în acea zonă. Asta nu este însă atât de evident în cazul modelului CX-3. Nu, nu este ieftin, însă nici cel mai scump dintre competitori nu este.

Are foarte multe atuuri de partea sa, unul dintre ele fiind modul în care te face să te simți la volan. Foarte confortabilă, însă suficient de dinamică la nevoie, cu un motor pe benzină de cilindree mare (pentru aceste vremuri), aspirat natural, ce poate fi considerat deja exotic, și o cutie manuală extrem de plăcută în exploatare, Mazda CX-3 îți aduce de fiecare dată un zâmbet pe buze. La asta contribuie mult și direcția exactă, corect asistată.

Cu un design plăcut atât la exterior, cât și la interior, unde anumite elemente chiar s-ar încadra în zona premium, acest micuț SUV creează o bună impresie de la primul contact. Nu mi-a plăcut că este prea mult plastic tare, însă construcția este solidă, cu finisări atent lucrate.

Sistemul de infotainment ar merita un update, căci uneori se mișcă lent, iar dacă vrei ceva mai multă tehnologie la bord trebuie să te duci neapărat către echipările de top, unde și prețul trece de 25.000 de Euro.

Cele mai importante puncte pro și contra pentru Mazda CX-3 2018 Takumi G121 M6 4×2:

PRO

  • ținută de drum excelentă, mașina este foarte confortabilă, dar și dinamică în același timp;
  • ansamblu motor și cutie de viteze manuală foarte reușit, ambele plăcute în exploatare;
  • consum real foarte bun, poți obține ușor cifrele oficiale;
  • design exterior reușit și ambianță interioară extrem de plăcută;
  • construcție solidă, finisări atente.

CONTRA

  • spațiu restrâns pe bancheta din spate și deschidere mică a portbagajului;
  • prea mult plastic tare la interior;
  • sistemul de infotainment se mișcă uneori greoi, iar rezoluția ecranului de 7 inch este cam scăzută;
  • sistemele avansate de asistare sunt disponibile doar pe echiparea de vârf.
Darius Pană
Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Huawei Pura 70 Ultra, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM pentru fotografii și Sony ZV-E10 pentru video.