Ziua de 23 octombrie 2019 va rămâne în istoria Mazda drept una de cotitură. Compania niponă prezintă prima lor mașină complet electrică, ce ia forma unui SUV neconvențional. Denumirea face trimitere mai debrabă către cel mai vândut roadster din lume, MX-5, și mai puțin către propria gamă de crossovere și SUV-uri.
Odată cu intrarea oficială pe scena de la Salonul Auto din Tokio, Mazda MX-30 poate fi deja pre-comandată pe anumite piețe din Europa. În țara noastră, potențialii clienți pot afla câteva detalii despre noul SUV electric pe siteul mazda.ro.
Mazda MX-30 vine cu dimensiuni exterioare identice pe lungime și lățime cu ale SUV-ului Mazda CX-30, semn că înrudirea este de gradul I. Mașina electrică măsoară 4395 mm în lungime și 1795 mm în lățime. Înălțimea este doar ușor diferită între cele două SUV-uri, Mazda MX-30 având aici 1570 de mm, în timp ce CX-30 se oprește la 1540 mm. Ampatamentul este și el identic între cele două modele surori – 2655 mm.
Designul este însă complet diferit la Mazda MX-30 față de oricare model de serie din gama producătorului japonez. SUV-ul electric nu se abate de la linia Kodo design, dar aduce elemente inedite, menite să strângă toate privirile în jurul lui.
Elementul central este reprezentat de cele patru portiere, ce se deschid în sens opus. A fost eliminat și stâlpul dintre ele, exact așa cum era în cazul altui model revoluționar – Mazda RX-8, singura mașină de serie din lume ce la vremea ei aducea motor rotativ de tip Wankel.
Revenim la Mazda MX-30 și vorbim despre interior, unde designerii au ales să folosească din plin materiale reciclate. Sub consola centrală ce pare că plutește sunt două zone de depozitare acoperite cu plută din surse regenerabile.
În fața levierului cutiei apare în premieră la Mazda un ecran tactil de 7 inch ce poate controla sistemele de confort prezente în mașină, dar care preia și din comenzile sistemului de climatizare.
Lansarea nu a adus și o listă completă a detaliilor tehnice. Știm că modulele bateriei sunt amplasate pe podeaua mașinii și că repartizarea maselor pe cele două punți este ideală, cu câte 50 de procente în fiecare parte.
Motorul electric se pare că va avea o putere maximă de 105 kW, echivalentul a circa 143 CP. Cuplul maxim este de 265 Nm.
Acumulatroul are o capacitate de 35.5 kWh și poate lucra la o tensiune de până la 355 V. Autonomia măsurată conform normelor WLTP este de circa 200 de km. Încărcarea bateriei poate fi făcută atât de la stații rapide DC de până la 50 kW, când pentru a atinge 80% din capacitate este nevoie de doar 30 – 40 de minute, cât și de la Wall Box-uri de 22 kW, când mașina va avea bateria plină în aproximativ 4 ore și jumătate. Ultima soluție de încărcare este cea mai lentă, dar și cea mai comodă. De la o priză casnică, Mazda MX-30 își va încărca complet acumulatorul după mai bine de 14 ore.
Așa cum era de așteptat în cazul unui astfel de vehicul, Mazda MX-30 va integra cele mai noi sisteme de asistență și siguranță oferite deja pe cele mai recente modele din portofoliu. Nu lipsește asistentul inteligent de frânare în oraș, asistentul de menținere bandă cu sistemul de avertizare la depășirea benzii de rulare, sistemul de monitorizare unghi mort și sistemul de recunoaștere semne trafic.